Locomotive electrice noi pe două rute care trec prin Cluj

România va avea până în 2026 un număr de 16 locomotive electrice noi, care vor fi produse de Alstom în Germania şi vor putea atinge până la 200 km/h, valoarea contractului, care include şi mentenanţă timp de 20 de ani, ridicându-se la 767,51 milioane de lei, fără TVA.

Cele 16 locomotive electrice noi pe 4 osii cu sisteme ERTMS sunt capabile să circule cu o viteză maximă situată în intervalul 160 km/h – 200 km/h şi să tracteze până la 16 vagoane de călători, acestea fiind destinate transportului feroviar de călători. Introducerea locomotivelor electrice vizează creşterea eficienţei serviciilor de transport feroviar, reducerea poluării şi creşterea vitezei de circulaţie a trenurilor pe rutele: Dej – Braşov – Bucureşti – Constanţa; Timişoara – Arad – Braşov – Bucureşti – Constanţa; Timişoara – Cluj – Iaşi; Iaşi/Suceava – Bucureşti – Constanţa.

„Noi am făcut de data asta ceea ce se numeşte în tehnică un overkill, adică am oferit mai mult decât se cerea şi am venit cu locomotive Traxx de generaţia a treia multi -sistem, adică pot fi alimentate fie de la 25 kilovolţi – 50 de Herţi în curent alternativ în România, 15 Kilovolţi în curent alternativ în Germania sau 3 ori 1,5 kilovolţi curent continuu cum putem găsi în Polonia, Italia sau în anumite părţi din Franţa. Ar trebui, cu această locomotivă şi cu sistemul de semnalizare ERTMS instalat pe această locomotivă, să putem merge de exemplu de la Constanţa la Rotterdam fără să mai trebuiască să schimbăm locomotiva. Este o locomotivă care merge până la 200 km/h având tracţiunea complet suspendată, ceea ce o face la ora asta, după ştiinţa noastră, cam cea mai modernă locomotivă aflată în fabricaţie. Este, de altfel, ultima tehnologie pe care Alstom o deţine în materie, iar ca loc de fabricaţie, locomotivele vor fi fabricate în întregime în Germania”, a afirmat luni directorul general al Alstom pentru România, Bulgaria şi Moldova, Gabriel Stanciu, la ceremonia de semnare a contractului de achiziţie a 16 locomotive electrice noi pe 4 osii cu sisteme ERTMS.

Locomotivele Traxx au fost omologate în 20 de ţări, acoperind o distanţă totală anuală de peste 300 de milioane de kilometri, cu peste 2.700 de unităţi vândute începând cu anul 2000.

La rândul său, preşedintele Autorităţii pentru Reformă Feroviară, Ştefan Roşeanu, a precizat că obiectul contractului vizează achiziţia a 16 locomotive electrice destinate remorcării trenurilor de călători, finanţată parţial prin Programul Naţional de Redresare şi Rezilienţă (PNRR). Astfel, cele 16 locomotive vor trebui să fie livrate în România până în 2026.

„Sursa de finanţare o reprezintă Programul Naţional de Redresare şi Rezilienţă – o dată, sunt fonduri publice nerambursabile aduse din bugetul european aferent acestui program – şi o parte din bani sunt completare de la bugetul de stat, care vin să completeze sumele prealocate de către Comisia Europeană faţă de alte proiecte din PNRR. Vorbim de un proiect, repet, cu fonduri nerambursabile şi din acest motiv avem o responsabilitate crescută, pentru că, practic, asta asta înseamnă bani care vin în România şi ajută, pe lângă sistemul feroviar, la completarea veniturilor bugetului de stat. Sunt primele 16 locomotive electrice pe care le cumpărăm. În funcţie de momentul în care Ministerul Finanţelor ne va anunţa disponibilitatea altor surse financiare, vom mai lansa licitaţie pentru încă până la 23 de locomotive, care au rezultat din acelaşi studiu de fezabilitate”, a spus Roşeanu.

