Consilier școlar clujean – Un plan de combatere a violenței în școli, de bun augur

Ministrul Educației, Ligia Deca, anunța recent că se lucrează la un plan de prevenție a violenței în școli pentru că după pandemia provocată de coronavirus a crescut numărul de incindete de violenţă şcolară. Planul Național de combatere a violenței școlare, care este prevăzut în noua lege a Educației, ar trebui aprobat în câteva luni după ce începe școala. Ulterior, unitățile de învățământ vor face propriile planuri pe baza acestuia.

Acest plan în sine și practic, suportul suplimentar pe care îl oferă în combaterea și prevenirea acestui fenomen atât de răspândit în școlile din România este de bun augur, după cum atrag atenția unii specialiști care subliniază totodată că, prin acesta, se propun anumite procediri, cu rol de organizare.

Iulia Pintea, consilier școlar clujean, punctează câteva avantaje.

„Văd aici (n.red în acest plan), niște avantaje. În primul rând, având multe proceduri, am putea defini corect și identifica rapid tipurile de violență. Evident că dacă le identificăm corect și rapid, putem și interveni eficient, iar violența ar putea astfel să scadă.

Cred că e de bun augusr faptul că vor fi implicate și alte instituții, răspunzătoare pentru educație și sănătate, cum ar fi Direcția Generală de Asistență Socială și Protecția copilului (DGASPC). Procedura cred că aduce și multe consecințe, ceea ce lipsea până acum. În mod normal ne așteptăm ca acest fenomen să scadă, dacă aplicăm în mod corect consecințele așa cum sunt descrise în procedură.

De asemenea, cred că orice plan de combatere sau de prevenire a violenței ar trebui privit într-o formă mai extinsă, iar pe parcursul întregului an să fie completat cu activități de prevenire, adică predarea acelor abilități și coompetențe de dezvoltare socio-emoțională.

Ținând cont de contextul ultimelor cazuri de violență în mediul școlar, identificarea în mod corect a cazurilor de violență – fizică sau psihologică – aduce și o intervenție corectă, adecvată și rapidă. În mod normal, aplicând consecințele am putea estompa sau cel puțin stopa. acest fenomen”, a explicat Iulia Pintea.

Cifre alarmante

La începutul acestui an, Organizația Salvați Copiii atrăgea atenția asupra relatărilor din ce în ce mai numeroase cu privire la acte inacceptabile de violență produse între elevi și asupra „proporțiilor nemaiîntâlnite” pe care le-a atins în România fenomenul de bullying. Totodată, a solicitat Ministerului Educației o evaluare a stadiului implementării Normelor metodologice privind constituirea grupurilor de acțiune anti-bullying în școli și elaborarea unei strategii naționale de respectare întocmai a dispozițiilor legale.

Conform datelor oficiale, în sistemul de educație a fost înregistrată o creștere cu aproape o treime a situațiilor de bullying sesizate în anul școlar 2021-2022, prin comparație cu anul școlar anterior (10.971 de situații de bullying constatate, față de 7.715). În realitate însă, fenomenul este mult mai grav: analiza recentă a organizației Salvați Copiii (finalul anului 2022) arată că bullying-ul în școală ori în clasă și perpetuarea lui în mediul online afectează emoțional, an de an, sute de mii de elevi care devin victime ale situațiilor de violență fizică și de amenințare sau ale mesajelor umilitoare transmise online (49%), asistă în calitate de martori (82%) sau recunosc că au comis ei înșiși astfel de fapte (27%)” .

Anca M. COLIBĂȘANU

Recomandat pentru dvs.

Sari la conținut
ziarulfaclia.ro
Prezentare generală a confidențialității

Acest sit folosește cookie-uri pentru a-ți putea oferi cea mai bună experiență în utilizare. Informațiile cookie sunt stocate în browser-ul tău și au rolul de a te recunoaște când te întorci pe situl nostru și de a ajuta echipa noastră să înțeleagă care sunt secțiunile sitului pe care le găsești mai interesante și mai utile.