Arte UAD Cluj – Napoca : Fashion Design 2012, Grand Hotel Italia, 30 iunie

18 ani : Acţiune, Atitudine, Cercetare, Competiţie, Evoluţie, Excelenţă !

Despre Gala de modă a absolvenţilor Facultăţii de arte decorative şi design, modă – design vstimentar – cadre didactice conf. dr. Mariana Cacoveanu, lector dr. Anca Pia Rusan, lector dr. Elena Basso Stănescu, asist. univ. drd. Smaranda Bercea, prep. Univ. drd. Lucian Broscăţean – se pot scrie multe, foarte multe, sînt convins că zilele care urmează vor fi zile de analize, de discuţii, de deschideri pentru toţi absolvenţii nivelelor lecnţă, respectiv master, unii deja sub contracte cu diferite case de modă, alţii în faţa unor oportunităţi de integrare profesională. Pe merit atîta timp cît gala în sine, la cea de a 18 – a ei ediţie, a fost demonstraţia valorii şcolii clujene de modă. O şcoală solidă, premiată şi tot mai invitată la importante reuniuni de profil, cea mai apropiată fiind Berlin Fashion Week, iulie 2012 !!!

Pentru cei care cunosc şi sînt familiarizaţi cu fenomenul modei clujene, a şcolii clujene de design vestimentar, 2012 rămîne un eveniment marcant prin temele abordate de absolvenţi, prin modele, prin materialele folosite şi inteligent exploatate vestimentar, discursul artistic implicînd din start multe date tehnice.

Sînt 18 ani de şcoală de modă la Cluj – Napoca, mă bucur sincer că i-am parcurs alături de profesori, studenţi şi absolvenţi. Sînt, ca să o citez pe lector dr. Elena Basso Stănescu, “18 ani, 18 trepte, 18 praguri de trecere. În traducere liberă : acţiune, atitudine, cercetare, competiţie, evoluţie (…) Pentru că moda este o lume simbolică, o artă aplicată complexă – fenomen cultural dar şi afacere – din perspectiva noastră, a formatorilor s-a impus din start o nouă strategie care a condus la elborarea unor platforme de promovare compatibile cu preocupările şi tendinţele modei actuale (…) Aproape fiecare an spune o altă poveste, iniţiind un dialog necesar proiectelor viitoare”. Aserţiune întărită şi de lector dr. Anca Pia Rusan, citez, “Dincolo de toate posibilele evaluări, aprecieri, critici şi judecăţi de vloare, ceea ce contează cu adevărat după părerea mea, este ‘calea’ parcursă de fiecare dintre absolvenţi individual şi împreună. Evoluţia şi performanţa la care au ajuns pe parcursul celor trei ani de studiu şi rezultatele finale pot fi văzute de oricine, dar aceste lucruri sînt cunoscute doar de către cei care cu răbdare şi pricepere au încercat să ajute nişte tineri să-şi formeze personalitatea artistică, determinîndu-i să-şi dorească performanţa şi să-i facă să înţeleagă că sînt privilegiaţi pentru că şi-au ales ca domeniu de studiu arta”. Subscriem celor declarate fără rezerve şi subscriem deoarece munca tuturor vizează un singur şi important lucru, definitoriu însă, EXCELENŢA !

Gala de modă din seara zilei de sîmbătă, 30 iunie – producător dr. Matei Miko – a propus 35 de absolvenţi (25 licenţă; 10 master), 35 de colecţii, 35 de modele care, fără exagerare, conferă o distincţie aparte celor care le vor purta, punînd în evidenţă caractere puternice.

