Arte Centrul Judeţean pentru Conservarea şi Promovarea Culturii Tradiţionale Cluj

Fotografia – document etnografic, fotografia avocat pledant şi ambasador al României în lume

Palmares concurs naţional “Fotografia – document etnografic”, 2011 : secţiunea fotografie albnegru : Trofeul ‘Carol Popp de Szatmary’ – Domokos Incze (Miercurea Ciuc) pentru ‘La fîn în octombrie’; premiul II – Odon Balazs (Odorheiu Secuiesc) pentru ‘Doliu’; premiul III – Domokos Incze pentru ‘La cazane’ * secţiunea fotografie color : Trofeul ‘Szabo Tamas’ – Domokos Incze pentru ‘Trecut în rezervă’; premiul II – Szabolcs Vincze (Cluj-Napoca) pentru ‘Filosoful’; premiul III – Felician Săteanu (Baia Mare) pentru ‘Mătuşa Tatiana’ * secţiunea ‘costumul tradiţional’ : forografie recentă – Mihai Mîncu (Buzău) pentru ‘Dada Maria’; reproducere după o fotografie veche – Odon Balazs pentru ‘O familie veselă’ * Trofeul Art Image – colecţia de fotografie Iosif Essig (Cluj-Napoca) * Premiul Fotoclubului Stars – Levente Antal (Sf. Gheorghe) pentru ‘În drum spre casă’ * Menţiune specială UAD – colecţia Vlad Dumitrescu (Braşov)

Cînd ai parte de specialişti de mare anvergură profesională – Tiberiu Groza, Corneliu Bucur, Szabo Tamas, Dorel Găină, Mircea Albu – lucrurile se simplifică, devin clare, fie că ne referim la concursul naţional Fotografia – document etnografic şi vernisarea expoziţiei propriu – zise, concurs la cea de a 8 – a lui ediţie, fie că ne referim la valoarea albumelor şi volumelor lansate, o zi de miercuri, 2 noiembrie, plină, de o înaltă spiritualitate înainte de toate.

Centrul Judeţean pentru Conservarea şi Promovarea Culturii Tradiţionale Cluj – director Tiberiu Groza – se află la cea de a 8-a ediţie a Concursului naţional Fotografia – document etnografic, o ediţie cu 493 de lucrări trimise (!!!), record în materie de interes. Cu un plus pentru calitate, pentru teme, pentru o specializare a artiştilor fotografi spre documentul etnografic, un mare cîştig al concursului în sine. Este un succes al organizatorului principal, dar şi un succes al partenerilor Art Image, Universitatea de Artă şi Design Cluj, Biblioteca Judeţeană ‘Octavian Goga’, succes şi al partenerilor media, printre care figurează şi cotidianul Făclia, în că de la prima ediţie a concursului.

Cînd ai 493 de lucrări trimise, selecţia este grea din start. Juriul – prof. dr. Karoly Feleki, prof. dr. Dorel Găină, maestru fotograf Szabo Tamas, conf. dr. Aurel Bodiu, ing. Mircea Albu – nu a avut o misiune uşoară, mai ales că 2011 a însemnat nu numai mult, ci şi calitate a lucrărilor şi o mai mare responsabilitate în alegerea temelor. Alegerea fotografiilor cîştigătoare a fost dificilă, dificilă a fost şi selecţia pentru expoziţia concurenţilor ediţiei a 8-a, 2011, lucrări pe care le puteţi admira în foaierul Bibliotecii Judeţene ‘Goga’, ca de obicei, o gazdă impecabilă a evenimentului.

Un eveniment derulat pe mai multe paliere. Vernisaj, acordarea premiilor, lansarea albumelor Povestea fierului – autor Szabo Tamas – , Fotografia – document etnografic (album bianual, care promovează creaţia artiştilor fotografi din ţară, prin selecţii riguroase şi pertinente; de data aceasta sînt prezentate lucrările ediţiilor VI şi VII, prezentate de prof. dr. Corneliu Bucur, prof. dr. Dorel Găină, prof. dr. Ilie Moise, drd. Tiberiu Groza; coperta – Nicolae Nerţan), lansarea volumului Omenesc şi ştiinţă. Pagini din subteranul folcloristicii şi muzicologiei româneşti de Marin Marian Bălaşa.

Povestea fierului este o poveste fără sfîrşit. Se scrie de la un an la altul, se îmbogăţeşte cu date noi şi relevante, ne face cunoscuţi în întreaga lume. Este povestea la care Maestrul Szabo Tamas lucrează de peste 45 de ani, continînd cu fiecare nou album, să uimească specialişti şi nu numai. Sînt, citez din drd. Tiberiu Goza, “iamgini fotografice document, tot ceea ce artistul ţăran a creat de-a lungul veacurilor (…) Ne-am dorit să spunem în imagini povestea meşteşugului prelucrării fierului şi a meşterilor fierari de odinioară”. Eu vă supun atenţiei doar cîteva din titlurile fotografiilor, extrem de sugestive dacă e să mă refer la supunerea fierului : tîrnăcop de miner, cleşte pentru prelucrarea fierului înroşit, ciocan acţionat hidraulic, nicovală, unelte de potcovit, ostie, lespede de copt, tavă de prăjit carnea, semn de proprietate pentru înfierarea cailor, închizătoare, mînere, poartă de fier, uşi de metal, balamale şi zăbrele, lanţ de carte, pluguri,…

Al doilea album fotografic este Fotografia – document etnografic, privire de ansamblu al concursului naţional, ediţiile VI şi VII, album realizat în condiţii grafice excelente, subliniez acest lucru.

Sînt două albume care ne reprezintă, care trebuie să se afle pe mesele tuturor ambasadorilor români, pentru o cît mai bună şi reală cunoaştere a tradiţiilor şi obiceiurilor noastre. Un demers care se poate materializa mai ales dacă privim fotografia ca “avocat pledant, ca ambasador al României, un argument solid în afirmarea identităţii noastre” (prof. dr. Corneliu Bucur).

Omenesc şi ştiinţă. Pagini din subteranul folcloristicii şi muzicologiei româneşti de Marin Marian Bălaşa este prin medalioane, corespondenţe şi prin documentele noi aduse, o analiză ad integrum a arhivei ‘Ioan R. Nicola’. Este bucuria reamintirii unor mari nume ale componisticii şi folcloristicii româneşti, cum sînt Tiberiu Brediceanu, Liviu Comes, Nicodim Ganea, Dimitrie Cuclin, Sabin Drăgoi, Lucia Cosma, George Breazul, Nicolae Ursu, dar şi despre Denis Dille sau Bartok Bela. O carte asupra căreia mă voi oprin într-una din ediţiile viitoare ale cotidianului nostru.

Cei care nu au putut onoraevenimentul au ce regreta. Le rămîne expoziţia Fotografia – document etnografic, pregătită atent şi minuţios, este expoziţia profesioniştilor şi a celor care urmăresc excelenţa în arta fotografică, tematică mai ales.

Demostene ŞOFRON

Articole din aceeasi categorie

    Nu exista articole asemanatoare