O școală mai veselă și prietenoasă la Săndulești

Patru bibliotecare din cadrul Bibliotecii municipale „Teodor Murășanu” din Turda au ales să creeze un mediul mai plăcut și atrăgător la unitățile de învățământ din comuna Săndulești pentru a-i face pe elevi și pe preșcolari să meargă cu mai multă plăcere la școală.

În acest sens, bibliotecarele Dana Deac, Cristina Docze, Gabriela Hornoi şi Nicoleta Cîrlea au realizat pictură murală în cele patru instituții de învățământ din comună. Astfel, pereţii a două școli și două grădinițe au acum pictate 117 personaje colorate. Șapte personaje au fost făcute la Grădiniţa din satul Sănduleşti, 25 la Grădiniţa din satul Copăceni, 35 la Şcoala primară „Simion Balint” din Copăceni şi 50 la Şcoala gimnazială „Simion Balint” din Copăceni.

Între 28 Martie- 2 Aprilie a.c. cele 4 bibliotecare au realizat pictura murală în holul de jos al clădirii ce găzduieşte elevii de gimnaziu din satul Copăceni în cadrul ediției din 2024 a Proiectului ”4/4PentruPrieteni”, la invitaţia primită din partea Ambasadei Statelor Unite ale Americii și American Councils for International Education. În 18 Iunie a.c. au realizat pictura murală la Grădiniţa din satul Sănduleşti. În perioada 1-5 Iulie au terminat pictura murală la Şcoala primară „Simion Balint” din satul Copăceni, între 8 şi 26 Iulie au reuşit să termine de pictat pereţii la Şcoala Gimnazială (săli de clasă şi holuri, la parter şi etajul I), iar între 19-30 August a.c. au pictat pereţii şi la Grădiniţa din satul Copăceni. Tehnica folosită este vopsea acrilică pe lavabil și marker permanent.

După modelul planşelor şi un concept realizate de Dana Deac cele 4 bibliotecare au reuşit în această lună să înfrumuseţeze pereţii Grădiniţei din Copăceni cu 25 de personaje vesele. În Sala de mese au pictat 3 copilaşi (2 care mănâncă şi 1 copilaş bucătar) şi 3 îngeraşi pe peretele cu temă religioasă.

Pentru că grupele de la Grădiniţa din Copăceni poartă fiecare alt nume (Fluturaşii, Mămăruţele, Albinuţele) ne-am gândit să acoperim pereţii din holul mare cu desene vesele cu aceste insecte, personificate şi realizate de mărimea copiilor de grădiniţă. Tot aici, pictura murală din holul mare mai cuprinde, de o parte şi alta a caloriferului, o fetiţă şi un băieţel în mărime naturală, cu câte o jucărie de pluş, fetiţa cu un iepuraş, iar băieţelul, un ursuleţ. În noul an şcolar preşcolarii vor mai găsi pe pereţii claselor de la parter pe Cenuşăreasa cu prinţul ei, şi prinţesa Aurora cu prinţul ei.

În pictura murală realizată în zona scărilor e ilustrată povestea „Peter Pan şi Wendy”. Peter le arată lui John Darling şi Wendy Darling cum să zboare cu ajutorul ,,pulberii zânelor”, iar zâna Clopoțica cu bagheta ei magică le arată drumul copiilor de grădiniţă pentru a ajunge la capătul scărilor. Ir la etaj pereţii pictaţi „spun” o altă poveste: „Albă ca Zăpada”.

Sperăm ca personajele din poveşti, basme sau poezii, pictate de noi, să îi bucure pe copiii care le văd şi ne dorim să îi determine să caute cărţile şi să citească mai mult sau să îşi roage fraţii, surorile părintii sau bunicii să le citească, până învaţă ei să o facă”, au transmis artistele. Bibliotecarele spun că proiectul lor, realizat ca voluntari la rugămintea primarului Călin Fărgaciu, are ca obiective revitalizarea spațiului interior prin intermediul artei murale care să ajute la crearea unei atmosfere mai primitoare, folosirea artei murale ca instrument de a crea legături și a îmbunătăți imaginea instituțiilor de învățământ, cunoaşterea şi înţelegerea frumosului din natură, artă şi viaţa socială, socializare și educare pentru munca în echipă şi promovarea voluntariatului şi a valorilor artistice turdene

Mulțumim încă o dată Domnului Primar pentru încrederea pe care a avut-o în noi, mulțumim polițiștilor Florin Duma și Marius Berchișan care ne-au sprijinit cu transportul, și, nu în ultimul rând, mulțumim presei care a promovat acțiunea noastră”, a transmis Daniela Deac, șef serviciu Biblioteca Municipală ”Teodor Murășanu” Turda.

Abandonul școlar, absenteismul la ore, consumul de droguri în școli și violența în rândul elevilor sunt câteva dintre problemele majore cu care se confruntă învățământul clujean. Deși oficial se raportează în județul Cluj o rată de 4 la sută, în realitate abandonul școlar s-ar afla în trend ascendent cu o rată reală de peste 10 la %. De asemenea, 35% dintre elevii din învățământul profesional renunță la școală după trecerea din gimnaziu în ciclul liceal, deși pe piața clujeană e nevoie de forță de muncă iar agenții economici sunt dispuși să angajeze inclusiv persoane necalificate, pe care să le profesionalizeze ulterior.


Toate aceste cifre prezentate mai sus ar putea fi mult mai mici dacă cei cu atribuții în preveniera abandonului școlar și-ar îndeplini rolul așa cum prevede legea iar angajații ar da dovadă de o mai mare responsabilitate.

O soluție pentru a-i face pe elevi să participe la ore ar fi asigurarea de facilități și creerea unui mediu prietenos iar demersuri precum cele ale bibliotecarelor de la Turda ar putea să-i facă pe elevi să participe cu mai multă plăcere la ore.

Cosmin PURIȘ

Recomandat pentru dvs.

Sari la conținut