Primăria Cluj vrea iluminat public sută la sută smart, în următorii 8 ani

Un oraș smart are nevoie de un sistem de iluminat pe măsură, adică la fel de smart, care să fie de calitate, să aducă economii în visteria orașului nostru și să pună în valoarea peisajele nocturne și evenimentele deosebite și festivitățile.

Aleșii locali vor dezbate, în ședința de săptămâna aceasta, un proiect de hotărâre privind aprobarea Strategiei locale de dezvoltare a serviciului de iluminat public din orașul nostru pentru perioada 2022-2030. Reducerea costurilor, consumului şi creşterea performanţei energetice în clădirile şi obiectivele de utilizare a energiei, eficientizarea mobilităţii urbane şi a serviciilor publice se numără printre principalele obiective şi priorităţi ale administraţiei publice a municipiului Cluj-Napoca, arată primăria.

Viceprimarul municipiului Cluj-Napoca, Dan Tarcea, explică ce presupune, concret, această strategie care vizează un sistem de iluminat inteligent.

„Prin această strategie ne-am propus ca până în 2030 să atingem câteva obiective specifice cum ar fi schimbarea a 10.000 de corpuri de iluminat public, să trecem de la gaz la iluminat pe LED, iar un al doilea obiectiv este îngroparea rețelei de iluminat public până în 2030. Astăzi pe străzile pe care le modernizăm îngropăm (n.red trecem cablurile în subteran) iluminatul public, iar pe celelalte străzi, acesta ține de Electrica. Deci ne propunem să îl îngropăm astfel încât să fie mult mai eficient și să putem elimina anumite riscuri ce pot apărea, datorită vremii, de exemplu, și altor condiții meteo. De asemenea, tot prin această strategie ne propunem să avem un sistem de telegestiune a iluminatului public, adică să poată fi pornit de pe telefon, să fie cu senzori. Poate că într-un cartier este mai întunecat decât în alt cartier și atunci să se aprindă iluminatul în funcție de cât este de întuneric afară, și de asemenea, ne-am propus să iluminăm arhitectural cel puțin 20 de obiective la nivelul municipiului Cluj-Napoca.

Prin schimbarea corpurilor de iluminat și trecerea de la gaz la LED, sigur că avem o ecomnomie, pentru că diferența între gaz și LED este deja o economie, un consum mai mic de energie electrică”, a declarat Dan Tarcea.

Municipalitatea argumentează că în conformitate cu Legea 230 din 2006, privind iluminatul public, actualizată, elaborarea și aprobarea strategiilor locale de dezvoltare a serviciului de iluminat public și a tot ceea ce implică acesta, intră în gestiunea consiliilor locale.

Documentul de referință pentru stabilirea direcției de dezvoltare a serviciului de iluminat îl reprezintă strategia locală de dezvoltare care trebuie elaborată cu respectarea unor principii reglementate prin lege. De asemenea, această strategie trebuie să fie corelată cu cea națională, din toate punctele de vedere. Aceasta a fost elaborată la nivelul Direcției tehnice, și are ca orizont de implementare anul 2030.

Misiunea strategiei

Municipalitatea mai argumentează că o strategie locală de dezvoltare a serviciului de iluminat public trebuie să aibă ca misiune principală organizarea, modernizarea, eficientizarea serviciului de iluminat public, ridicarea gradului de civilizaţie, a confortului şi a calităţii vieţii, precum și creşterea gradului de securitate individuală şi colectivă, a gradului de siguranţă a circulaţiei rutiere şi pietonale. Strategia de dezvoltare a serviciului de iluminat public la nivelul municipiului trebuie să fie corelată cu strategia naţională privind serviciile comunitare de utilităţi publice şi să ţină cont de planurile de urbanism şi de amenajare a teritoriului, de programele de dezvoltare economico-socială a unităţilor administrativ-teritoriale, precum şi de reglementările specifice domeniului, emise de autorităţile de reglementare competente. În document se mai arată că avand in vedere resursele bugetare limitate ale administrațiilor locale, respectiv anvergura serviciului public de iluminat din municipiul Cluj-Napoca, se recomandă o analiză detaliată a investițiilor și a soluțiilor tehnice și încadrarea lor cu prioritate pe linii de finanțare externe sau guvernamentale.

