TIFF 2021: Premiul cotidianului „Făclia” pentru „Apel nou”, regia Lucian Barbu

Competiția Locală și-a stabilit câștigătorii ediției 2021, la capătul unui maraton cinematografic bine organizat și materializat faptic. Cotidianul Făclia, în parteneriat pentru a treia oară consecutiv cu sculptorul Ovidiu Guleș (autorul Trofeului), a recompensat munca tânărului regizor Lucian Barbu (student UAD Cluj-Napoca, grafică), pelicula Apel nou fiind opțiunea acordării premiului.

Animația Apel nou – recompensată și cu Mențiunea Specială a Juriului! – este despre oameni, despre speranțe, încredere, altruism, empatie și dăruire pentru cei din jur, într-o perioadă extrem de tensionată, cea a stării de urgență de anul trecut. Povestea este spusă simplu, deloc cosmetizată, un ton și o privire dulce-amăruie, în care ne regăsim cu toții.

Faptul că juriul finalei-Anamaria Antohi, Claudiu Mitcu, Cristian Hordilă, Horațiu Curuțiu – și-a îndreptat atenția spre Apel nou confirmă calitatea demersului cinematografic (idee, animație, desen, grafică) pe o temă sensibilă, actuală.

Pensula de Aur – premiu acordat de Fabrica de Pensule Cluj – a revenit peliculei re.adapt, regia Ioana Hogman, „pentru film care abordează subiecte sau problematici relevante pentru societatea contemporană și contextul social actual”, premiu înmânat de prof. Denisa Curte.

În fine, Marele Premiu a fost acordat peliculei Să ne jucăm în continuare, regia Farkas Agnes Anna.

Au mai intrat în finala de „7”, Fata cu valiza (regia Cătălina Pistol), Fatum (regia Frunza Roland), Păsările nu se rătăcesc (regia Polacsek Zsofia) și Să crești sub un cireș amar (regia Agata Olteanu), abordări tematice actuale, în consonanță cu timpurile pe care le trăim.

Important este faptul că avem tineri care bat, cu încredere, la porțile consacrării, care-și asumă cu mult curaj, primii pași ai confruntării cu publicul, cu juriul de selecție/finală, temele fiind în marea lor majoritate, reiau ideea, actuale. Modul de spunere cinematografică diferă de la regizor la regizor, firesc să fie așa, competiția fiind cea care decide. Important este și faptul ca toți cei 34 de regizori, să-și urmeze calea, cu aceeași seriozitate. Sunt talentați, au idei, ne dorim mult să le vedem producțiile și în anii care urmează. Pot spune că ne vom reîntâlni cu Lucian Barbu și anul viitor, hotărât să participe din nou. Așa se întâmplă când ești motivat, când știi ce vrei de la viață.

România sălbatică & Mirrors of Brâncuși

Cele două expoziții sunt deschise în saloanele Muzeului de Artă, concept original și atrăgător, merită și mai ales, trebuie să le vedeți.

Încep cu Mirrors of Brâncuși (Silvana Dulamă Popa/curator, Diana Miroșu/scenograf, Alin Popa/lighting designer, Toth Zoli/muzia, Dilama Yordanova/producție video, Ovidiu Eftimie/animație video). Instalațiile intercative introduc vizitatorul într-un univers fabulos, cunoscut și când afirm acest lucru, mă gândesc la Coloana fără Sfârșit, Sărutul, Masa tăcerii, cutia Muzei adormite, un modul Coloana fără Sfârșit, plus proieccția video axată pe diferite etape din viața lui Brâncuși.

Expoziția abordează o variantă care include tehnologii noi (proiecți video, sunet), de aici și prezentarea dinamiccă la care se ajunge. Veți descoperi în expoziție, verticalitatea complexitatea ascunsă în linii simple, dar de mare efect plastic și estetic, emoții nu în ultimul rând.

România sălbatică este cel mai amplu proiect ce vizează natura României – Dan Dinu/fotograf/inițiator proiect; Cosmin Dumitrace/videograf-, proiect asupra căruia m-am oprit și în anii anteriori, la fiecare prezență a expoziției la Cluj.

De data aceasta, sunt propuse imagini care îndeamnă la cunoaștere la fața locului. Și fața locului înseamnă Cazanele Mari (Parcul Natural Porțile de Fier), cerbul lopătar (Parcul Natural Lunca Mureșului), Curmătura Builei (Parcul Național Buila-Vântureasa), zimbrul (din Munții Țarcu), papucul doamnei (Parcul Natural Putna-Vrancea), cocoșul de munte (Munții Giumalău), Căldarea Bucuriei (Parcul Național Retezat), pisica sălbatică (Delta Dunării), Avenul Borțg (Parcul Natural Apuseni), Culmea Oticului (Munți Făgăraș), Canionul Sighiștelului (Parcul Natural Apuseni), caprele negre din Parcul Natural Piatra Craiului, Munții Vrancei, câinele enot (Delta Dunării)…Sigur v-am convins, nu vă rămâne decât să vizitați expozițiile. Invitația o fac și pentru a vedea filmul România sălbatică, programat vineri, 30 iulie, 21.45, Piața Unirii Open Air.

Un film pentru dvs: „Bun venit, domnule Marshall!”

Excelentă se dovedește a fi retrospectiva dedicată regizorului spaniol Luis Garcia Berlanga, secțiunea 3×3.. După cum excelentă este și ideea selecționării pelicului Bun venit, domnule Marshall!, producție 1953.

Este un alb-negru binevenit, destinde, place, rememorează o perioadă cunoscută, post al 2-lea Război Mondial.

Acțiunea este plasată în izolatul sătuc Villar del Rio, sat în care sărăcia face casă bun cu neștiința de carte. Primarul află de vizita iminentă a unor diplomați americani, sătenii fiind hotărâți să-i întâmpine cu mare fast. Numai că… Planul de acasă nu merge cu cel din târg, pregătirile sunt de prisos, diplomații trec prin sat ca trenurile prin gările mici. Și viața își reia cursul normal, fără incidente.

Premieră mondială cu „Rondul de noapte”!

Filmul a obținut premiu pentru cea mai bună comedie, Cannes, 1953.

Secțiunea 3×3 propune astăzi, 29 iulie, la USAMV Open Air, în premieră mondială, 21.45, Rondul de noapte (producție 2021), regia Iosif Demian.

Și-au mai rămas 4 zile! Ce repede trece timpul! Horror.

Demostene Șofron

Recomandat pentru dvs.

Sari la conținut