Autoritățile exclud segregarea școlară pe criterii etnice la Huedin

Inspectorul general al Inspectoratului Școlar Județean Cluj, Marinela Marc, exclude înființarea unei școli la Huedin cu predare doar în limba maghiară. Marinela Marc susține că nu va fi de acord cu planul ce vizează segregarea școlară pe criterii etnice atâta timp cât copiii au posibilitatea de a studia în limba maternă, au resursă umană calificată și se bucură de condiții.

„Nici nu am știut că există un astfel de demers și nu voi fi de acord cu el niciodată. Deocamdată știu că au solicitat suplimentare de grupe la creșă și grădiniță. Cum nu mai era spațiu, Episcopia (Reformată-n.n) s-a oferit să pună la dispoziție niște spații. Și la Cluj-Napoca, Episcopia are spații care găzduiesc grupe de creșă, grădiniță, unele fiind puse la dispoziție gratuit, iar pentru altele se cere chirie. Nu văd oportunitatea unei școli cu predare în limba maghiară, ca unitate cu personalitate juridică, în Huedin, în condițiile în care la cele două școli există secții și câte o clasă nu foarte numeroasă și în condițiile în care la Sâncraiu se dezvoltă foarte mult acel campus școlar. Dacă Sâncraiu, care are școală, cămin, cantină, bazin de înot și terenuri de sport, aduce copii din zonă pentru învățământul profesional, la Huedin ce să mai fie?! În afară de o clasă pe nivel la Liceul Teoretic „Octavian Goga” și de ciclu primar, dincolo, la Liceul Tehnologic Vlădeasa, nu este populație atât de multă așa încât să-și poată face și unii și alții clasele”, a spus inspectorul școlar general. Marinela Marc crede că nu mai este cazul să discutăm în termenii aceștia în anul 2022 în condițiile în care „noi suntem un model aici în regiune de conviețuire pașnică, de respectare a drepturilor minorităților”. „Nu am știut că se vorbește despre proiectul unei școli, iar atâta timp cât copiii au posibilitatea de a studia în limba maternă, au resursă umană calificată și se bucură de condiții, nu văd de ce să se aducă în discuție necesitatea unei a treia școli. Doar dacă este folosită în scop electoral în următorii doi ani, ceea ce nu cred că este sănătos. Cred că trebuie venit cu alte argumente, cu alte proiecte pentru comunitate”, a explicat Marinela Marc.

Inspectorul școlar general a mai arătat că nu sunt probleme astfel încât copii să nu poată face școală în limba minorităților. „Iată, și-a dorit comunitatea romă clasă la Școala „Traian Dârjan” din Cluj-Napoca și avem acolo clasă cu predare în limba romani. Întotdeauna când au fost copii am aprobat grupe de grădiniță, clase cu predare în limba maternă. Ca să pui bazele unui astfel de proiect ar trebui să ai bazele unei proiecții a evoluției demografice, însă și minoritatea maghiară este într-un declin demografic. Eu așa văd lucrurile la nivel sistemic. Poate că cineva are niște ambiții la nivel personal, dar nu văd viabil acest proiect și nu cred că ar aduce beneficii cuiva”, a mai arătat Marinela Marc. Șeful Inspectoratului Școlar Județean Cluj a amintit că un astfel de demers de a separa elevii maghiari din Huedin a mai fost și prin 2007-2008, însă, spune Marinela Marc, nu a avut susținere, deși erau mai mulți copii atunci. „Și asta pentru că elevii maghiari din Huedin au posibilitatea de a studia în limba maternă și au director-adjunct maghiar și la o școală și la alta. Nu cred că aceasta este marea problemă sau că ar modifica cumva rezultatele dacă ar fi într-o singură școală. Nu e benefic nici pentru ei să nu vorbească limba română, mai ales că au probă la examen”, a menționat Marinela Marc.

Inspectorul școlar general crede că atâta timp cât trăiești aici trebuie să știi limba oficială a statului pentru a avea posibilitatea să te angajezi în orice domeniu de activitate. „Cred că până la un punct este bine să știi istoria minorității din care faci parte, tradiția, limba. Este o formă de respect și de asumare a unei identități, însă nu știu dacă formarea până la finalul parcursului educațional exclusiv în limba minorității îți este benefică ție ca individ care dorești să te integrezi pe piața muncii”, a punctat Marinela Marc.

În Huedin funcționează două școli. E vorba de Liceul Teoretic „Octavian Goga” și de Liceul Tehnologic Vlădeasa. La Liceul Tehnologic Vlădeasa sunt cinci clase cu predare în limba maghiară de învățământ primar și patru de învățământ gimnazial, iar la Liceul „Octavian Goga” sunt 4 clase de învățământ liceal cu predare în limba maghiară. În total la Huedin sunt 13 clase cu predare în limba maghiară, exact numărul de clase prevăzut în proiectul noii școli.

În anul școlar trecut, la Liceul „Octavian Goga” au fost înscriși 98 de elevi care au urmat cursuri în limba maghiară iar la Liceul Tehnologic Vlădeasa au fost 138 de elevi la clasele maghiare.

În urmă cu două săptămâni s-a pus piatra de temelie pentru viitoarea școală maghiară. Acest obiectiv va fi finanțat de Budapesta prin Episcopia Reformată de Ardeal. Potrivit proiectului, clădirea ar urma să aibă 13 săli de clasă.

Cosmin PURIȘ

Recomandat pentru dvs.

Sari la conținut