Interferențe culturale | Ecouri ale avangardei în plastica clujeană

Depozitul de ARTĂ, proiect inițiat în anul 2020, vine în întâmpinarea publicului cu un eveniment semnificativ, ce reunește o expoziție de pictură și sculptură și un recital de violoncel, duminică, 11 decembrie, de la ora 18.30, găzduite în foaierul Casei Universitarilor.

Manifestarea intitulată „Ecouri ale avangardei în plastica clujeană (1950 – 1970). Perspective complementare în creația artiștilor: Petre Abrudan, Carol Pleșa, Incze Ferenc” propune o incursiune în creația dezvoltată într-o perioadă tensionată din istoria centrului intelectual clujean. Perioadă în care artiștii locali au căutat să găsească unele mijloace de rezistență în fața modelului umanismului socialist.

Petre Abrudan (1907, Sutoru – 1979, Cluj-Napoca), exponent al centrului artistic Baia Mare, profesor în cadrul Institutului de arte plastice Ion Andreescu (1950 -1974), și-a găsit modalitatea proprie de expresie artistică în dimensiunile avangardei cubiste, susținute de o cromatică strălucitoare, trimițând la mișcările avangardiste interbelice. O sursă veritabilă de inspirație a fost reprezentată de viața nouă a țărănimii, asupra căreia artistul s-a aplecat cu predilecție.

Carol PLEȘA, Himeră, 1957

Influențat de măiestria sculptorului Cornel Medrea, de contactul cu Mircea Eliade și profesorul clujean de istoria artei Felvinczi Takács Zoltán, cu același elan al spiritului avangardist, Carol Pleșa (1911, Alba Iulia – 2006, Cluj-Napoca) a creat inspirat de limbajul constructivismului plastic, racordându-se la dimensiunea manifestării la nivel european. Pornind de la tiparul sculpturii umaniste, artistul va evolua treptat spre formele abstractizante specifice creației brâncușiene, iar în pictură se va remarca îndeosebi ca exponent al expresionismului cu valențe tragice.

Incze Ferenc (1910, Gheorgheni – 1988, Cluj-Napoca), format la Budapesta și Viena, s-a bucurat de recunoașterea comunității locale clujene odată cu primirea medaliei de argint a Salonului de la Paris (1973), ulterior fiind ales membru permanent al Societății artiștilor francezi. Opera sa se distinge vizibil prin trăsăturile specifice curentelor expresionist și suprarealist, fiind unul dintre puținii exponenți ai acestei direcții cu care Clujul se poate mândri.

Ferenc INCZE, În goană, 1977

 

Expoziția de artă plastică „Ecouri ale avangardei în plastica clujeană (1950 – 1970). Perspective complementare în creația artiștilor: Petre Abrudan, Carol Pleșa, Incze Ferenc” va fi completată de recitalul susținut de violoncelistul Alexandru Apetrei.

Evenimentul va fi prezentat de istoricii de artă Ina Vădeanu și Bogdan Teodor Iacob, se arată în comunicatul de presă.

Iulia GHIDIU

Foto cover: Petre ABRUDAN, Peisaj pe malul Bistriței, 1975

Recomandat pentru dvs.

Sari la conținut