Potrivit acestuia, cele 16 locomotive sunt destinate îmbunătăţirii performanţelor serviciilor de călători, în special din perspectiva eficienţei economice şi a fiabilităţii serviciilor, şi vor fi folosite doar pe rutele electrificate.

„Vorbim, o dată, de locomotive noi, cu un grad foarte mare de disponibilitate, peste 98%, ceea ce înseamnă că cel puţin pentru trenurile unde se vor folosi aceste locomotive ar trebui ca defectările în parcurs să fie de domeniul istoriei. De asemenea, în corelare cu programul de modernizare pe care tot statul român, împreună cu Uniunea Europeană, l-a finanţat începând de la sfârşitul anului trecut pentru modernizarea unui pachet de 139 de vagoane, vom putea să avem în fine trenuri moderne la nivel occidental, în care între locomotivă şi vagoanele care formează trenul există comunicaţii şi, practic, se pot îmbunătăţi parametrii de siguranţă şi de confort la nivelul trenului. Sunt locomotive care vor fi folosite pe rutele electrificate, pentru că motorul este electric şi alimentarea se face de la pantograf. Deci, din păcate, pentru zonele unde sunt încă linii neelectrificate, normal că aceste locomotive nu vor putea să ajungă”, a adăugat el.

În acest sens, a fost pregătit proiectul de a extinde lotul cu încă 23 de locomotive noi atunci când vor fi finalizate lucrările de modernizare a infrastructurii feroviare, cum este linia Cluj – Oradea, aflată în fază de reconstrucţie, sau proiectele de electrificare anunţate de Ministerul Transporturilor şi CFR SA Constanţa – Mangalia, Dej – Baia Mare – Satu Mare etc.

„Astfel, vom putea să aducem locomotive electrice noi în toate regiunile ţării. Şi, aşa cum anunţam, alături de rame electrice moderne, trenurile sunt ale statului român şi sunt puse la dispoziţia operatorilor feroviari în cadrul contractelor de servicii publice”, a subliniat Roşeanu.

Şeful ARF a adăugat că următorul „pas strategic pe care vrem să-l facem, ca autoritate publică a statului român cu responsabilitate în acest domeniu, este să asigurăm un pachet minim de vagoane apte de servicii de lung parcurs, care să unească România”.

„Pentru că, aşa cum ne mai aducem aminte din când în când, distanţele între localităţile extreme ale ţării sunt câteodată şi de aproximativ 1.000 de km. Sunt distanţe care, indiferent de programele de modernizare care vor fi la infrastructura feroviară, sunt pretabile pentru servicii de noapte care să asigure un regim de activitate de muncă şi de business completă, într-un alt oraş şi seara, la sfârşitul programului, la sfârşitul inclusiv al unei cine de afaceri, să te poţi întoarce acasă cu un alt tren de dormit. Deci, aceste locomotive vor fi completate cu astfel de seturi de vagoane care, repet, vor fi puse la dispoziţia operatorilor, cu obligaţia de a ne presta servicii de calitate”, a susţinut Ştefan Roşeanu.

Întrebat de AGERPRES dacă există posibilitatea ca România să piardă finanţarea din PNRR în cazul în care locomotivele nu vor fi livrate la timp, Roşeanu a răspuns: „Conform Regulamentului european, avem această obligaţie de a avea livrările până în august 2026. Nu ne-am culcat pe o ureche că vor exista excepţii de la acest regulament, de aceea şi furnizorul a făcut oferta de aşa natură încât să ne putem încadra în acest calendar. Nu este unul simplu. Noi ne vom face treaba de a monitoriza livrarea în acest contract şi sperăm să ne ţinem de calendar şi restul, dacă vor apărea dispense sau altele, vom vedea la momentul respectiv. Astăzi avem un Regulament european care guvernează Mecanismul de Redresare şi Rezilenţă la nivel, european, în interiorul lui lucrăm”.

