Performeri, performanțe și o școală de elită numită „Elf”

Dacă performanța este o condiție pentru ca o școală să fie considerată „de elită”, nu este, însă, și singura. Dincolo de numărul impresionant de performeri și de performanțe la examene ori concursuri naționale și internaționale, Liceul Teoretic Elf este o școală de elită și datorită „modului de abordare a învățării, a ofertei educaționale și a relației elev-profesor-părinte”.

„Viața unui elev nu dorim să o contorizăm doar în note, rezultate la examene sau premii la concursuri. Ne străduim, împreună cu diriginții, să le oferim experiențe care să-i pregătească pentru viitor” – spune, în interviul acordat ziarului Făclia, directorul adjunct al Liceului Teoretic Elf, prof. Mariana POP.

– Ați fost dascăl în unități de învățământ de stat, ați fost apoi inspector școlar general adjunct și cunoașteți, poate mai mult decât alții, realitățile învățământului preuniversitar clujean, în toate „formele” sale. Ce considerați că face ca o școală, fie ea particulară sau de stat, să fie „de elită”?

– După 31 de ani de activitate în sistemul educațional clujean aș putea afirma că înțeleg realitățile acestui sistem de învățământ. De un an și jumătate sunt parte din echipa Elf, ca director adjunct a celui mai mare liceu privat din țară. Noi, cei din comunitatea Elf, la fel ca foarte mulți din exteriorul ei, considerăm că este o școală de elită datorită modului de abordare a învățării, a ofertei educaționale și a relației elev-profesor-părinte. Pentru noi, cel mai important este copilul, respectiv elevul, căruia îi oferim educație în toate formele ei, libertate de decizie și foarte mult sprijin. Bineînțeles, pregătirea profesorilor este foarte importantă, de aceea continuăm să formăm profesorii, oferindu-le cursuri de care au nevoie pentru a-și îmbunătăți metodele de abordare ale conceptelor, în format online sau nu, de a comunica eficient cu elevii, părinții și colegii.

Avem într-adevăr niște elevi absolut grozavi, talentați, deschiși, care știu să solicite explicații dacă nu au înțeles ceva, care au un discurs inteligent și cursiv, știu ce îi preocupă și ce să prioritizeze. Părinții elevilor din școala noastră au cu toții aceeași dorință, aceea ca educația oferită copilului lor să fie una de calitate și să fie făcută din suflet, iar copiii să vină cu drag la școală. Comunicarea între noi, în comunitatea noastră, este foarte deschisă și onestă. Transmitem informații spre părinți atunci când observăm că un copil întâmpină o dificultate și împreună putem rezolva orice problemă care apare. Ne îngrijim de partea lor emoțională, având câte un psiholog în fiecare sediu, avem un departament funcțional de psihologie, care dezvoltă programe pentru elevi, dar și pentru părinți.

– Ce face ca Liceul Teoretic „Elf” să fie „altfel”? Prin ce se particularizează cel mai mult acest liceu de alte licee clujene?

– Noi oferim o educație completă, nu doar transmitem sau predăm informațiile din curriculum, pe care ulterior le evaluăm și apoi trecem mai departe. Respectăm curriculum-ul românesc, dar îl îmbunătățim continuu. Predăm interdisciplinar foarte multe concepte, mai ales la gimnaziu și la liceu, când putem face conexiuni între disciplinele predate. Facem activități care diferă mult de o simplă predare a unor cunoștințe, îi provocăm pe elevi să descopere sensul lucrurilor și al ideilor în foarte multe proiecte. Pregătim elevii să iubească activitățile în natură, încă de la grădiniță, educația outdoor fiind foarte bine implementată la nivelul preșcolar și primar. Susținem elevii să-și găsească pasiunile și să performeze în tot ce își propun. Avem o deschidere spre frumos, spre arta vizuală care deschide spații reale sau imaginare, organizăm vernisaje ale elevilor atât în mediul online, cât și în cel fizic. Anul trecut am organizat 9 vernisaje ale elevilor noștri, ale căror lucrări le puteți vedea pe blogul nostru cultural, Cooltura Elf.

