În batjocură | Trenul Soarelui pleacă din Cluj-Napoca la mare fără vagon de dormit

În batjocură

Trenul Soarelui pleacă din Cluj-Napoca la mare fără vagon de dormit

Trenul Soarelui” pleacă începănd de astăzi din gara Cluj-Napoca cu destinația Mangalia fără a avea în componență vagoane de clasa întâi și de dormit, o situație care riscă să se prelungească până la sfârșitul sezonului estival. Călătorii au opțiunea de a cumpăra bilete la clasa a doua sau cușetă cu șase paturi pentru o călătorie preconizată să dureze 16 ore, în absența întîrzierilor obișnuite. CFR Călători a optat să echipeze cu vagoane de dormit garniturile estivale care vor circula pe ruta Arad-Mangalia și Suceava-Mangalia.

Pe adresa redacției au venit deja comentarii critice ale turiștilor care obișnuiau să meargă an de an la mare cu vagon de dormit, modalitate de călătorie devenită, pentru multe familii, o tradiție și o necesitate care derivă din lipsa unor alternative decente.

Suntem o familie cu copil mic și dorim sa mergem la mare cu trenul în condiții decente. Spre surprinderea noastră am constatat ca din Cluj-Napoca la Mangalia nu există posibilitate de transport cu vagon de dormit clasa întâi , ci numai cu cușeta de șase persoane. Vă dați seama ce ar însemna să călătorim cu copil mic în asemenea condiții. Cum este posibil să nu se asigure condiții optime de transport cu vagon de dormit în sezonul estival, pe o asemenea distantă cum este cea dintre Cluj și Mangalia? Acest fapt dovedește dezinteres față de cetățeni, față de turismul românesc și chiar sfidare față de cetățeni. Și înainte de 1990 trenurile care mergeau la mare aveau atașate vagoane de dormit, vagoane restaurant etc. Acum e din rău în mai rău, din păcate”, spune Vasile C, un clujean care intenționa să plece la mare în luna iulie.

Pentru vârstnici, sejurul anual la mare devine problematic fără confortul de a putea dormi pe parcursul drumului. ”Sunt extrem de nemulțumit de modul în care se asigură transportul pe calea ferată în sezonul estival. În fiecare vară, chiar și înainte de 1989 la trenurile care mergeau la mare se atașa vagon de dormit cu două locuri. Am cumpărat bilete la mare pentru tratament, fiind pensionari, și spre surprinderea noastră trenul de la Cluj-Napoca la Mangalia nu are vagon de dormit, doar cușetă cu șase locuri. Suntem persoane în vârstă, mergem pentru tratament și dorim să călătorim în condiții decente chiar dacă tot s-au scumpit biletele de transport pe calea ferată. Cred că sunt foarte multe solicitări în sezonul de vară pentru vagon de dormit din Cluj la Mangalia, dar lipsa de empatie, de interes față de solicitările cetățenilor se manifestă și sub acest aspect. Ne obligă să călătorim pe distanțe foarte mari cu schimbare de tren. În loc să se modernizeze transportul pe CFR, mai bine nu atașează vagoane de dormit motivand că nu sunt conforme. O rușine și bătaie de joc la adresa populației”, ne transmite B. Pop, pensionar din Cluj.

Vagoanele s-au pierdut în accidentul de la Constanța

CFR Călători a reușit contraperformanța de a nu avea vagoane de dormit pentru trenurile Soarelui după ce șapte vagoane modernizate cu fonduri europene prin PNRR au fost tamponate la începutul lui mai într-un accident feroviar produs în gara Constanța. Din cele rămase, pentru distanțele de lung parcurs, CFR Călători a privilegiat ruta Timișoara-Arad-Mangalia, care beneficiază de vagoane de dormit cu cușete cu un pat, cu două paturi, cu patru și cu șase, precum și vagon de clasa întîi. Vagon de dormit are și garnitura care pleacă de la Suceava la Mangalia. Trenul Soarelui cu plecare din Cluj-Napoca are în componență doar vagoane de clasa a doua și cușete cu șase paturi.

Surse din cadrul CFR Călători au precizat pentru Club Feroviar că toate vagoanele implicate în accident au probleme mari la lonjeroane, iar reparațiile vor dura cel puțin șase luni, ceea ce înseamnă că cele mai multe dintre ”Trenurile Soarelui” vor circula fără vagoane de dormit.