Voi începe cu absolvenţii nivelului licenţă, colecţiile prezentate, cîte cinci modele de fiacre absolvent, fiind în marea lor majoritate, surprize, dovezi ale unor maturităţi creatoare neaşteptate. Au plăciut şi au fost răsplătite cu aplauze la scene deschise colecţiile “The Black Hole” (Bajko Katalin; colecţie în care ‘detaliile preţioase conturează o lume formală individuală’), “Timeline” (Dejo Gabriela; ‘o evoluţie în timp a modei’; ‘linia curată a rochiilor, detaliile geometrice şi sculpturalitatea formei duc cu gîndul la tablourile lui Braque şi Picasso’), “Diagrama Bono” (Bereczki Maria; ‘o lume de vis : casele colorate zboară, oamenii au aripi şi zboară printre nori. Stofa redă textura acestora’), “Sculptural Shapes” (Carmen Trif; ‘arhitectura postmodernă a constituit sursa de inspiraţie pentru proiect (…) Structuri, forme, linii alcătuiesc ansambluri ce nu rămîn neobservate’), “Hibtid” (Marton Andrea; ‘Proiectul ‘Dezintegrarea materialelor naturale’ cercetează procesele ce au loc în natură, pe care omul contemporan, prea ocupat, le ignoră’), “Regenerated Tea Party” (Vanesa Oros; ‘am dorit să redau atmosfera încăperilor elegante ale anilor 1930 – 1940, decorate cu scopul de a crea o ambianţă relaxantă şi luxuriantă’), “Blind Colors” (Mihaela Lungu; ‘pentru susţinerea ideii am introdus pe suprafaţa materialului textura – text în codul Braille care, datorită conţinutului şi plasării, primeşte valenţe noi, configurîndu-se sub formă de imprimeuri în culori’), “Felt” (Marcela Băltărete; ‘proiectul se bazează pe ideea descoperirii unor forme noi prin intermediul sculpturii (…) Titlul colecţiei face referire atît la materialul de bază folosit, cît şi la sentimentul de care depinde colecţia’), “Aparenţe” (Irina Silistraru; ‘imaginea este un furnizor de sensuri şi simboluri (…) Colecţia oferă posibilitatea de detaşare de aparenţele create ca reacţie a procesării rapide a vizualului’), “Perpetual Traveler” (Kala Astrid; ‘colecţia prezintă un personaj în continuă căutare a unei vieţi mai bune, aflîndu-se într-o continuă călătorie’), “Inside Mirror” (Mădălina Dobrotă; colecţia ‘ reprezintă percepţia din interior asupra exteriorului, modalitatea de a transpune sentimentele în fapte’), “Arhitectural Shapes” (Ruxandra Moldovan; ‘caracteristice principale ale acestei colecţii sînt elementele geometrice, acestea ajutîndu-mă să finalizez conceptul arhitectural’), “Sinestezia” (Mirabela Solomonesc; ‘colecţia utilizează forme arhitecturale şi sculpturale, ce subliniază ideea conform căreia haina este o construcţie ce porneşte din corp şi îl completează pe om’), “Fragile Fetus” (Lorinţ Anamaria; ‘formele ansamblurilor vestimentare nu urmăresc forma corpului, ci îl învelesc asemenea unui strat protector, păstrînd intimitatea corpului’), “Back to the Ruffs” (Mateffy Noemi; ‘colecţia are ca punct de plecare reformularea gulerelor plisate din perioada Elisabetană’; ‘conceptul vizează întîlnirea trecutului cu prezentul, medievalului cu postmodernul, clişeul cu inovaţia’), “Piedras” (Judit Diamanstein; ‘colecţia reprezintă o punte de legătură între natura vegetală şi materialul textil. Cheia de boltă o reprezintă arhitectura lui Gaudi’), “Jane Doe” (Nicoleta Turţi; ‘colecţia urmăreşte îmbinarea perfectă între arta origami şi moda contemporană, focalizîndu-se pe simbolistica labirintului’), “White Minimalism” (Marta Muncean; ‘proiectul vizează stabilirea unei paralele între moda şi arta contemporană’), “Neo Goth” (Gillian Gheorghiu; ‘croielile hainelor sînt inspirate de tendinţele modei Victoriene, Elisabetane şi Medievale. În ceea ce priveşte culorile, negrul este culoarea preferată’), “Squaring the Sqaure” (Cosmin Timoce; ‘proiectul reprezintă un studiu asupra modalităţilor în care principiile matematice pot deveni punctul de plecare pentru realizarea pieselor vestimentare. Colecţia reprezintă studiul asupra descompunerii cubului’), “Black Romance” (Andrada Scuturdean; ‘colecţia urmăreşte stilul vintage, retro al lenjeriei intime din anii ’40 şi ’50 într-un demers contemporan’), “Military Veil” (Diana Bălgăr; ‘colecţia propune un mix vestimentar care vizează conceptul de anti-fashion, asamblarea mai multor stiluri vestimentare’), “Duality” (Kozma Erika; ‘corpul este o armură a fiinţei, pe cînd sufletul este esenţa ei. Sufletul este sensibil şi generos, pe cînd corpul este insensibil şi egoist… Dualitatea dintre ele lasă liberul arbitru să decidă şi ce este bun şi ce nu’), “Silk Road” (Aitai Lorincz; ‘proiectul urmăreşte explorarea drumului mătăsii. Produsul devine influenţat de istoria, simbolurile şi tradiţiile comunităţilor străbătute de drumul mătăsii’), “Haphephobia” (Gal Boglarka; ‘bula, mănuşile şi masca oferă protecţie în lumea otrăvitoare, împotriva lucrurilor care au un efect dăunător asupra omului’).