Elevii care au dorit să își expună lumii întregi lucrările și pentru care au fost organizate vernisaje în anul școlar 2020-2021, de către colegii noștri, domnul profesor Ioan Gînscă-Nistea și doamna profesor Cristina Gagiu, au fost: Rareș Hăpăianu, clasa a VI-a A, Ana Gherasim, clasa a VII-a A, Catrinel Mureșan, clasa a VI-a B, Ștefan Barabulă, clasa a XI-a A, Alessia Szekely-Kiraly, clasa a X-a A, Tamara Trifan, clasa a VIII-a B, Tudor Sevan, clasa a VIII-a B, Simina Griga, clasa a XI-a A, Rareș Cuc, clasa a XI-a A.

Avem un parteneriat cu Muzeul de Artă, elevii noștri având multe ocazii de a expune în cel mai relevant spațiu, din punct de vedere artistic. Avem, de asemenea, o colaborare cu artiști din domeniul muzical, de la Filarmonică și de la Conservatorul clujean, care transformă elevii care au talent muzical în viitori artiști. Avem, spre norocul nostru, profesori și colaboratori dedicați descoperirii talentului artistic al unui copil, oameni care sunt alături de elevii acestei școli începând cu cei mai mici copii de la grădinițele Elf, până în clasa a XII-a.

În acest an școlar a fost înființată trupa rock a liceului, „High Velocity”, formată din elevi din gimnaziu și liceu, pasionați de muzică și de care, cu siguranță, se va auzi de aici înainte. În 18 decembrie școala noastră a organizat Concertul de Crăciun, care a adus împreună peste 150 de elevi și 30 de profesori. Au fost peste două ore de muzică, emoție, talent și muncă, în care s-au putut vedea valoarea și nivelul pregătirii acestora. Pe lângă concert, mai avem recitaluri de pian, de vioară, de chitară, de canto și de alte instrumente.

Da, suntem o școală „altfel”, în care creativitatea, responsabilitatea, competența și empatia sunt valori respectate de fiecare dintre noi.

– Am remarcat, în postările de pe pagina de socializare a liceului, referiri la concursuri naționale și internaționale mai puțin frecventate de elevi de la școlile de stat, la care elevii de la „Elf” au obținut numeroase premii și medalii. Cred că mulți ar dori să știe ce sporturi practică elevii dvs, cine le sponsorizează participările la competiții și, mai ales, la ce concursuri au participat în 2021 și cu ce premii s-au întors acasă.

– După cum s-a putut vedea pe pagina de socializare a școlii, noi îi promovăm ori de câte ori aceștia reușesc să câștige competiții sau participă la concursuri de nivel național sau internațional. Elevii noștri practică echitația, tenisul de câmp, kata, baschet, înot, handbal și fotbal. Sunt înscriși la echipe sau cluburi mari, fac parte din loturile naționale. Toată participarea lor este susținută în primul rând de părinți și de forurile naționale, atunci când performanța înaltă este prezentă în concursurile de anvergură. Printre cei care au câștigat competiții de nivel național sau chiar internațional anul trecut școlar sau în aceste luni din acest an școlar, îi voi aminti pe: Sophia Maria Cătană, clasa a VIII-a B – locul I național la Cupa Națiunilor în Bulgaria în echipa României de copii și participarea la Grand Prix, cea mai mare probă din concursul de echitație, precum și câștigătoarea Cupei Federației Române de echitație – sărituri obstacole, 1,15 m; Ana Iarina Cosma, clasa a VIII-a A – două locuri I – obstacole 70 cm la Cupa României; Ilinca Sagmar, clasa a VIII-a A – locul I și II la toate turneele de tenis de câmp la nivel național la care a participat anul trecut și vicecampioană națională la dublu la Campionatele Naționale pentru 14 ani, componentă a lotului național la grupa ei de vârstă; Tea-Maria Câmpean și Sofia Mureșan, clasa a X-a A – participare la Campionatul european de Beach Handbal de la Varna, Bulgaria; Teodora Alexia Gavriș, clasa a XII-a A – locul I Campionatul Național de Kata pe echipe; Catrinel Dubău, clasa a III-a B – campioană națională cu echipa de floretă feminin și medalia de argint a Cupei ACS Atlas Invictus, categoria U11.

