Cristian Matei, directorul general al Companiei de Apă Arieş: În acest an am insistat pentru îmbunătăţirea relaţiilor cu cetăţenii

Rep: Domnule director general, cum încheie anul Compania de Apă Arieş?

Cristian Matei: Jaloanele acestea convenţionale prin care se marchează timpul nu ne împiedică să muncim. Iată, intenţionăm să investim peste 6,2 milioane de euro pentru montarea a peste 16 mii de contoare noi, cu telecitire, pentru măsurarea consumului de apă. Pe lîngă acestea, CAA, aflată în topul celor mai performanţi operatori de apă şi de canalizare din ţară, poziţie reconfirmată în cursul lunii noiembrie, va mai investi în utilaje şi în echipamente de ultimă generaţie. Forma finală a cererii de finanţare pentru aceste investiţii se va depune pînă cel tîrziu vineri, 19 decembrie. La începutul anului 2015 Asociaţia de dezvoltare intercomunitară ”Apa Văii Arieşului”, din care fac parte unităţile administrativ-teritoriale deservite de CAA, va depune documentele necesare pentru aprobarea respectivei cereri de finanţare.

cristian-mateiRep: Dacă tot aţi amintit de jaloane, vă rog să treceţi în revistă cîteva din reperele prin care se poate măsura activitatea CAA în anul 2014.

Cristian Matei: Dintre reuşitele anului aş aminti reducerea costurilor de producţie şi furnizare a apei potabile, precum şi a celor presupuse de evacuarea şi tratarea apelor uzate, prin cumpărarea de energie electrică de pe terminalul Bursei Române de Mărfuri. Prin această operaţiune, definitivată la sfîrşitul lunii noiembrie, anul viitor vom realiza economii de aproximativ 200 de mii de lei.

Rep: În ce stadiu se află pasul 1 al proiectului de extindere şi de reabilitare a reţelelor de apă şi de canalizare din regiunea Turda – Cîmpia Turzii?

Cristian Matei: Proiectul este finalizat în proporţie de 99,91 la sută.
S-a realizat recepţia finală a lucrărilor la toate obiectivele prevăzute în contracte, cu excepţia staţiei de epurare a apelor uzate, de la Cîmpia Turzii. Proiectul nostru este considerat un succes şi un exemplu de bune practici la nivel naţional.

Pînă la sfîrşitul lunii ianuarie a anului viitor se va stabili executantul lucrărilor de reabilitare a unor clădiri şi spaţii operaţionale ale CAA, investiţie finanţată din surse proprii, dar inclusă în proiectul major de investiţii “Extinderea şi reabilitarea sistemelor de apă şi apă uzată în regiunea Turda-Cîmpia Turzii”.

Rep: De ce se vorbeşte despre pasul 1 al acestui proiect?

Cristian Matei: Deoarece Compania de Apă Arieş face toate eforturile necesare pentru a deveni primul operator de apă şi de canalizare din România care accesează finanţări din fonduri europene pentru noi proiecte. Mă refer la demararea aplicaţiei de finanţare pentru cel de-al doilea pas, un proiect de 83 de milioane de euro, aferent bugetului Uniunii Europene pentru perioada 2014-2020. La ora actuală, specialiştii din cadrul CAA, împreună cu cei ai consultantului şi cu reprezentanţii primăriilor din arealul deservit, finalizează listele de investiţii la nivel de detaliu. Concomitent, s-au demarat studiile de teren şi, în cel mai scurt timp, se vor stabili şi soluţiile tehnice optime pentru continuarea lucrărilor de extindere şi de reabilitare a reţelelor de apă şi de canalizare din regiunea Turda-Cîmpia Turzii.

Rep: Ce principii promovaţi în managementul CAA?

