Eul – sensibilitate și joc

Pe simezele Galeriei de Artă Făclia sunt expuse începând cu data de 7 martie, lucrările unor mici artiști, cu vârste cuprinse între 6 și 12 ani, reunite în expoziția intitulată ”Eul-sensibilitate și joc”. Sub îndrumarea artist plastic și coordonator Camelia Moritz, în cadrul acestui proiect sunt expuse rezultatele unui demers în care oferta cultural-educațională este gândită ca o resursă integrată și diferită a procesului de învățare, cu accent pe dezvoltarea multidimensională – cognitivă, socială, emoțională a preșcolarilor și a tinerilor școlari.

Într-un mediu diferit de cel al vieții tehnologizate și virtualizate, atelierele de creație sunt pentru un scurt timp și o evadare din spațiul urban, cotidian. Fiecare dintre copiii expozanți vin la atelierele de creație cu o experiență și o poveste personală. În demersul lor artistic, nimic nu este interpretat ca fiind corect sau greșit, iar desfășurarea activităților propuse accentuează experiențele senzoriale, dintr-un interior care reflectă emoțiile și trăirea în timp real.

Educația non-formală oferă un set de experiențe sociale necesare, utile pentru dezvoltarea fiecărui copil, atât sub aspectul conținutului cât și al modalităților și formelor de obiectivare artistică. Acest aspect se situează într-un raport de complementaritate cu educația formală, instituțională.

Calitatea educației este cea mai importantă moştenire pe care trebuie să o transmitem generaţiilor viitoare și reprezintă baza devenirii umane într-o lume morală, civilizată și plină de respect față de copil, iar interdisciplinaritatea contribuie la creșterea calității acesteia. Educaţia creativ-ludică a intelectului, stimularea prin experienţele de învăţare, a curiozităţii, minții creative, interesului pentru descoperire/cercetare, a creativităţii şi a inovaţiei, promovarea învăţării ”dincolo de regulile disciplinelor” în forma tradițională, educarea afectivului prin arte, cultivă simpatia, apropierea, lucrul în echipă şi colaborarea, laturi ale educaţiei, deosebit de importante pentru un om echilibrat.

Cursurile artistice în forma lor ludică și practică susţin conținuturile adresate intelectului, astfel un atelier de pictură este o activitate care susține formarea vederii în spaţiu, necesară îndeosebi formării gândirii logice. Aspectele artisticului educă resursele sufleteşti, copilul trăieşte prin reprezentări caracteristicile propriei personalităţi pe care astfel o cunoaşte, recunoaște şi dezvoltă, abilităţi, dincolo de calea comunicării verbale. Activitățile artistice ce presupun manualitate și inedit sunt atrăgătoare și contribuie la formarea de noi deprinderi, dezvoltând o gândire formativ-operațională. În cadrul acestor activități copiii acceptă în mod natural regulile stabilite, devenind atenți la numeroasele responsabilități pe care le au, colaborează, se respectă, se ajută și comunică între ei.

Credem în educarea copiilor încă de mici pentru a deveni conștienți de abilitățile lor și de faptul că pot dezvolta noi deprinderi prin exerciții consecvente, formative în planul abilităților sociale, prin intermediul activităților participativ-creative. Este de subliniat rolul deosebit al părinților în dezvoltarea și educarea propriilor lor copii, cu accent asupra valorilor de formare creativă și dezvoltare emoțională, în cadrul atelierelor de pictură. Folosind procese şi procedee cognitive omul utilizează aspectele creative și imaginative în crearea noului, pentru a genera şi a deschide noi spaţii de originalitate prin inovaţie. Creativitatea prin formă şi culoare reuşește să aducă noutatea, în ritmul din ce în ce mai alert al vieţii cotidiene.

Pictura, ca și proces deosebit de complex face accesibilă comunicarea stărilor emoţionale, a aspectelor generate de către procese mentale, contribuie la îmbunătățirea resurselor emoționale prin formarea imaginii de sine și dezvoltarea încrederii în propria persoană, dezvoltarea intercomunicării cu colegii, depășirea unor eventuale anxietăți, dezvoltarea abilităților, educarea și dezvoltarea capacităților cognitive, antrenarea motricității generale și fine, dezvoltarea și antrenarea simțului formelor, culorilor în elaborarea expresivității. Rolul coordonatorului de proiect artistic la copii este de a recunoaște abilitățile ascunse, de a-l susține în procesul de realizare expresivă, din punct de vedere emoțional, prin dezvoltarea creativității.

În artă, imaginea este un substitut, un mod de a exterioriza experiența de viață, pulsiunile, fanteziile, trăirile. Atunci când pictezi, răspunsul la întrebările inerente vieții sunt sincere. Copii expozanți pot fi admirați în bucuriile și sinceritatea lor, în continuare pe simezele Galeriei Făclia. Autorii lucrărilor sunt: Cîmpean Alina-Georgiana (9 ani), Cozonac Mara Florina (8 ani), Damșa Ștefan (6 ani), Hada Irina (8 ani), Marton Tibor (10 ani), Mone Rebecca-Alexia (12 ani), Roșu Oana Anastasia (7 ani).

Camelia Moritz

Recomandat pentru dvs.

Sari la conținut