Chestii dubioase la calea ferată: CFR Călători nu-şi plăteşte propria firmă de revizie a locomotivelor

Din datele pe care le deţinem, în prezent SCRL Braşov este o societate funcţională, care plăteşte taxe şi impozite în jur de 4-5 milioane lei lunar, are 16 puncte de lucru, şi în jur de 1.504 angajaţi, alţi peste 40 fiind repartizaţi la cele patru puncte de lucru preluate deja de CFR Călători.

De marţi, toţi angajaţii Societăţii Comerciale de Reparaţii Locomotive (C – inclusiv cei de pe raza Regionalei CF Cluj, unde sunt în jur de 140 de angajaţi – şi-au încetat activitatea şi au reluat-o abia joi, după ce, în urma implicării ministrului Transporturilor Lucian Bode, compania CFR Călători a semnat contractul de mentenanţă cu firma care repară locomotive. Este posibil ca în următoarele zile CFR Călători să facă demersuri pentru a prelua angajaţii de la SCRL Braşov.

“Da, am reluat activitatea, deoarece, în sfârşit, CFR Călători a semnat cu noi contractul de mentenanţă pe acest an, pe care îl prezentasem încă de anul trecut. Chiar vreau să mulţumesc domnului ministru Lucian Bode, care s-a implicat în rezolvarea situaţiei”, spune Cristian Coconaşu, directorul SCRL Braşov. Să precizăm că SCRL Braşov este doar denumirea firmei, şi că aceasta îşi desfăşoră activitatea pe tot teritoriul ţării, deci şi în Cluj-Napoca.
De remarcat că, în momentul semnării contractului, 19 trenuri erau anulate deoarece nu mai exista cine să facă revizia locomotivelor.
Cum “criza” este, deocamdată, rezolvată, în aparenţă totul pare a fi bine şi frumos, însă realitatea este cu totul alta, implicaţiile ascunse ale acestei situaţii vizând, probabil, interese ascunse, care ar putea implica inclusiv falimentarea a societăţii de reparare a locomotivelor.

CFR Călători şi-a băgat în insolvenţă firma la care este acţionar
Pentru a putea fi înţeleasă cât de cât această situaţie cu tentă suprarealistă trebuie spus că SCRL Braşov aparţine, de fapt, companiei CFR Călători. „CFR SCRL Braşov” S.A a fost înfiinţată ca filială a S.N.T.F.C. „C.F.R. Călători” S.A. cu statut de societate comercială pe acţiuni, în baza art. 1 din H.G. nr. 863/2001, acţionar fiind CFR Călători. Ulterior, statutul firmei a fost modificat în cel de societate de reparaţii, în baza art. 79 din Legea 76/2012.
Societatea a fost înfiinţată în 2001, când România era monitorizată de Fondul Monetar Internaţional (FMI), iar CFR Călători se ocupa şi de repararea locomotivelor. Însă, deoarece CFR Călători avea, în viziunea celor de la FMI, cheltuieli salariale prea mari, a recurs la un “truc”: a înfiinţat o societate la care era acţionar – SCRL Braşov – şi astfel nu mai plătea salarii, ci deconta cheltuieli pentru servicii.
Obiectul de activitate al SCRL Braşov era, şi este în continuare, revizia şi repararea locomotivelor, activitate desfăşurată în beneficiul CFR Călători, care trebuie să achite contravaloarea acestor prestaţii. Toate bune şi frumoase, însă de prin 2009, CFR Călători nu a mai făcut asta: a plătit, ani de-a rândul, doar salariile nete ale celor de la SCRL Braşov, nu şi contribuţiile către stat – asigurări sociale, TVA etc. (In paranteză fie spus, din informaţiile pe care le avem – pe care, însă, inclusiv noi le tratăm cu circumspecţie – se pare că CFR Călători a decontat TVA aferentă activităţii SCRL Braşov, însă nu a livrat acesteia sumele respective).
Ca urmare, Fiscul s-a sesizat şi a aplicat SCRL Braşov penalităţi pentru neplata datoriilor către stat, astfel că, în 2015 societatea a intrat în insolvenţă. (Tot în paranteză să mai spunem – aşa, pentru coloratură – că pe atunci CFR Călători era condusă, ca şi astăzi, de Valentin Dorobanţu).
In prezent există o datorie de circa 126 milioane lei către ANAF, în jur 12 milioane lei sume neplătite către salariaţi şi aproximativ 400.000 datorii către furnizori. Cui aparţin aceste datorii, este greu de spus. Teoretic, celor de la SCRL Braşov, însă, cum acţionar este CFR Călători…

