Centrul de training pentru turism, centru modern, centru performant

Academice Universitatea ‘Babeş – Bolyai’, Facultatea de geografie

Centrul de training pentru turism, centru modern, centru performant

Două au fost semnificaţiile întîlnirii de vineri, 16 decembrie, ambele importante, ambele de cunoscut şi apreciat. Voi începe cu aniuversarea celor cinci ani de la înfinţarea Centrului de training pentru turismdirector prof. dr. Silvia Irimiea – din cadrul Facultăţii de geografie, un centru modern, performant. Şi cînd fac această evidenţiere, am în vedere mai multe paliere. Centrul are în momentul de faţă şase module – manager în activitatea de turism, agent ghid, administrator pensiune, recepţioner – concierge, ghid naţional şi formator. În cei şase ani de activitate, Centrul a lansat pe piaţa muncii un număr de 353 de profesionişti, apogeul fiind atins în anul universitar 2009-2010, cînd au fost înscrişi 123 de cursanţi !

Trebuie să menţionez faptul că la ora actuală, Centrul colaborează cu un număr de 30 de tutori responsabili pentru practica profesională a cursanţilor, lucru care contribuie la creşterea eficienţei şi a performanţei activităţilor de formare. Plusul se regăseşte în asigurarea oportunităţilor de practică peste hotare, în instituţii sau întreprinderi de turism din Franţa şi Grecia. Nu întîmplător dacă ne gîndim la obiectivele urmărite printre care figurează creşterea şanselor tinerilor şi adulţilor de a găsi un loc de muncă adecvat, ameliorarea standardelor de pregătire teoretică şi practică a lucrătorilor din turism, accesul la materialele documentare de specialitate, totul prin asigurarea celor mai bune condiţii de studiu (studierea a două limbi de circulaţie internaţională, stagii practice în agenţii de turism, hoteluri sau pensiuni, cursuri interactive pe baza utilizării tehnologiei informatice şi a metodelor didactice moderne, o bibliotecă de specialitate/cca 1000 de volume, reviste de specialitate, cadre didactice de top,…). “Diversificarea tematicii de cercetare, citez din prof. dr. Silvia Irimiea, înseamnă includerea unor domenii mai puţin atrase în circuitul investigaţiei, precum învăţămîntul vocaţional turistic, sistemul de credite şi transferul acestora în învăţămîntul turistic, practica vocaţională în turism, turismul cultural, turismul istoric, turismul ecumenic, dezvoltarea competenţelor pentru turismul rural, studiul geositurilor şi a geomorfologiei culturale, valorificarea şi transmiterea valorilor şi tradiţiilor româneşti”.

Se pot scrie multe despre proiectele europene ale Centrului, ‘Leonardo da Vinci’ (2009 – 2011; al cărui obiectiv a fost realizarea şi acreditarea naţională şi europeană a unui model de “formare a formatorilor pentru antreprenoriat în mediul rural”), respectiv proiectul ‘POS DRU’ în calitate de partener. Proiectele europene în care este implicat Centrul îşi propun realizarea standardelor comune de performanţă ale cursanţilor, elaborarea unor studii comparate privind dezvoltarea programelor de formare în domeniul turismului, crearea unor curricule comune şi adoptarea unor metode de formare şi evaluare specifice disciplinelor, cursurilor preconizate, în consonanţă cu paradigma ecucaţiei adulţilor.

Al doilea moment important al întîlnirii l-a constituit lansarea volumului bilingv Repere conceptuale şi bune practici pentru învăţămîntul vocaţional în turism de Silvia Irimiea şi Mirela Albulescu, volum ce se “adresează celor care doresc să înţeleagă fenomenul numit educaţie vocaţională a adulţilor, fenomen de mare anvergură, care capătă o semnificaţie sporită în contextul globalizării şi al crizei economice europene” (prof. dr. Silvia Irimiea)

Volumul colectiv reuneşte 14 articole scrise de specialişti români şi străini, cadre didactice sau cercetători, toţi însă reprezentanţi ai instituţiilor partenere în proiect (proiectul ‘Leonardo da Vinci’ mai precis). Volumul este structurat pe trei mari secţiuni, educaţia adulţilor – precizări conceptuale, care şi crează premisele conceptuale ale demersului ştiinţific, o secţiune care abordează politicile europene în domeniul turismului, sistemele de acreditare al ţărilor partenere (Irlanda, Germania, Olanda, Bulgaria, România), o secţiune dedicată studiilor de caz, modele de practică didactică pentru formarea vocaţională în turism. Dacă e să amintesc autorii, aceştia sînt Silvia Irimiea, Mirela Albulescu, Viorel Mih, Andreea Hathazi, Ramona Taciu, Cioran o hAnnrachain, Kevin McLoughlin, John Toland, Carolien van der Laan, Paula Miller, Kelly Galagher, Livia Bradea, Alexandru Păcurar, Peter Petrov şi Boris Kazakov.

Centrul a pus în circulaţie în aceşti cinci ani, un număr semnificativ de titluri de specialitate, de amintit fiind Comunicarea în turism, Turismul cultural, Enghlish for International Tourism,..., titluri de referin-ţă. Titluri care atestă munca depusă, responsabilitatea tuturor celor implicaţi.

Demostene ŞOFRON

Articole din aceeasi categorie

    Nu exista articole asemanatoare