Cristian Matei: Urmărim să obţinem majorarea randamentului, reducerea cheltuielilor operaţionale şi creşterea calităţii serviciului de furnizare a apei către consumatori. De asemenea, în acest an am insistat pentru îmbunătăţirea relaţiilor CAA cu cetăţenii care locuiesc în aria noastră de operare. În cadrul acestor eforturi se înscrie şi eficientizarea, respectiv îmbunătăţirea activităţii dispecerilor şi a angajaţilor de la departamentul exploatare. Datorită investiţiilor făcute de CAA, dispecerii primesc, în timp real, informaţii pe care pînă acum le obţineau doar prin măsurători manuale, făcute cu manometrul în teren, la faţa locului.

Obiectivul de bază al oricărei companii care se ocupă cu distribuţia de apă potabilă este asigurarea unei alimentări continue, eficiente şi menţinerea unui nivel ridicat al calităţii apei. Apa trebuie să aibă o presiune constantă, iar pierderile cauzate de scurgeri trebuie să fie minime. Atingerea acestui obiectiv depinde de o serie de factori, precum condiţiile meteorologice, reglementările din domeniu, securitate etc.

caa-elevi-3Rep: Compania de Apă Arieş se numără printre cei mai reprezentativi agenţi economici din zona Turzii şi a Cîmpiei Turzii. De regulă, aceştia nu rămîn insensibili la nevoile şi dezideratele comunităţilor unde îşi desfăşoară activitatea. Ce puteţi spune cititorilor noştri despre acţiunile CAA în acest sens?

Cristian Matei: Sigur, activitatea CAA nu se rezumă numai la întreţinerea reţelelor de apă şi canal şi distribuirea unor servicii de calitate. Ne implicăm în viaţa comunităţii prin activităţi educaţionale, de informare şi ajutorare. Susţinem sportul şi răsplătim performanţele sportivilor care activează la cluburi din comunitatea noastră, în discipline precum handbalul, fotbalul, atletismul, şahul, karate, înotul, dansul sportiv etc. Participăm la campanii şi activităţi despre şi pentru mediu şi la curăţenia oraşelor în care locuim. CAA a participat, trei ani la rînd, la campania de ecologizare „Let’s do it, Romania!” pe care, dealtfel a şi susţinut-o.

Am făcut şi acte caritabile. Aş aminti aici de donarea unor sobe de teracotă pentru trei familii, de darurile făcute copiilor orfani şi persoanelor internate în azile de bătrîni, cu ocazia sărbătorilor de iarnă.

Am investit, din surse proprii, pentru introducerea apei potabile şi a reţelei de canalizare pe strada Margaretelor, respectiv în cătunul Petrilaca, din Turda, sau în comunele Mihai Viteazu, Sănduleşti, Luna, Urca şi Aiton.

De asemenea, am iniţiat şi desfăşurat campanii proprii, pentru educarea şi conştientizarea tinerei generaţii privind resursele de apă şi eliminarea risipei. În cadrul campaniei „ Preţuind apa, preţuieşti viaţa!”, în 2013 şi 2014 au vizitat obiective ale CAA peste 500 de copii de grădiniţă, elevi şi studenţi.

Prin campania „Din grijă pentru comunitate!”am instalat o reţea wi-fi gratuită şi camere de supraveghere în parcurile şi zona pietonală centrală dinTurda.

„Pentru mediu, pentru sănătate!”, o altă campanie desfăşurată de CAA, are ca obiectiv informarea clienţilor noştri cu privire la folosirea eficientă şi corectă a celor două servicii alimentarea cu apă şi canalizarea, pentru a contribui astfel la protejarea mediului înconjurător. Prin campaniile de conştientizare şi educare, CAA şi-a propus să fie permanent aproape de clienţii săi şi să le ofere cît mai multe informaţii referitoare la felul în care gestionează serviciile de apă şi canalizare.

Rep: În încheiere, mai aveţi ceva de adăugat?
Cristian Matei: Pentru că este folosită în multe scopuri – casnice, agricole sau industriale – apa este o resursă din ce în ce mai rară. De aceea, este de datoria companiilor de apă să o gestioneze raţional şi să o păstreze pentru generaţiile viitoare. Toate proiectele pe care le demarez, le gîndesc pentru beneficiul cetăţeanului.

A consemnat Emil HĂLĂŞTUAN

Articole din aceeasi categorie