“Furt” de angajaţi
De o vreme, CFR Călători a recurs la “atragerea” angajaţilor de la SCRL Braşov, şi a preluat punctele de lucru de la Sighet (de pe raza Regionalei CF Cluj), Piatra Olt, Megidia şi Oraviţa, respectiv şi – din datele pe care le deţinem – a 39 de angajaţi. Pentru că tot am amintit de Regionala CF Cluj, să mai spunem că aici, după preluarea punctului de lucru din Sighet (cu 9 angajaţi), SCRL Braşov mai are două secţii, cea din Cluj-napoca şi cea din Satu-Mare, şi un singur punct de lucru, cel din Jibou.

Această situaţie este confirmată de declaraţiile sindicaliştilor. “(…) CFR Călători a preluat angajaţii din cele patru puncte de lucru, iar la momentul de faţă angajaţii din cele patru puncte de lucru nu prestează încă activitate de reparaţii, ci sunt puşi să facă alte lucruri care nu ţin de reparaţii. Prestaţiile se fac în alte părţi, la depourile de domiciliu ale materialului rulant, ceea ce încarcă cu costuri CFR Călători”, afirmă, Ionel Savin, prim-vicepreşedintele Sindicatului Naţional Solidaritatea 2012, citat de Agerpres.
Mai mult, liderul de sindicat susţine că s-au făcut presiuni asupra angajaţilor SCRL să facă cereri de angajare la CFR Călători, spunându-li-se că, în caz contrar, vor rămâne fără slujbă. „S-au făcut şi presiuni asupra angajaţilor. Au venit în unele puncte de lucru, în unele secţii şi li s-a spus că ‘Dacă astăzi nu faceţi cereri de angajare la CFR Călători, de mâine nu o să mai aveţi de lucru'”, susţine Savin.

Absorţie sau faliment?
O oarecare lămurire a situaţiei privind soarta firmei de reparat locomotive ar ar putea avea loc în 17 februarie, când procedura de insolvenţă ar urma să ajungă, din nou, pe masa judecătorilor.
Însă, până să se ajungă acolo, angajaţii continuă să aibă suspiciuni. Una dintre acestea vizează falimentarea voită a SCRL Braşov, caz în care angajaţii societăţii ar avea dificultăţi în a-şi recupera sumele restante care li se cuvin.
Pe de altă parte, după cum sună “zvonistica” creată în jurul acestei situaţii, există suspiciuni – cât de întemeiate sau nu, rămâne de văzut – conform cărora de falimentul SCRL Braşov ar urma să profite firme private, fie din ţară fie din străinătate.
Cert este că, dacă se continuă pe varianta reorganizării judiciare, SCRL Braşov ar trebui să achite, în 3 ani, cîte circa 4 milioane lei lunar – lucru cvasi-imposibil, rezultatul fiind falimentul. Una dintre rezolvări ar putea fi, sau un ajutor de stat, ori transformarea datoriilor societăţii în acţiuni ale ANAF – însă, nu este foarte clar dacă în prezent există prevederi legislative clare în acest sens.
Un alt scenariu este “absorţia” SCRL Braşov de către CFR Călători, soluţie agreată şi de angajaţi, cu condiţia preluării inclusiv a datoriilor. „Dacă vrea să ne absoarbă CFR Călători, nu am fost niciodată împotriva unei absorbţii totale, adică să absoarbă tot personalul, pentru ca acesta să-şi păstreze actualele drepturi salariale şi actualele locuri de muncă să fie garantate. Mai mult, această absorbţie ar duce şi la păstrarea acelor creanţe de la masa credală, adică salariaţii nu ar pierde nimic, pentru că la calea ferată la noi salariile sunt mici, undeva la 2.000 şi ceva de lei.”, afirmă Savin.
Este posibil ca această ultimă variantă să fie luată în calcul şi de conducerea actuală a Ministerului Transporturilor. “În zilele următoare CFR Călători urmează să facă un memorandum pentru a-şi mări personalul, şi astfel va prelua angajaţii de la SCRL Braşov”, afirmă Grigore Mare, preşedintele Federaţiei Naţionale Feroviare Mişcare – Comercial – Vagoane, care susţine că a discutat pe această temă cu Lucian Bode, ministrul Transporurilor.
Viorel DĂDULESCU

Articole din aceeasi categorie