– Ați avut elevi care au obținut premii și la alte competiții decât cele sportive?

– Da, de la concursuri de matematică, grafică, fotografie, arhitectură, chitară clasică, publicistică cinematografică, de creativitate, de interpretare muzicală, de eseuri. Deoarece sunt foarte mulți copii care au ca pasiune muzica sau artele plastice, vă invit pe toți să descoperiți în paginile Newsletter-urilor liceului nostru, pe care le găsiți pe site-ul nostru www.elf.ro, toate participările elevilor noștri la concursurile naționale și internaționale, începând de la nivelul primar până la nivelul liceal. Sunt zeci de premii câștigate și mii de ore de studiu. Tot acolo veți regăsi numele profesorilor care i-au pregătit, oameni dedicați pregătirii acestor tinere talente, cărora le mulțumim și suntem mândri că fac parte din echipa Elf.

Amintesc doar o parte din premiile obținute de elevii din gimnaziu și liceu: Andrei Pașca, clasa a VI-a C – premiul III la Concursul Lumina Math; Mihnea Dorobanțu, clasa a VI-a B – mențiune la Olimpiada de matematică, faza județeană, organizată de Societatea de Științe Matematice din România; Iulia Pașca, clasa a VI-a C – premiul III la Concursul Național de Fotografie și Arhitectură; Lisa Costin, clasa a XII-a A – premiul I la ediția a VI-a a Concursului Național de Dramaturgie, scenaristică și publicistică teatrală și cinematografică „Pro Scenium”, secțiunea publicistică cinematografică; Nichita Gînscă-Nistea, clasa a VII-a B, care are cel mai mare număr de premii câștigate într-un singur an școlar (premiul I, laureat, categoria II – International Competition Constantine the Great – 2021; premiul I, categoria III – International Competition Constantine the Great – 2021; 1st Prize and Winner of Category I at Vojvodina Guitar Festival, Novi Sad, Serbia; 1st Prize and Winner of Category II at Vojvodina Guitar Festival, Novi Sad, Serbia; 1st Prize at the Tremolo Guitar Festival, Skopje, Northern Macedonia; 1st Prize and Winner of Category B at the Visegrad Guitar Competition, Bratislava, Slovakia; 1st Prize, III Youth Category, 15th Montenegro International Guitar Competition, 27 – 30 mai 2021; premiul III, categoria B – „Talente in afirmare”, București, ediția 2021; premiul I, categoria B – Harmonia Cordis International Youth Guitar Competition, Târgu Mureș, 2021; First Prize & Second Place, II Category, 19th Transilvania International Guitar Festival, 31 august – 5 septembrie 2021; First Prize & Second Place, III Category, 19th Transilvania International Guitar Festival, 31 august – 5 septembrie 2021); Diana Dindeal, clasa a VII-a B – premiul III la Concursul internațional online de muzică „Stau acasă și câștig” – Sibiu și premiul III la Brilliant ReCords Festival; Diana Frangache, clasa a VII-a A – premiul I – Festivalul Național ArtFest, Ploiești; Tudor Almășan, clasa a VIII-a B – premiul III – grafică – Concursul Național de Arhitectură; Bogdan Pomană, clasa a VI-a B –  Trofeul categoriei 11-12 ani la Festivalul Star de 5 ***, București și premiul III la Concursul internațional online de muzică „Stau acasă și câștig”, Sibiu; Ana Gherasim, clasa a VIII-a A – premiul III – concurs de creativitate pentru elevi  „Se caută Zeul”- Societatea de studii clasice din România; Carina But, clasa a VIII-a A – premiul I – grafică – Concursul național „Mesajul meu antidrog”; Rareș Hăpăianu, clasa a VII-a A – premiul II – grafică – Concursul național „Mesajul meu antidrog”.

