Festivalul Internațional de Teatru INTERFERENȚE 8 | Rana, biografia obiectelor

Prin acest titlu îl citez, de fapt, pe teatrologul George Banu, cel care și-a lansat recent, în cadrul Festivalului Interferențe, volumul intitulat Obiecte rănite (ed. Nemira, 2022). Un volum care, după spusele autorului, își are originile în experiența acestuia cu ocazia unei vizite în statul chilian, unde a văzut într-o consignație un înger baroc rănit.

Discuția s-a concentrat asupra locului obiectelor la nivelul încăperilor, așa-numitele „cabinete de curiozități”, sau „orfelinate de obiecte rănite” – ca să ofer denumirea exactă din paginile cărții – , s-au concentrat pe relația personală a deținătorului cu obiectele ce îl înconjoară, dar și asupra timpului, a istoriei pe care acestea le încorporează în ele însele, o istorie care depășește în dimensiune propria noastră experiență de viață. Lucrurile de care ne înconjurăm spun ceva și despre noi înșine.

Obiectul rănit mă afundă în durată, mă aruncă într-o melancolie definitivă! notează autorul

„Rana demonstrează că aceste obiecte au trăit, demonstrează fragilitatea lor. Obiectul rănit îți permite să-l vezi ca pe un obiect de artă, un obiect proustian care trimite la un eveniment de viață, la un accident. Am sentimentul că protejez aceste obiecte, că ele sunt în intimitatea mea. Este o diferență între obiectele rănite și obiectele distruse sau erodate. Cele mai grave sunt rănile provocate de tine însuți asupra obiectelor. Rana e și o marcă a istoriei”, a mărturisit autorul.

„Titlul cărții este unul dramatic. Suntem răniți și fizic și sufletește, de multe ori de cei apropiați. Eseul are și un substrat sacru. În această carte regăsesc și gândirea ta profund teatrală”, a spus regizorul Tompa Gabor cu ocazia lansării.

„Pe de-o parte, obiectele pe care le-am adunat în timpul vieții sunt un fel de schiță autobiografică. Dar ele sunt, totodată, o expresie a figurii mele disparate. Totul se joacă într-un fel de dialectică a locului, sunt obiecte care și-au găsit deja locul, dar sunt și obiecte noi care își caută locul în spațiul meu. Ca și în viață, când ne căutăm locul, când ne întrebăm despre calea pe care ne-am angajat”, a adăugat George Banu.

O invitație la reflecție, cartea „Obiecte rănite” (trad. din limba franceză de Cindrel Lupe, fotografii de Dragoș Spițeru și Mihaela Marin), unde mărturisirile sincere sunt dublate de un bogat repertoriu vizual -, lansează fiecărui cititor provocarea de a călători în vremuri și areale geografice eclectice dar, în același timp, și în propria lui intimitate. Pornind de la exemplul aplecării duioase, lucide, totodată, a lui George Banu asupra obiectelor din propriul apartament de la Paris, invitația este, fără îndoială, deschisă și în ceea ce ne privește, să ne apropiem cu mai multă atenție de lucruri, de povestea pe care ele o spun, de locul care li s-ar potrivi cel mai bine.

Închei tot printr-un citat din carte: „Nimic nu e mai puternic decât ceea ce a fost salvat”.

În loc de adio, la revedere!

Un alt volum semnat George Banu – de data aceasta împreună cu Ioan Cristescu – adus în atenția publicului cu aceeași ocazie a fost „Ion Caramitru, la plecare” (editura Muzeului Național al Literaturii Române, 2022). O carte de doliu, o carte-omagiu, despre care George Banu a afirmat: „Acest album e făcut cu toată spontaneitatea mărturisirilor. Momentul în care nu spui adio, ci spui la revedere!. Caramitru a fost unul dintre actorii a cărui identitate a fost bazată pe relația dintre scenă și lume. Figura lui e reprezentativă pentru intersectarea dintre acestea două.”

Iulia GHIDIU

Recomandat pentru dvs.

Sari la conținut