Colecţiile absolvenţilor master solicită din start un alt discurs, unul al altor experienţe artistice : “Privat/Public” (Florina Fărcaş; ‘în societatea de azi, omul contemporan are nevoie de un profil social comunicaţional (…) … raportul dintre privat şi public venind să ne contureze identitatea personală’), “Criss Cross” (Teodora Moţ; ‘proiectul vizează prelucrarea texturilor, structurilor şi formelor ce se găsesc în mediul natural. Texturile sînt create prin ămpletire, răsucire şi alte modalităţi expresive’), “”Lost in Dreams” (Carmen Cherecheş; ‘colecţia urmăreşte investigarea problematică a imaginarului, alternanţa dintre planul utopic şi cel heterotopic, dintre dimensiunile lumii reale şi a celei fantastice’), “Shadows” (Sabrina Rusu; colecţie ‘desprinsă dintr-o lume cu totul aparte, o lume a romanelor cu femei misterioase, a intrigilor şi neconvenţionalului’), “Dis – Connection” (Ana Maria Silea Şut; ‘o cercetare a caracteristicilor artei cinetice şi fuziunea lor cu designul vestimentar’), “Malaki” (Rakossy Renata; ‘principala sursă de inspiraţie constă în termenul de ‘mozaic cultural’, specific societăţii contemporane’), “Repressed Memory” (Diana Flore; ‘proiectul reinterpretează prin prisma modei contemporane întreaga poveste a unui personaj glamuros, ce a suferit o experienţă traumatică’), “Art Connections” (Olimpia Dobrotă; ‘colecţia urmăreşte să redea o fuziune între arte, respectiv : arhitectură şi modă’), “Etheric Body” (Raluca Popa; ‘colecţia urmăreşte corpul şi spiritul uman celebrate în cele două momente importante ale vieţii – nunta şi înmormîntarea’), “Four Moments of Love” (Alexandra Ivaşcu; ‘scopul proiectului este de a genera o zonă de interferenţe între design vestimentar şi alte domenii ale artei, propunînd un alt tip de interacţiune între public – artist – produs artistic’).

Premiile ? Ele s-au îndreptat spre Irina Silistraru şi Alexandra Ivaşcu (premiul ‘Haenckel’), Alexandra Ivaşcu (Premiul ‘Harper’s Bazaar’) şi Marcela Băltărete (Premiul Primăriei municipiului Cluj-Napoca).

Aceasta a fost Gala. Duminică, 1 iulie, a fost să fie ziua celei de a doua prezentări de modele şi colecţii, pe marginea căreia voi reveni.

Demostene ŞOFRON

Foto : byBarbu

Articole din aceeasi categorie

    Nu exista articole asemanatoare