Proiecte mobilizatoare în strategia de dezvoltare a Huedinului

Interviu cu doctorul Mircea Moroșan, primarul orașului

Este cunoscut faptul, dle Mircea Moroșan, că zilele trecute în frumoasa sală de spectacole a Casei Orășenești de Cultură a avut loc o interesantă și utilă dezbatere publică pe programul strategiei de dezvoltare locală a orașului Huedin, care este eșalonată pe perioada anilor 2021 – 2027.

– Rep: Cu amabilitatea dumneavoastră, dle primar, haideți să detaliem principalele componente ale acestui ambițios și chiar interesant program care are darul de a provoca importante schimbări valorice în orașul al cărui manager sunteți de 12 ani.

– Mircea Moroșan: Aș dori să subliniez mai întâi faptul că în structurarea acestui program de dezvoltare care conține componente ce asigură suficientă vigoare în perspectiva dezvoltării orașului nostru, am consultat specialiști cu experiență din diferite domenii ale activității urbane, din rândul cărora nu au lipsit arhitecții, constructorii, istoricii, oamenii de cultură, preoții și chiar locuitori de diferite profesii .

De reținut că în schița programului am valorificat toate oportunitățile desprinse și însumate în acest corolar al dezvoltării prezente și viitoare.

– Rep: În ultima dezbatere publică, desfășurată cu respectarea tuturor normelor cerute de protejarea împotriva blestematului virus Covid – 19, ați avut specialiști care au prezentat prin expuneri, proiecții video și dialog, lista principalelor obiective investiționale ce urmează să le implementați deîndată ce aveți asigurate liniile de finanțare. Cu ce doriți să începeți concretizarea acestui plan strategic ?.

– Mircea Moroșan: În mod aleatoriu, aș începe cu planul mobilității urbane care presupune, între altele, transport cu autobuze electrice pe traseele: Bicălatu – Fildului – Gară – Biserica Centru – Parc; Bicălatu – Fildului – Gară – Biserica Centru – Spital – Târgul de animale; Bicălatu – Fildului – Gară – Biserica Centru – Spital – Târgul de animale – Cetatea Veche.

În acest plan al mobilității dezvoltăm o rețea strategică de ciclism ce comportă piste de biciclete amenajate în Cetatea Veche – Abator – Gară – Biserica Centru – Spital – Strada Pieței – Parc, iar în Parc se va realiza pista cu o stație de biciclete, pe sistem Bike Sharing și un mic parc cu bănci în jurul fostului bazin care se păstrează pentru activități sportive.

Amenajăm drumuri și trotuare de la Cetatea Veche până la DN; aceleași lucrări de la Bicălatu la strada Parcului și revitalizarea străzii BN Antal ( piață) și pietonalizarea unei părți din aceasta cu acces pentru riverani.

Pentru îmbunătățirea transportului în comun, achiziționăm patru autobuze electrice, stații de încărcare pentru mijloace de transport electrice, ce vor deservi nouă stații, firesc, la asigurăm și un depou în locul vechii centrale termice nefuncțională. În același timp trecem la sistemul de tiketing pentru autobuze, dezvoltăm mobilierul urban, îngropăm utilitățile aeriene, trecem la generalizarea iluminatului public inteligent și colectarea selectivă a deșeurilor.

– Rep: Un alt capitol important vizează reabilitarea energetică.

– Mircea Moroșan: Da, este o cerință a acestor vremuri, ținând cont că iernile nu sunt tocmai blânde, iar combustibilii pentru agentul termic se scumpește de la an la an.

Iată de ce avem proiecte pentru reabilitarea energetică a Liceului Teoretic ,, Octavian Goga’’’, Liceul Tehnologic ,, Vlădeasa’’ și internatul, Grădinița ,, Prichindeii Veseli’’, Casa Tineretului și Școala Bicălatu, și nu în cele din urmă reabilităm energetic și blocurile de locuințe.

– Rep: Dat fiind faptul că sunteți de profesie medic, sper că nu ați uitat de Spitalul orașului.

– Mircea Moroșan: Firesc că acest obiectiv a stat și stă permanent în atenția mea și a Consiliului local. Aici avem un proiect în derulare a cărui valoare totală se ridică la suma de 10.434.389,52 lei, lucrările fizice cuprind și reabilitarea energetică a clădirii vechi.

Prin acest proiect se urmărește creșterea eficienței energetice a clădirii spitalului, reducerea consumului și îmbunătățirea serviciilor medicale pentru locuitorii orașului și zonei arondate. Apoi, prin reabilitarea clădirii, se vor re-loca secțiile de specialitate ale ambulatoriului în aceeași clădire, permițând eficientizarea activității și asigurarea fluxului/condițiilor necesare bunei funcționării a acestuia.

Un al doilea proiect, în derulare, tot aici, unde sunt alocați 10.486.735, 00 lei, permite achiziționarea și dotarea cu aparatură medicală a ambulatoriului de specialitate, proces ce permite nu doar creșterea accesibilității, ci și a calității serviciilor de specialitate în conformitate cu nevoile pacienților.

– Rep: Ce se întâmplă cu unitatea militară dispărută și cu vechiul poligon?

– Mircea Moroșan: După trecerea în proprietatea Primăriei, vom revitaliza tot inventarul și-l vom transforma într-un centru orășenesc polivalent unde vor fi relocate servicii descentralizate ale orașului, vor fi create spații pentru diferite activități culturale, sociale, educaționale, sportive și un muzeu al acestor importante locuri pline de istorie.

Sigur vor apare și alte oportunități ce ne pot susține înființarea unui centru zonal de protecție a categoriilor sociale abuzate în rândul familiilor ( femei, copii, bătrâni). Vechiul poligon este sortit înființării platformei industriale Tetarom Huedin. Acesta, sigur, o să impulsioneze factorii decidenți să introducă realizarea centurii Huedinului în Master Planul Național finanțat prin POS Transport.

– Rep: Prin intermediul Grupului de Acțiune Locală Napoca Porolissum aveți depus proiectul de înființare pistă de biciclete pe traseul căii ferate dezafectate Huedin – Sâncraiu – Călățele, proiect ce oferă o rută de circulație sigură și constant liberă bicicliștilor, însă aveți și alte realizări de care se bucură cei 10 mii de locuitori ai Huedinului.

– Mircea Moroșan: Una din așteptatele investiții a constat în construirea celor cinci blocuri ANL și deschiderea șantierului pentru modernizarea drumului Cetatea Veche – Huedin, unde sunt alocați 8. 793.330,40 lei. Un alt mare șantier a fost deschis, cum știți, cu o lună în urmă pentru instalarea rețelei de gaz metan pentru gospodării, instituții publice și societăți economice.

În perioada imediată încep lucrările de alimentare cu apă potabilă din sursa Gilău, investiții ce vor spori substanțial confortul celor ce trăim și muncim aici.

Aceste investiții, greu obținute, conexate cu reconfigurarea politicilor economice și atragerii unor potențiali întreprinzători, ne dau certitudinea dezvoltării și a altor frumoase proiecte pe segmentul incluziunii sociale a categoriilor defavorizate pentru recalificări profesionale cerute de permanentele perfecționări tehnologice ale acestui deceniu.

Interviu realizat de Dumitru VATAU

Recomandat pentru dvs.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Skip to content