– Au, acești elevi performanți, un „statut special” în liceu?

– Nu, ei sunt la fel ca și ceilalți colegi ai lor, sunt foarte discreți, sunt modești, ei fac aceste lucruri din pasiune și o fac pentru ei, nu pentru a arăta altora ce rezultate au. Noi  îi promovăm în Newsletter-urile lunare pe care le realizăm și pe care le împărtășim cu toată comunitatea Elf, îi felicităm în școală după câte un rezultat deosebit și răspândim bucuria participării sau câștigării unui premiu pe rețelele noastre de socializare.

– Rezultatele obținute de elevii liceului la examenele (evaluările) naționale sunt și acestea de același nivel cu cele obținute la concursuri?

– Rezultatele obținute la examenul de Evaluare Națională din ultimii ani ne-au clasat pe locul al II-lea pe județ, iar la examenul de Bacalaureat pe locul al V-lea. Sunt rezultate foarte bune, care arată că majoritatea elevilor își doresc să ia aceste examene cu note foarte mari. Suntem mândri că elevii noștri reușesc ceea ce își propun, iar munca susținută, depusă de ei și de profesorii lor, este răsplătită cu note mari.

– Prin ce reușiți să îi motivați pe elevii dvs să fie mereu primii?

– Sunt rezultate foarte bune, care arată că majoritatea elevilor își doresc să ia aceste examene cu note foarte mari. Când marea majoritate a elevilor sunt foarte bine pregătiți, apare această dorință de a performa și a celorlalți. Colegii mei au un mare merit în această motivare a elevilor, ca ei să dorească să fie printre cei mai buni, prin responsabilitatea cu care își pregătesc lecțiile, printr-o relație foarte deschisă de colaborare și prin multă pregătire a modului în care trebuie abordat un examen național, organizând simulări frecvente ale acestor examene. Profesorii de discipline de examene naționale sunt extrem de dedicați în modul de pregătire a acestor examene, pe tot parcursul gimnaziului sau al nivelului liceal. Consider că un mare plus aduce oferta educațională a școlii noastre, care include și ore de pregătire suplimentară, atât pentru pregătirea examenelor mai sus amintite, cât și pentru admiterea la diversele facultăți din țară sau din străinătate.

– Diferă cu ceva relația dascăl – elev de școală particulară de relația dascăl – elev din școala de stat? Cât de mult contează această relație în rezultatele obținute la cursuri sau în competiții?

– Relația dascăl – elev este bazată pe prietenie și pe respect reciproc. În pauze, pe holurile școlii sau în sălile de clasă poți întâlni, de multe ori, profesori care explică lucruri pe care unii dintre ei poate nu le-au înțeles foarte bine, au loc discuții absolut firești, în care se dezbat teme interesante pentru elevi, iar acest lucru arată că elevii sunt foarte apropiați de profesori. Avem, cu diferite ocazii, momente în care elevii gătesc împreună cu profesorii. Sau joacă diferite sporturi împreună. Sau dezbat ce cărți au citit într-o lună, le împărtășesc public cu ceilalți și îi susținem în acest demers, având proiecte pentru dezvoltarea lecturii. E o altfel de împărtășire de cunoștințe, se creează momente unice, de parteneriat concret. Profesorii oferă experiențe de învățare care pleacă de la nevoile fundamentale ale copiilor, respectând individualitatea și unicitatea fiecăruia, care sunt bazate pe empatie și respect reciproc. Ne dorim ca elevii noștri să se dezvolte și să învețe într-un mediu în care nevoile emoționale le sunt recunoscute și confirmate, un mediu în care fiecare să se simtă apreciat, valorizat și respectat.

