Eveniment teatral cu valoare de unicat: Festivalul de teatru şi arte performative TEATRU PE DRUMUL SĂRII

Teatrul Municipal Turda, 16-18 octombrie 2012. Gîndurile s-au limpezit, imaginile s-au aşezat cuminţi, şi ele, într-o arhivă sentimentală de unde cronicarul desprinde, filă cu filă, clipe cu întîmplările lor semnificative. Dincolo de cuvînt, un „cabaret” al ideilor, al creativităţii, al entuziasmului dus pînă dincolo de limite. Ochi, gesturi, acumulări profesionale fără precedent, „teatru ca mod de viaţă”. Dar şi spectatori, zeci de actori, regizori de marcă, studenţi la Teatru, vedete ale teatrului românesc, care şi-au dat întîlnire la Turda, la prima ediţie a Festivalului TEATRU PE DRUMUL SĂRII, veritabilă premieră în peisajul cultural de la noi.

Stăm de vorbă cu „creierul” întregii acţiuni, actriţa Narcisa PINTEA, director al Teatrului Municipal Turda, care a crezut în acest proiect, s-a zbătut pînă în pînzele albe şi, iată, l-a văzut realizat.

• Festivalul s-a încheiat, dar ecourile lui continuă. Care consideraţi că sînt împlinirile pentru instituţia pe care o conduceţi, cum repoziţionează festivalul Teatrul Municipal Turda în rîndul instituţiilor organizatoare de asemenea evenimente?

– Narcisa Pintea: Ecourile continuă, într-adevăr, dar festivalul nu s-a încheiat. El este un proiect care se desfăşoară în mai multe etape şi deja am început să pregătim etapa următoare, cea de a doua ediţie urmînd să aibă loc tot în prima parte a lunii octombrie a anului viitor. Prin şi cu acest proiect, Teatrul Municipal Turda reintră într-o normalitate a vieţii teatrale româneşti, revine în prim plan şi se afirmă ca un partener serios pentru orice proiect de anvergură la nivel naţional.

• Privit de pe margine, cum poate fi apreciat impactul festivalului asupra tinerei generaţii de actori?

– N.P.: Sper că a schimbat percepţia pe care, în genere, aceştia o au asupra teatrelor care nu sînt… „Naţionale”! Dincolo de simpla împărţire a acestora între teatre „mari” şi „mici”, am încercat să demonstrăm şi să convingem că teatru de calitate şi întîlniri teatrale memorabile pot să se petreacă şi de o parte şi de cealaltă, cu un „plus” în cazul nostru, al teatrelor „mici”, pentru că aici se mai poate regăsi acea atmosferă propice creaţiei teatrale, acel ceva uşor romantic, aşa cum ne învăţa cu ani în urmă la Turda regizorul artistic Aureliu Manea…, dacă vreţi. Un CEVA care te face să uiţi de teatru ca industrie şi-ţi aminteşte de teatru ca mod de viaţă. Cred că acesta e cel mai mare cîştig al actorilor tineri care au participat la Teatru pe Drumul Sării, conştientizarea faptului că teatru, chiar şi teatru de calitate, se poate face oriunde, nu numai la Bucureşti şi Sibiu.

• A-i aduce la Turda pe patru din marii regizori ai teatrului românesc contemporan a fost o performanţă cu totul remarcabilă. Cum aţi reuşit?

– N.P.: Convingîndu-i de necesitatea şi importanţa acestui proiect. Şi le mulţumesc pentru încrederea acordată. Mulţumin, D-le Măniuţiu! Mulţumim, D-le Dabija! Mulţumim, D-le Vutcărău! Mulţumim, D-le Hausvater!

• Să nu uităm nici conferinţele, incluse în programul festivalului. Care e finalitatea lor? Cu ce s-au ales actorii, respectiv publicul participant?

