Festivalul Internațional “George Enescu” 2023: De la Beethoven la improvizație

Am avut parte de un alt weekend plin de muzică la Cluj-Napoca, în cadrul Festivalului Internațional „George Enescu”. Evenimentul a continuat la Cluj cu două recitaluri de excepție: vineri am avut privilegiul de a asculta interpretările lui Benjamin Kruithof (câștigător al prestigiosului Concurs Internațional George Enescu în 2022, la secțiunea violoncel) și ale pianistei Daria Ioana Tudor. Acești tineri artiști ne-au purtat prin marile epoci muzicale ale clasicismului, romantismului și modernismului, interpretând lucrările lui Beethoven, Brahms și Britten. Sâmbătă seara, atmosfera s-a schimbat complet, iar publicul a fost introdus în lumea muzicii mandolinistice și a jazzului de către Avi Avital și Omer Klein. A fost o experiență muzicală cu adevărat complexă, care a plăcut tuturor.

Recitalul de sâmbătă, în stil clasic, a impresionat prin virtuozitatea celor doi tineri instrumentaliști, Benjamin Kruithof și Daria Ioana Tudor. Au început cu Sonata nr. 4 pentru violoncel și pian a lui Ludwig Van Beethoven și au continuat cu Sonata în Do Major pentru violoncel și pian a lui Benjamin Britten, precum și cu Sonata nr. 1 în mi minor pentru violoncel și pian a lui Johannes Brahms, alături de 4 lieduri din cicluri diferite transcrise pentru pian și violoncel de către David Geringas. Sonata nr. 4 de Beethoven constă în două mișcări: andante – Allegro vivace și adagio – tempo d’andante – allegro vivace. Aceasta este o compoziție muzicală aparte, enigmatică, care face parte din perioada a treia de creație a lui Beethoven, reprezentând trecerea spre romantism. Cu un început elegiac și un ton meditativ, parcursul compoziției se transformă într-un exercițiu al dexterității, în care violoncelul și pianul se completează reciproc, iar colaborarea dintre instrumentiști este esențială. Benjamin și Daria au făcut față cu măiestrie, demonstrând maturitate și perfecțiune în interpretare. Eleganța și vivacitatea au fost prezente și în interpretarea lui Daria Ioana Tudor, care a știut cu grijă când să îi lase scena lui Benjamin. Benjamin Kruithof a captivat prin pasiunea și devotamentul său pentru instrumentul său. Sonata în Do Major a lui Britten, compusă din cinci mișcări, a schimbat atmosfera din sala de concerte a Academiei de Muzică Gheorghe Dima, făcând publicul mai atent la tehnicitatea interpretării.

Piesa de rezistență a fost, ca de obicei, Johannes Brahms, ale cărui compoziții lirice au umplut sala de emoție. Brahms, un idealist și un esențialist, a criticat tendința narativității în muzică, specifică stilului lui Wagner, și a dorit să aducă muzica într-un stadiu pur, așa-numita muzică pentru muzica sa, în stilul „l’art pour l’art”. Muzica lui Brahms atinge sufletul și creează o conexiune profundă cu ascultătorii. Ca un cadou pentru public, bisul a constat în interpretarea celebrului cântec de leagăn compus de Brahms. A fost o seară minunată, liniștită și lirică.

Sâmbătă seara, am avut privilegiul de a participa la un concert foarte special, susținut de Avi Avital și Omer Klein. Avi Avital este primul mandolinist nominalizat la Premiul Grammy, în timp ce Omer Klein este un pianist și compozitor specializat în combinarea diferitelor genuri muzicale, cu accent pe jazz. Cei doi artiști ne-au oferit un concert în care jazz-ul s-a unit cu tradițiile muzicale clasice și cu influențe etnice. Repertoriul lor a inclus compoziții proprii (O Klein & A. Avital: „Zamama”, O. Klein: „Niggun”, O Klein & A. Avital: „Lonely Girl”, A. Avital: „Avi’s Song”, O. Klein: „Espagna”). Cu toate acestea, surpriza mare a venit în partea a doua a concertului, când Avi Avital a interpretat lucrări de Bach la mandolină, iar Omer Klein a urmat cu momente de improvizație absolut remarcabile. Avi a dezvăluit că, la începutul colaborării lor, momentele de improvizație erau tensionate pentru el, dar pentru Omer, acestea erau momente de bucurie. Atunci când Avi i-a mărturisit că se teme să greșească în improvizație și că se simte mai confortabil urmărind notele scrise, Omer a răspuns: „Pentru mine, orice notă scrisă reprezintă o oportunitate de a greși”. A fost un duo excepțional, iar Avi Avital și Omer Klein au cucerit publicul, care a aplaudat cu entuziasm și nu se sătura de muzică, așa că artiștii au oferit un bis.

Festivalul “George Enescu” de la Cluj s-a încheiat cu recitalul la vioară susținut de David Grimal și a depășit așteptările și anul acesta.

Mara A. MUNTEAN

Foto 1, 2, 3: Adreea Boros

Recomandat pentru dvs.

Sari la conținut