Grav semnal de alarmă tras de șeful APM Cluj. Primarii închid ochii la balastierele care funcționează ilegal

Directorul Agenției pentru Protecția Mediului (APM) Cluj, Grigore Crăciun, nu poate preciza numărul total de balastiere și cariere care funcționează în județ, deoarece nu toate au depus documentația la APM Cluj în privința avizării. La ora ctuală, în baza de date a agenției apar doar 16 balastiere și 4 cariere care au solicitat și obținut avizele de resort din partea APM. Directorul Crăciun precizează că în arealul județului sunt mult mai multe firme de axploatare a agregatelor care nu dețin aprobarea agenției.

 

În opinia directorului APM Cluj Garda de Mediu este entitatea care deține competența în privința verificării actelor necesare unei funcționări legale: „Garda de Mediul trebuie să verifice tot, nu doar balastierele și carierele care dețin avizele necesare. În primul rând trebuie să le identifice, să se orienteze și să le verifice pe cele care nu dețin aceste aprobări, consideră Grigore Crăciun. Garda de Mediu poate amenda aceste puncte de extracție, ajungându-se, dacă este cazul, până la intocmirea unui de dosar penal de către forurile competente”.

Sume mari cari intră în joc

APM Cluj este solicitată în prezent de către organele de poliție în vederea punerii la dispoziție a unor detalii aferente balastierelor și carierelor din județ. „În pofida acestor verificări, patronii firmelor de exploatare riscă să lucreze în continuare fără aprobări. Primarii închid ochii în loc să stopeze fenomenul. Poliția are datoria să întocmească dosar penal atunci când lipesc avizele și acordurile necesare. De pildă, o asemenea balastieră exploatează agragate de 300.000 de lei pe zi. Gândiți-vă ce sume intră în joc ilegal într-un an doar de la o singură balastieră”. O firmă de exploatare când depune dosarul în vederea avizării, APM îi solicită acesteia permisul de explotare emis de Autoritatea Națională a Resurselor Minerale (ANRM). Dacă nu deține un asemenea act, înseamnă că firma respectivă nu și-a achitat datoriile financiare față de ANRM. Practic aceasta nu mai poate să-și continue legal activitatea.

Ilegalități a căror stopare tergiversează

În județul Cluj cele mai multe balastiere cu probleme de intrare în legalitate sunt pe râul Arieș, apoi pe Someș. În opinia directorului Grigore Crăciun, râul Arieș are mai multă atractivitate în privința exploatării, având cursul în centrul Transilvaniei, distribuirea de material balastier făcându-se mai lesne. „Ar fi bine ca exploatările de pe Arieș să fie verificate mai des, pentru că nu toate sunt în regulă. Primii factori care ar trebui să le verifice sunt primăriile. Acestea sunt primele instituții ale statului care dau aprobări. Primarii au competențe foarte mari în privința solicitării și chiar impunerii proprietarilor de balastiere și cariere să intre în legalitate pentru că acestea sunt pe teritoriul lor administrativ. Din păcate nu se întâmplă așa. Sunt primari care închide ochii la astfel de ilegalități. Lucrurile tergiversează iar statul pierde bani. De exemplu, când dosarul ajunge la APM pentru verificare, agenția se uită dacă acesta conține, din partea primăriei, aprobarea ca vehiculele ce intră și ies din exploatare să circule pe anumite drumuri de pe raza localității. De multe ori aceste aprobări lipsesc. Primarii nu au voie să închidă ochii la aceste aspecte. Ei sunt cei care dau acordul de principiu. Orice activitate care nu deține toate acordurile și avizele în vederea autorizării, dar firma practică exploatrea agregatelor, este o activitate ce contravine legii. Primarii au competențe maxime să verifice tot ceea ce înseamnă funcționarea unei firme pe teritoriul respectiv. Balastiera, ca agent economic, poate să-și plătească toate taxele și impozitele la finanțe, la primărie, la alte entități de care depinde buna activitate dar dacă nu deține aprobarea APM, aceasta nu poate funcționa. Asta este clar!”.

Biroul Unic sau soluția cea mai eficientă

Directorul Grigore Crăciun consideră că toate aceste probleme s-ar putea rezolva dacă statul ar înfiinața un birou unic. „Biroul ar avea rolul de a pune la dispoziția firmelor de exploatare legislația aferentă, consiliere, actele necesare întocmirii dosarului. Practic biroul unic, cu reprezentanți din toate instituțiile ce au competențe pe acest segment de activitate ar asigura fluxul aprobărilor în integralitatea lor, fără ca proprietarul balastierei sau carierei să mai fie pus pe drumuri în vedera obținerii de avize. Pe de-o parte s-ar câștiga timp, pe de alta forma de monitorizare ar fi mai eficientă.”

Lipsa cronică de personal duce la luni de așteptare

Cele trei servicii ale Agenției pentru Protecția Mediului (APM) Cluj se ocupă de reglementări, calitatea factorilor de mediu și monitorizare. Directorul agenției, Grigore Crăciun, consideră că raportat la volumul de lucru, personalul agenției, format din 37 de salariați, este insuficient. Aceasta este una din marile probleme cu care se confruntă APM Cluj. Anul acesta, în intervalul ianuarie – septembrie, numărul dosarelor ce a trebuit analizat de agenție s-a ridicat la 19.200. Majoritatea dosarelor intră spre rezolvare în competența compartimentului de reglementări, unde APM Cluj are numai zece salariați. „Firmele ne reproșează faptul că documantația depusă la noi spre aprobare durează foarte mult, ceva de ordinul lunilor, precizează directorul APM. Dar totul pleacă de la această lipsă de personal. Apoi vin la noi cei care solicită fonduri europene. Lor li se cere un act urgent din partea APM. Dacă nu urgentăm, persoana sau firma respectivă poate pierde finanțarea externă. Se creează astfel presiune pe agenție. Totul devine ceva contra cronometru. O altă chestiune-problemă o reprezintă firmele de consultanță. Multe sunt profesioniste dar tot atâtea sunt foarte slabe, în sensul în care nu acordă consultanță riguroasă, actuală în privința legislației, punând pe drumuri beneficiarul. Aceastea pasează vina pe APM. Or, tu, ca beneficiar, după ce aștepți un timp considerabil sa vină rândul dosarului spre analiză, când aceasta are loc se constată că dosarul nu corespunde cerințelor pentru intrarea în legalitate. I se comunică beneficiarului sau firmei de consultanță că trebuie să-și procure actele lipsă sau că dosarul nu este conform cerințelor. Și APM așteaptă luni de zile, poate chiar un an până primește o reacție de la agentul economic sau firma de consultanță. Dar asta înseamnă timp și bani pierduți pentru firma în cauză. Firmele de consulanță de genul acesta, multe din alte județe, fac mai mult rău celor care apelează la serviciile lor. De aceea este nevoie de mare atenție atunci când se alege o astfel de firmă. Și primăriile și agenții economici, înainte de toate să verifice back-ground-ul firmei de consultanță! Apoi să se adreseze agenției de mediu spre avizare”.

Beniamin Pascu

Recomandat pentru dvs.

Sari la conținut