Transportatorii rutieri – furioși pe Austria

Transportatorii rutieri reprezintă una dintre categoriile profesionale afectate direct de decizia Austriei de a bloca accesul României la Spațiul  Schengen, în special din cauza timpilor lungi de așteptare la granițe, situație care le îngreunează extrem de mult activitatea și are ca urmare pierderi economice importante.

Făclia Cluj a luat legătura cu pesoane din conducerea celor mai importante asociații alte transportatorilor rutieri din România, pentru a  vedea care este opinia lor privind votul negativ al Aaustriei referitor la includerea României înn spațiul. Așa cum era de așteptat opiniile lor variază de la dezamăgire profundă la furie și revoltă. Dar, să vedem ce au de spus.
”Să se ducă (austriecii – n.r.) și să stea la ei acolo, dacă noi nu suntem buni. Iși bat joc de noi, pur și simplu își bat jhoc de noi.” spune Sporea Miron, vicepreşedintele Asociaţiei Patronale a Transportatorilor Europa 2002 (APTE 2002), revoltat de atitudinea Austriei privind aderarea României la Schengen.

”Sunt foarte deranjat de gogomănia asta care s-a întâmplat. Gogomănie – îi spun așa că e un termen legal”, afirmă Florinel Andrei, secretar  general al Asociației Române pentru Transporturi Rutiere Internaționale (ARTRI), cu referire directă la votul Austriei din 8 decembrie.
”Din păcate, rămânem în sectorul exterior Schengen, ceea ce pentru noi însemnă pierdere de 40 – 50% din timpul necesar efectuării unei curse din România în țarille din Europa Centrală și de Vest. Asta însemnă cozi zilnice de 12-14 km la punctele principale de trecere cu Ungaria, și  în timp de așteptare de 8-10 ore. În momentul în care 9 ore este timpul de conducere a unui șofer profesionist într-o zi, așa că, practic, nu poți utiliza camionul cu șoferul respectiv în acea zi. Timpul de conducere și odihnă e controlat și înregistrat digital, pe tahograf și cardul șoferului, astfel că un minut de nerespectare a acestor timpi poate să însemne amenzi de sute de euro. Evident, șoferii nu au condiții bune de lucru pe o distanță de 10 km de coadă, nu pot să meargă la toaletă sau să-și cumpere o cafea, la asta se adaugă poluarea și, nu în ultimul rând, lipsa asta de eficiență are două componente: prima vizează competitivitatea tuturor produselor fabricate în România, pentru că ajung mult mai greu pe rafturi în alte țări, în special din Europa de Vest și, pe de altă parte, scade apetitul investițiilor străine directe la noi în țară. În ultimii 15 ani, Ungaria a atras 157 de miliarde, și România un pic peste 50. Asta înseamnă ci Ungaria performează de 6-7 ori mai bine decât România, unul dintre motive fiind parcursul spre spațiul Schengen. Din păcate, în ultimii ani înregistrăm timpi de așteptare foarte mari și pe garnița cu Bulgaria – 3 zile ca să treci între Giurgiu și Ruse sau la Calafat.
La cald, toată luma este foarte supărată și e firesc să fie așa, pentru că e o pierdere economică importantă, dar, pe de altă parte, este important să vedem ce putem face ca să soluționăm situația asta. Am avut niște discuții cu colegii din Austria ca să vedem ce-am putea face noi. Dorința noastră era ca măcar să obținem o dată certă a integrare în Schengen. Din păcate nu a fost posibil așa ceva.”, crede Radu Dinescu, președintele Uniunii Naționale a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR), o asociație cu peste 16.000 de firme membre, dintre care circa 80% fac transport internațional, și președinte al Uniunii Inernaționale a Transportaorilor Rutieri (IRU).
”Față de situația existentă înainte – noi de 11 ani așteptăm la porțile Schengen – este această dezamăgire toatală legată de modul cum abordăm problemele țării și din perspactivă externă. Ca și efect, ecartul major între captalul autohton și lumea politică internă este și mai mare acum. Dacă nu exista ccomunicare, colaborare, responsabilitate în raport cu mediul de afaceri, măcar exista speranță. Aceste zile au dovedit că nici măcar speranță nu mai există.”, spune Augustin Hagiu, președintele Federației Operatorilor Români de Transport (FORT).
V. Dădulescu

Recomandat pentru dvs.

Sari la conținut