„Este, de altfel, o întrebare foarte bună de pus viitoarei Comisii Europene. România este avansată în contractarea şi derularea contractelor finanţate prin programele acestea naţionale de rezilienţă, însă să ştiţi că sunt ţări care nici măcar nu au încheiat vreun contract până la ora asta şi tot până în iulie 2026 trebuie livrat tot. Probabil că va fi la un moment dat o discuţie la nivel european despre ce şi cum. Dar, încă o dată, noi suntem avansaţi faţă de absolut toate ţările din jur”, a precizat şi Gabriel Stanciu.

În acest context, preşedintele ARF a subliniat că pe sectorul feroviar, pe PNRR, mai este de semnat doar proiectul „care este totuşi de inovaţie” al trenurilor pe hidrogen, aflat în faza de licitaţie.

În altă ordine de idei, directorul general Alstom România a arătat greutăţile cu care se confruntă producătorii de material rulant la ora actuală, din cauza conflictelor existente şi a lipsei de componente.

„Este foarte greu în clipa de faţă să faci producţie industrială, pentru că mergem din criză în criză. Pandemia a continuat cu războiul din Ucraina, criza semiconductorilor de putere, cum sunt cei folosiţi de industria noastră, este puternic afectată de conflictele militare, pentru că ne batem pe aceleaşi componente electronice, iar totalul necesar în industria feroviară la toţi producătorii este infim faţă de ceea ce consumă astăzi industria militară, care este, de altfel, şi prioritară. Continuăm cu crizele, războiul din Fâşia Gaza şi, mai nou, aceste atacuri ale rebelilor houthi afectează grav lanţul logistic, cel mai simplu exemplu fiind că orice vine din Asia, în clipa de faţă nemaiputând să treacă prin Marea Roşie, practic ocoleşte continentul african şi întârzierile sunt cifrate undeva între 2,5 şi 4 luni. Vorbim de materie primă şi subansamble pe care industria le foloseşte în procesul de fabricaţie. Ca atare, e complicat să ai precizia pe care o aveau înainte de toate evenimentele astea, însă facem tot ce ne stă nouă în putere să nu avem niciun fel de întârzieri şi, ca atare, înainte de semnare, deja am plasat unele dintre comenzile care sunt critice pentru a amortiza impactul acestor întârzieri cauzat de factorii externi”, a explicat Stanciu.

Reprezentanţii Autorităţii pentru Reformă Feroviară (ARF) şi ai Asocierii Alstom (Alstom Transport SA – lider, Alstom Transportation Germany GmbH – asociat) au semnat, luni, contractul de achiziţie a 16 locomotive electrice noi pe 4 osii cu sisteme ERTMS.

Contractul prevede de asemenea şi achiziţionarea serviciilor de mentenanţă şi reparaţii pentru o perioadă de 20 de ani, necesare funcţionării în condiţii optime de siguranţă şi confort a respectivelor locomotive.

Pe 16 ianuarie 2024, ARF a anunţat că a desemnat Asocierea Alstom (Alstom Transport SA – lider, Alstom Transportation Germany GmbH – asociat) drept câştigătoare a licitaţiei pentru achiziţia a 16 locomotive electrice noi pe 4 osii cu sisteme ERTMS.

Astfel, după finalizarea propunerilor tehnice şi financiare, al unicului producător de material rulant care a depus documentaţia de licitaţie, primirea avizelor conform necondiţionate de la Autoritatea Naţională pentru Achiziţii Publice (ANAP) şi încărcarea Raportului final al procedurii în SICAP, Comisia de evaluare a oficializat câştigarea licitaţiei, prin desemnarea producătorului de material rulant francez Alstom Transport SA.

Oferta financiară se ridică la suma de 767,51 milioane de lei fără TVA, compusă din valoarea de livrare a 16 locomotive electrice şi contravaloarea mentenanţei pentru o perioadă de 20 de ani. De asemenea, în contractul de achiziţie este prevăzută o clauză de revizuire privind posibilitatea suplimentării perioadei de mentenanţă cu încă 20 ani, fără organizarea unei proceduri competitive, prin încheierea unui act adiţional.

Recomandat pentru dvs.

Sari la conținut