Programul „Trenurile Soarelui” a fost lansat joi

CFR Călători a lansat în data de 13/14 iunie 2025 programul estival de transport „Trenurile Soarelui”, ce se va desfăşura până la data de 6/7 septembrie 2025, perioadă în care turiştii vor avea la dispoziţie 54 de trenuri directe (32 suplimentare şi restul din programul obişnuit), ce vor asigura zilnic legătura dintre principalele oraşe din ţară şi staţiunile de la Marea Neagră.

Potrivit unui comunicat al companiei, regiunile ţării vor fi conectate timp de trei luni cu destinaţiile de vacanţă cele mai căutate de pe litoralul românesc, CFR Călători oferind tuturor posibilitatea de a călători cu cele 32 de trenuri suplimentare directe (16 dus /16 întors) dinspre Oradea, Arad, Deva, Craiova, Timişoara Nord, Reşiţa Nord, Satu Mare, Baia Mare, Cluj Napoca, Târgu Mureş, Braşov, Suceava, Iaşi, Galaţi, Bucureşti Nord.

De asemenea, călătorii au la dispoziţie şi o serie de legături din Capitală, pe fondul existenţei mersului de tren cadenţat (la 1-2 ore) pe ruta Bucureşti Nord – Constanţa şi retur. Durata călătoriei pe această rută este redusă, în medie de 2 ore şi 30 de minute cu trenurile InterRegio şi de 2 ore şi 7 minute cu trenurile InterCtiy.

CFR admite că nu are material rulant la nivelul cererii

CFR Călători nu are nici anul acesta material rulant la nivelul cererii pe programul Trenurile Soarelui, admite directorul general al companiei, Traian Preoteasa.
„Punem la dispoziţie toată capacitatea de transport activă a CFR Călători. Nici anul trecut nu am avut ofertă la nivelul cererii, nici anul acesta nu vom avea ofertă la nivelul cererii. Am mizat foarte mult pe cele 12 rame Alstom. Avem trenuri cu vagoane noi modernizate prin PNRR şi o să le vedeţi. Din nefericire, nu avem ramele Alstom care am sperat şi trebuiau să vină de un an de zile şi nu au venit. A venit doar una cu care nu putem opera, ne încurcă parcursul, ne încurca turnusurile. Speram să am 12, să fac toată ruta Bucureşti-Constanţa cu ele, foarte rapide şi cu module în ambele capete. Nu am putut. Vom face tot din vagoane, ceea ce ne diminuează foarte mult capacitatea de transport”, a declarat, joi, directorul general al companiei, Traian Preoteasa, la lansarea programului.
În ceea ce priveşte destinaţia Mangalia, Traian Preoteasa a admis că problema lipsei aerului condiţionat în trenuri după ce acestea pleacă din Constanţa spre staţiuni va persista, întrucât linia este tot neelectrificată.

„Cu trenurile care merg spre celelalte staţiuni de pe litoral avem o problemă. Gările Neptun şi Costineşti sunt în reparaţie şi avem şi acea problemă de electrificarea. Ne vom duce cu ele la Mangalia, cu cele pe care le avem în planul de mers, dar vom întâmpina probabil aceleaşi probleme de anul trecut. Locomotivele diesel nu pot răci 15 vagoane, orice ar fi. Şi atunci o să venim cu mici probleme, o să încercăm să le garăm mai mult pe timp de noapte ca să nu se încălzească şi să le scoatem puţin reci din Mangalia. Vom încerca vagoanele bune să le ducem până la Mangalia. Am sperat acelaşi lucru: să vină nişte rame Alstom ca să le cuplăm cu alte rame diesel. Nici la licitaţia de rame diesel nu am avut participanţi”, a spus el. (C.C.)

 

Recomandat pentru dvs.

Sari la conținut
ziarulfaclia.ro
Prezentare generală a confidențialității

Acest sit folosește cookie-uri pentru a-ți putea oferi cea mai bună experiență în utilizare. Informațiile cookie sunt stocate în browser-ul tău și au rolul de a te recunoaște când te întorci pe situl nostru și de a ajuta echipa noastră să înțeleagă care sunt secțiunile sitului pe care le găsești mai interesante și mai utile.