Filme Comedy Cluj, octombrie 2011

Excelenţa în teatru, film şi televiziune : Draga Olteanu Matei

Luni, 24 octombrie, Draga Olteanu Matei împlineşte 78 de ani. O vîrstă frumoasă, o vîrstă care nu se vede şi nici nu se simte, sînt foarte convins de acest lucru. Astfel privite lucrurile, este un privilegiu pentru noi de a o avea în mijlocul nostru, de a-i ura tradiţionalul ‘La mulţi ani !’, de a o aplauda la scenă deschisă pentru toate bucuriile spirituale pe care ni le-a oferit şi ni le oferă în continuare, cu atîta dragoste.

Premiul de Excelenţă pentru întreaga activitate răsplăteşte o muncă artistică de peste 50 de ani. 50 de ani de teatru, 50 de ani de film, 50 de ani de televiziune, 50 de ani dăruiţi artei şi semenilor, prin şi în lucrări ce rezistă timpului.

Draga Olteanu Matei este absolventa Institutului de Artă Teatrală şi Cinematografică din Bucureşti, promoţia 1956, promoţie de aur pentru teatrul şi filmul românesc. Debutul scenic l-a făcut în Ziariştii de Alexandru Mirodan. Debutul în film a avut loc în 1955, cu rolul ‘Stareţa’ din Blanca, regia Mihai Iacob şi Constantin Neagu. Rămîn la marele ecran pentru a consemna realizări actoriceşti de marcă în Setea (1960), Merii sălbatici (1964), Facerea lumii (1971), Fraţii Jderi (1974), Toamna bobocilor (1975), Iarna bobocilor (1977), Acţiunea ‘Autobuzul’ (1977), Nea Mărin miliardar (1979), Coana Chiriţa (1986), Chiriţa în Iaşi (1987), Un om în loden (1978), Explozia (1973), Dumbrava minunată (1980), Patima (1975), Conu Leonida faţă cu reacţiunea (film TV, 1991), Ştefan cel Mare : Vaslui 1475 (1975), … A colaborat cu regizori importanţi precum Mircea Drăgan, Mircea Moldovan, Nae Cosmescu, Virgil Calotescu, Gheorghe Naghiu, Sergiu Nicolaescu,…

Dacă e să amintesc piese de teatru în care a deţinut roluri cheie, atunci de amintit sînt Gaiţele, Coana Chiriţa, Tartuffe, Avarul, Azilul de noapte, Visul unei nopţi de vară, Muşcata din fereastră, sînt foarte multe, însemnate toate. Cum însemnaţi au fost şi sînt şi colegii de scenă şi film : Gheorghe Dinică, Amza Pellea, Margareta Pogonat, Octavian Cotescu, Dem Rădulescu, Jean Constantin, Florin Piersic, Colea Răutu, Iurie Darie, Sebastian papaiani, Toma Caragiu, Marin Moraru, Radu Beligan, Ernest Maftei, Irina Petrescu, regret sincer că nu-i pot aminti pe toţi.

Comedy Cluj 2011 înseamnă Premiul de Excelenţă pentru întreaga carieră artistică. Înainte de Comedy Cluj Award au fost Premiul GOPO 2010 (tot pentru întreaga carieră artistică), UNITER 2004, PTWB Award (Prime Time World Broadcast) pentru cea mai iubită actriţă (2003), nu sînt singurele premii obţinute.

Comedy Cluj 2011 a mai însemnat ceva. Reîntîlnirea cu arta interpretativă a actriţei Draga Olteanu Matei în Coana Chiriţa (1986) şi Chiriţa în Iaşi (1987), ambele regizate de Mircea Drăgan, ambele cu scenariul scris de Draga Olteanu Matei.

