Factura pentru gunoi ar putea să scadă, la Cluj-Napoca

Consilierii locali clujeni au aprobat, în ședință extraordinară, un proiect de hotărâre care vizează punerea în acord la nivel local, cu prevederile naționale, în materie de salubritate. În luna iulie, aleșii vor vota o altă hotărâre care va actualiza prețurile ținând cont de evoluția actuală a prevederilor legale.

”Este vorba despre obligativitarea adoptării de către UAT-urile care sunt parte la ADI Eco Metropolitan a hotărârilor de Consiliu local, care să vizeze punerea în aplicare a prevederilor legale care țin de salubritate, până la data de 28 iunie, astfel încât la Adunarea generală fiecare unitate administrativ-teritorială să aibă hotărârea de Consiliu local aprobată.

Această hotărâre de Consiliu local doar pune în acord prevederile legale cu ceea ce noi avem la Cluj în materie de Eco Metropolitan. Aici, deci, se poate ajunge la unele capitole chiar și la scăderi de prețuri, pentru că, repet, este o hotărâre care doar ne pune în acord cu prevederile naționale

Va mai fi o hotărâre de Consiliu local, undeva până în 10-14 iulie, care va actualiza prețurile ținând cont de evoluția actuală conform prevederilor legale. La această hotărâre se lucrează la nivelul ADI ECO Metropolitan, astfel încât să poată veni cu o susținere fundamentată legal pe propunerea financiară, și care va face obiectul unei ședințe separate de Consiliu local”, a explicat primarul Emil Boc.

Călin Groza, consilier local USR, a prezentat punctul de vedere al partidului în ceea ce privește gestionarea problemei deșeurilor la Cluj și a cerut câteva explicații.

”La șase luni de la preluarea serviciului de salubritate, constatăm nerespectarea în totalitate a contractului asumat de Supercom. Am putea menționa: infrastructura mai deficitară decât în vechiul contract, clopotele pentru colectare selectivă lipsesc în multe puncte gospodărești, și lipsa cântăririi pentru respectarea principiului asumat – Plătești cât arunci.

La nivel de intenție se stă bine. Primăria a lansat recent un concurs între asociațiile de locatari pentru colectarea selectivă a deșeurilor, dar realitatea din cartiere arată cu suntem departe de angajamentele României privind reciclarea.

Municipiul Cluj-Napoca a plătit penalități pentru anul 2022 în cuantum de peste 2 milioane de lei, pentru nerespectarea obligațiilor pentru colectarea selectivă și reciclarea deșeurilor. În Uniunea Europeană avem, la nivelul municipiilor, o rată de reciclare de 50 la sută, pe când în Cluj-Napoca și în alte orașe din România avem doar 12 la sută. Adică, din cele 200.000 de tone de deșeuri, cât se produc anual în Clujul nostru, doar 24 de mii sunt colectate selectiv și reciclate, restul fiind eliminate. Deci, să nu ne surprindă faptul că în curând CMID-ul va deveni supraaglomerat.

De asemenea, pentru Cluj-Napoca, s-a aprobat finanțarea prin PNRR a 450 de puncte gospodărești cu cartelă pentru colectarea deșeurilor, din care 50 au fost amplasate recent în cartiere. Din păcate, unele dintre ele sunt deja nefuncționale de la câteva zile de la instalare, și aici primăria trebuie să intervină mai ferm”, a declarat consilierul.

Gabriel Oltean, directorul Supercom a oferit lămuriri și a făcut câteva precizări.

”Am preluat și am intrat în CMID fiindcă doar când sistemul integrat este funcțional vom putea vorbi despre ținte. Am preluat în 27 aprilie, suntem în perioada în care facem probe tehnologice împreună cu Consiliul Județean și cu RADP despre cum  merg aceste instalații, să putem să îmbunătățim lucrurile. Și vom putea discuta după ce trec primele trei luni de zile, să raportăm un trimestru, să vedem care este realitatea de fapt.

S-au făcut eforturi majore în ceea ce privește infrastructura, dar din varii motive neimputabile nimănui de aici a făcut…, și pentru asta mulțumesc și RADP-ului pentru că s-a străduit foarte mult în calitate de constructor să finalizeze această investiție care e începută de foarte mult timp. Utilajele sunt vechi, puse pe amplasament demult. Sunt probleme funcționale reale. Noi avem echipă, împreună cu Consiliul Județean și cu ADI-ul, săptămâna trecută am avut și un expert tehnic care să vadă efectiv ce se poate face, iar rezultatele acestor lucruri cu siguranță, cu celelritate maximă, le vom transmite către toate UAT-urile, cu primordialitate către Primăria Cluj-Napoca, care este cel mai mare actor și cel mai important membru al ADI-ului datorită cantităților pe care le deține  și pe care le gestionăm”, a spus el.

Nu în ultimul rând, consilierul local a întrebat dacă există un calendar ferm, etapizat, și niște date ferme pentru raportare către cetățenii Clujului, pentru atingerea acestor ținte care nu sunt facultative, ci sunt obligatorii.

Primarul a intervenit și a replicat că după expirarea celor trei luni de la punerea în funcțiune efectivă se vor putea da date, deci după 27 iulie.

”Este oportună o precizare: deși nu a crescut foarte mult pe loturile 2 și 3, doar din stațiile de transfer și prin eforturile proprii, am reușit să ducem undeva procentul de colectare selectivă la 18 la sută. La lotul 3 am făcut această selectare empiric, prin eforturile noastre, iar la lotul 2 am făcut o investiție netrecută prin niciun caiet de sarcini, am investit într-o stație de sortare, empirică ce-I drept, nu e de nivelul CMID-ului, dar am făcut lucruri în zona asta”, a completat directorul Supercom.

Proiectul a trecut cu  17 voturi ”pentru”, un vot ”împotrivă” și 4 ”abțineri”.

Anca M. COLIBĂȘANU

Recomandat pentru dvs.

Sari la conținut