– Am vorbit de concursuri, de examene și mai puțin despre activitățile extracurriculare în care sunt antrenați elevii de la „Elf”…

– Viața unui elev nu dorim să o contorizăm doar în note, rezultate la examene sau premii la concursuri. Ne străduim, împreună cu diriginții, să le oferim elevilor experiențe care să-i pregătească pentru viitor. Organizăm întâlniri cu scriitori, cu oameni de artă, cu arhitecți, cu cercetători din domenii de actualitate, cu psihologi (avem parteneriat cu Facultatea de Psihologie), cu care dezvoltăm proiecte inovative, îi expunem pe elevi experiențelor noi, însoțindu-i la centrele de inovare, la asociații cu activități specifice vârstei lor, la ferme în care activitatea agricolă poate fi descoperită creativ, la baze sportive, la muzeele din orașul nostru sau organizăm ieșiri în natură, în scop educativ sau recreativ.

Elevii noștri sunt darnici și foarte dornici să se implice în activități caritabile. Recent am finalizat proiectul „Bucurie în dar”, prin care toți cei 356 de copii și elevi din Școala Gimnazială Cămărașu au primit daruri. Toți cei 338 de elevi din ciclurile gimnazial și liceal din școala noastră au pregătit acasă, împreună cu părinții, pachete care au conținut lucruri specifice vârstei copiilor, cărți, rechizite, jucării, ornamente de Crăciun și dulciuri. Același demers l-au făcut și profesorii. Elevii din ciclul primar au dăruit și au susținut un alt proiect al școlii noastre, pentru copiii și elevii din satul Ponorâta, jud. Maramureș. Acest proiect e o continuare a celui de donație de cărți pentru această comunitate dezavantajată, pe care școala l-a realizat în vara lui 2021. E multă bucurie când ne implicăm în astfel de acțiuni de suflet.

– Care este satisfacția cea mai mare a unui dascăl la „Elf”?

– Să vezi că elevii vin bucuroși la școală, că rămân după orele de curs să cânte la un instrument sau să joace volei, fotbal sau badminton, că citesc o carte până vin părinții lor după ei, că își doresc să vină la activități fizic și nu online. Satisfacția este și atunci când poți să faci tot ce ți-ai propus cu ei, că te provoacă să găsești metode moderne de predare, că poți să folosești instrumente digitale și aplicații diverse pentru ca orele de curs să fie creative și să-i vedem realizați și mulțumiți. O mare bucurie e să vedem cum foști absolvenți ai școlii noastre se reîntorc la școală, le e dor de profesori, de atmosfera de aici sau își aduc proprii lor copii să învețe în Liceul Teoretic Elf. Recunoașterea valorii acestei școli este încă un motiv de satisfacție că ce ai făcut, ai făcut bine.

– Ce vă doriți, pentru școală, pentru elevii și pentru colegii dvs, pentru noul an?

– Îmi doresc să văd copii și elevi fericiți, sănătoși și veseli, îmi doresc să văd creativitate în prezentarea informațiilor necesare dezvoltării elevilor și în alegerea activităților, îmi doresc să întărim comunitatea Elf, care respectă performanța și starea de bine a copiilor și crede în aceleași valori. Suntem o echipă foarte mare, de oameni buni, profesioniști și cu suflet cald, care susțin această școală minunată, de elită și foarte iubită. Tuturor, elevi, părinți, profesori, echipei de management, personalului didactic auxiliar sau nedidactic, le doresc să fie sănătoși, să aibă un an 2022 cu multe momente frumoase și cu bucurii, iar marea comunitate Elf să rămână a doua lor familie!

M. TRIPON

Recomandat pentru dvs.

Sari la conținut