– N.P.: Conferinţele au presupus, în primul rînd, o întîlnire informală cu oameni deosebiţi. În al doilea rînd, subiectele abordate atît în domeniul experimentului teatral, cît şi în cel al dramaturgiei româneşti contemporane, au fost de natură să umple goluri din cultura teatrală, să întregească şi să completeze peisajul teatral al zilelor noastre, unul foarte complex şi marcat deseori de tendinţe şi direcţii contradictorii. Pe scurt, festivalul a adus în discuţie „diversitatea” ca premisă a actului teatral sănătos şi firesc, într-o societate care pare să devină din ce în ce mai obtuză la acest concept.

• Reuşita îndeamnă la continuare. Din cîte am înţeles, intenţionaţi să daţi o dimensiune internaţională ediţiei de anul viitor a festivalului. Pe cine contaţi, cine credeţi că va fi interesat să vină la Turda, aţi sondat terenul în vreun fel?

– N.P.: Desigur, reuşita acestei prime ediţii ne obligă să proiectăm cu atenţie sporită ediţiile viitoare. Voi continua, cel mai probabil, pe cele trei direcţii schiţate deja în această primă ediţie: punerea în valoare a siturilor/obiectivelor de interes naţional şi internaţional pe care le are oraşul (pe lîngă Salină, şi Castrul roman prezintă un mare potenţial pentru un eveniment teatral cu specific antic), spectacolele în aer liber fiind un argument copleşitor în implicarea comunităţii; dimensiunea profesională va fi reprezentată de întîlnirea cu teoreticieni şi practicieni de marcă din ţară şi străinătate (lucrăm la identificarea unor potenţiali invitaţi), şi, nu în ultimul rînd, realizarea şi prezentarea unor spectacole de ţinută în parteneriat cu alte instituţii de profil din ţară (deja am identificat potenţialii parteneri iar semnalele sînt mai mult decît pozitive).

• Pe cine v-aţi bazat în organizarea acestei prime ediţii de festival, cine v-a stat alături şi a crezut în proiectul pe care l-aţi iniţiat?

– N.P.: La această primă ediţie echipa organizatorică a fost destul de restrînsă, doar trei persoane – aici numărîndu-mă şi pe mine – au pus totul cap la cap şi… a fost bine! Desigur, schema organizatorică va fi extinsă pe viitor, sperînd să atragem oameni de valoare şi cu rezistenţă la efort… Efort care însă ar fi fost inutil fără sprijinul partenerilor noştri consacraţi (Compania de Apă Arieş Turda, Salina Turda) dar şi mai noi, ca Teatrul Naţional Timişoara şi RMB Auto Cluj. Le mulţumesc şi pe această cale şi-i aşteptăm lîngă noi şi la demersurile viitoare.

• Festivalul s-a încheiat, festivalul continuă, căci „Teatru pe Drumul Sării” e doar începutul unei lungi şi, sperăm, fructuoase zidiri artistice. Cu ce premiere doriţi să-i atrageţi în viitor pe spectatorii turdeni? Şi, de ce nu, şi pe clujeni?

– N.P.: Cu spectacole de ţinută, în primul rînd; iată, un semnal foarte bun este spectacolul Partida, care a avut premiera în luna septembrie a acestui an şi este invitat la cea de a VIII-a ediţie a Festivalului de Teatru profesionist de la Bistriţa, pe data de 25 noiembrie. Voi acorda o atenţie deosebită parteneriatelor despre care am vorbit deja, în vederea realizării unor coproducţii de amploare, dar şi parteneriatelor pe bază de reciprocitate, în urma cărora vom putea prezenta la Turda spectacole invitate ale unor teatre din ţară, iar noi le vom prezenta pe ale noastre la sediile lor… Sper că voi reuşi în tot ceea ce mi-am propus şi nu îmi va fi barat drumul de obstacole de netrecut.

A consemnat Michaela BOCU

m.bocu@ziarulfaclia.ro

Articole din aceeasi categorie

    Nu exista articole asemanatoare