Întîlnirea de vineri, 21 octombrie, a fost pentru toţi cei prezenţi, un bun prilej de plăcute readuceri aminte, cu pornire în anii studenţiei, ai profesorilor (“Profesorii noştri au avut grijă de cultura noastră generală şi de specialiate. Ne-au îndrumat paşii spre dramaturgii valoroşi, din toate culturile. Am avut actori mari, foarte mari, de la ei am învăţat meserie”), ai debutului scenic şi cinematografic (“Trebuie să vezi foarte mult teatru, de la Arlechin începînd, ca să înveţi teatru”), despre primele scenarii (“Nu m-am gîndit niciodată că voi ajunge să scriu scenarii. Am început cu nuvela lui Petru Vintilă, ‘Hiena’, scenariu materializat cinematografic după nouă ani ! A urmat Dumbrava minunată, scenariu care a intrat în producţie după cinci ani. Rămîn nemulţumită de modul în care regizorul a privit şi tratat subiectul, facil, un film pentru copii şi nimic altceva. Au urmat Patima şi cele două filme Chiriţa. Cînd am scris scenariul la Chiriţa am pornit de la ideea că tinerii trebuie să reţină personajele. Textele sînt autentice, nu am modificat nimic. Am ajuns la o concluzie interesantă vizavi de Chiriţa. Alecsandri vedea în Chiriţa un bărbat, este şi motivul pentru care rolul ‘Chiriţa’ a fost interpretat la început de bărbaţi, doi foarte mari actori, Matei Millo şi Miluţă Gheorghiu. Dacă ar fi să reiau Chiriţa, aş pune-o în scenă cu un bărbat în rolul Chiriţei. Eu dacă aş fi fost regizor, nu m-aş fi distribuit în Chiriţa, nu eram potrivită nici ca vîrstă.Am fost o cuconiţă care a făcut eforturi să joace în acest film”), amintiri despre Cluj şi oamenii Clujului (“Pe scena Teatrului Naţional din Cluj intri ca într-o Catedrală. Este un sentiment de înălţare spirituală, e o fericire. Am mulţi prieteni aici, Florin Piersic, Dorel Vişan, Cornel Udrea”), despre actori, colegi (“Cel mai bine m-am simţit alături de Amza. Pentru mine Amza nu a murit”), despre Comedy Cluj (“Mă bucur din tot sufletul că acest festival are loc la Cluj”), despre comedie (“Avem nevoie de comedie. Ne trebuie comedie pentru a ne încălzi”), despre… “Am multe, foarte multe să vă povestesc !

Top 10 Premiul Publicului

Mai sînt încă două zile de proiecţii. Două zile care vor da configuraţia finală a Premiului Publicului. Premiu în care deocamdată configuraţia preferinţelor este următoarea : Marele Vasquez – 4.63, Patru lei – 4.61, Africa United – 4.56, Infidelul – 4.44, Viaţa lui Brian – 4.42, Iepurele fără urechi – 4.39, Defendor – 4.12, Împreună e prea mult – 4.10, Fetele Yakuza nu plîng niciodată – 4.07. Sînt diferenţe mici mai ales în partea superioară a opţiunilor, cele două zile rămase, vineri şi sîmbătă, fiind decisive.

Gala de decernare a premiilor

Are loc sîmbătă, 22 octombrie, ora 19, la cinematograful ‘Florin Piersic’. Va fi urmată de proiecţia peliculei cîştigătoare a Premiului Publicului.

Ce trebuie văzut…

Comedy Cluj 2011 se apropie de sfîrşit. În cele două zile rămase, sîmbătă 22, respectiv duminică 23 octombrie, pot fi (re)văzute Marele Vasquez (Spania, 2010, regia Oscar Aibar), Iepurele fără urechi (Germania, 2009, regia Til Schweiger), Visul lui Adalbert (România, 2011, regia Gabriel Achim), Africa United (Marea Britanie, Africa de Sud, Rwanda, regia Debs Gardner Paterson), Cucoana Chiriţa (România, 1986, regia Mircea Drăgan), Defendor (2010, regia Peter Stebbings), Bondarul (Germania, 2010, regia Sebastian Stern), O scrisoare pierdută (România, 1953, regia Sică Alexandrescu şi Victor Iliu), Bunicul meu jefuieşte bănci (Olanda, 2011, regia Ineke Houtman)

Demostene ŞOFRON

Foto : byBARBU

Articole din aceeasi categorie

    Nu exista articole asemanatoare