Calitate, utilizare rațională a resurselor, punere în valoare

Această strategie locală privind dezvoltarea şi funcţionarea serviciului de iluminat public este un document care permite să se stabilească, pe termen mediu şi lung, modul de gestionare durabilă a serviciului pe teritoriul municipiului Cluj-Napoca. „Politicile și măsurile adoptate de municipalitate pe perioada de referință trebuie să aibă în vedere în mod primordial asigurarea nivelului de calitate a iluminatului stabilit de standardul european de referință. În al doilea rând, echipamentele utilizate trebuie să asigure utilizarea rațională a resurselor energetice și financiare disponibile. În al treilea rând, trebuie avut în vedere și potențialul sistemului de iluminat de a pune în valoare peisajul nocturn al orașului și respectiv de a marca evenimentele de interes local major pentru comunitate. Dar în același timp e necesar ca în cadrul programelor de dezvoltare urbană să fie revizuit rolul sistemului de iluminat de facilitator pentru furnizarea unor servicii publice complementare. Nu numai că iluminatul stradal în rețea poate permite implementarea mai ieftină a unor aplicații discrete, cum ar fi rețelele de senzori și aplicațiile de optimizare a transportului, dar poate acționa și ca o platformă mai largă de oraș inteligent, permițând interacțiuni între aplicațiile găzduite, ca răspuns la evenimente în timp real”, se arată în document.

Iluminatul arhitectural

Conectarea digitală a sistemelor de iluminat, inclusiv iluminatul arhitectural, „este un actor important în dezvoltarea urbană, având rolul de a media legătura între clădire și om. În era tehnologiei și în contextul implementării conceptului de “oraș inteligent”, este necesar un sistem de interconexiune virtuală a sistemelor de iluminat arhitectural, care oferă facilitatea unui control global.
Realizarea unui plan general de iluminat arhitectural al monumentelor istorice urmăreşte, pe termen lung, atingerea unor obiective dintre care amintim conștientizarea și valorificarea potenţialului zonei studiate, prin punerea în evidență a clădirilor de patrimoniu”.

Costuri

Valoarea lucrărilor de montare a 10.000 de corpuri de iluminat LED este de 30.000.000 fără TVA lei la nivelul ianuarie 2022.
Valoarea totală estimată a lucrărilor de punere în valoare prin iluminat arhitectural a 20 de obiective de importanță locală este de 8 milioane de lei fără TVA lei la nivelul ianuarie 2022. Alegerea soluțiilor de dezvoltare a serviciului de iluminat public trebuie sa aibă în vedere „integrarea” componentelor sistemului de iluminat şi a celorlalte elemente de mobilier urban (panouri de informare, staţii de autobuz, bănci) care asigură îmbunătăţirea vizibilităţii şi a lizibilităţii pentru o zonă urbană. Aceste amenajări sunt tratate distinct la scara unui oraş sau a unui cartier, caracterizându-se printr-o mare diversitate de stiluri, forme sau culori.

Cum e la alții

Nu în ultimul rând, în Strategie se mai arată că la nivel global, sisteme inteligente de iluminat, respectiv control a iluminat sunt integrate tot mai des în orașele mari ale lumii: de exemplu Barcelona, Copenhaga și Chicago. În 2012, Barcelona și-a publicat Masterplanul cu 10.000 de stâlpi de iluminat cu LED-uri inteligente, inclusiv senzori de mișcare și variatoare pentru a economisi energie, gestionare de la distanță, Wi-Fi gratuit pentru cetățeni și colectare de date privind poluarea aerului și a zgomotului. Masterplanul de iluminat din 2014 al orașului Copenhaga a implicat 20 000 de lămpi LED și gestionarea și controlul de la distanță, ceea ce a dus la economii de până la 65%. Programul de iluminat inteligent din Chicago a fost lansat în 2017 și a presupus 270.000 de lămpi LED, inclusiv un sistem de monitorizare și control pentru a îmbunătăți întreținerea cu actualizări în timp real în cazul unei întreruperi.

În ultimii ani comunitățile urbane au descoperit în sistemul de iluminat oportunități pentru noi aplicații pentru orașele inteligente prin integrarea diferitelor servicii și crearea de oportunități pentru inovare. Pe de o parte, monitorizarea serviciilor poate oferi date în timp real despre mobilitate și mediu, transformând un serviciu tradițional într-o sursă de date în timp real. Pe de altă parte, iluminatul inteligent oferă mari sinergii între părțile interesate în planificarea urbană (de exemplu, administrația locală, furnizorii de energie și companiile de utilități), putând integra conectivitatea la scară largă, cum ar fi controlul semafoarelor, gestionarea traficului, parcarea inteligentă, monitorizarea calității aerului și a zgomotului sau detectarea numărului de pietoni.

În strategie se mai arată că asistăm la o tranziție de la iluminatul „analogic” convențional tehnologii către iluminatul „digital”. În prezent, în lume există 315 milioane de aparate de iluminat stradale. Acest număr va crește la 359 de milioane de aparate de iluminat stradale până în 2026 (Griffith, 2016). Piața iluminatului public exterior trece în prezent printr-o perioadă de schimbare în care aparatele de iluminat vechi sunt înlocuite cu tehnologie LED nouă, mai eficientă și de un nivel calitativ mai crescut. Conform altei surse, (The Northeast Group LLC – 2017), la nivelul a 125 de țări numărul de aparate de iluminat va crește cu 264 de milioane până în anul 2027.

Anca M. COLIBĂȘANU

Recomandat pentru dvs.

Sari la conținut