E. S. Doamna Laurence Auer: ”Copiii trebuie să-și dezvolte spiritul critic…”

Luni, 26 iulie, a fost să fie și ziua unui mult așteptat și mediatizat eveniment, mă refer la Conferința de Educație Media și Cinematografică-moderator Ștefan Teișanu/director, Centrul Cultural Clujean-, ”motivul, declarat de Tudor Giurgiu, fiind acela de a ne întâlni câți mai mulți și din cât mai multe domenii de activitate, pentru a găsi soluțile cele mai bune de introducere a educației cinematografice în școli”.

Invitată de onoare a conferinței a fost E. S. Doamna Laurence Auer, Ambasador al Franței în România, o prezență agreabilă, plăcută, comunicativă.Conversația s-a legat și repede, și ușor, subiectul abordat fiind modelul francez de implementare a educației media și cinematografică în școli și licee.

Prin politicile educative și programele derulate, este Franța un model de urmat în ceea ce privește introducerea educației cinematografice în școli?

Da, Franța este un model de urmat. Este pentru că Franța a dezvoltat încă din ani ‘80, programe specifice pentru educație de film și cinema. Sunt programe care, vă spun acest lucru, continuă și în zilele noastre și vedeți cu ce rezultate. Ele permit copiilor și tinerilor să ia contact cu imaginile filmate, ideea de bază fiind cea a înâelegerii imaginilor. Mai mult decât atât, este un program special destinat copiilor din zonele defavorizate, sugestiv numit Copiii Luminilor, inițiere în mirifica lume a marelui ecran.Și prin inițiere să înțelegeți tot ce este legat de film, de la proiecția propriu-zisă, la sccrierea unui scenariu, filmare, montaj, interpretări…Sunt peste 2 milioane de elevi care beneficiază de acest program în fiecare an!

Mă gândesc că implementarea programului este făcută de specialiști.

Da, așa este. Sunt programe implementate în și prin mediateci sau centre de doccumentare, implicare a doccumentariștilor care lucrează în aceste instituții de cultură și artă. Programele sunt finanțate prin Centrul Național al Cinematografiei, nimic nu este lăsat la voia întâmplării. Elevii fie sunt duși la cinema, fie li se aduc filme care sunt mai apoi proiectate în școli. Aportul specialiștilor este remarcabil, nu este o afirmație gratuită. Proiecțiile sunt urmate de discuții, folositoare înțelegerii imaginilor, a mesajelor transmise.

Care este aportul părinților?

În contextul pandemiei remarcăm o mare cerere din partea lor, de a exista o reflecție legată de audiovizual și de tot ce este digital. Copiii au fost expuși timp de 1 an la învățământul la distanță digital, drept urmare părinții sunt interesați de existența unei medieri a acestor acțiuni.

Cum se vor derula programele educaționale, rămânem la spațiul Franței, în contextul valurilor pandemice ce se anunță, 4, 5…?

Cu toți sperăm și ne dorim ca școala online să se termine și copiii să revină fizic, în băncile școlilor. Este motivul pentru care aceste programe de educație a imaginii și prin imagini, să continue, este nevoie de o clasificare a informațiilor pe care elevii la primesc, o editorializare a a lor, ca și dvs, jurnaliștii, care alegeți informația pe care o distribuiți. Copiii trebuie să-și dezvolte spiritul critic atât legat de informație, cât și cel legat de imaginile pe care le văd.

În festivalul TIFF, tinerii au programele lor, cum sunt EducaTIFF, Let’ s Go Digital, Competiția Locală. Cum este în Franța?

Franța a dezvoltat și continuă să dezvolte multe programe de cooperare pe cinematografie. Și vă dau un singur dar bun exemplu, Festivalul de la Cannes, în ccadrul căruia se derulează proiectul La Fabrique Cinema-Les Cinemas du Monde, care se adresează tuturor tinerilor din întreaga lume, tineri interesați de film. Este posibilitatea lor de a stabili noi și noi contacte, de a fi parte activă la întâlniri și discuții, de evidențiere a proiectelor cinematografice pe care le au, sunt experiențe extrem de utile pentru tinerii cineaști aflați la început de carieră. Problemele cinematografiei și ale educației merg în Franța, mână în mână.

Știu că ați dezvoltat un asemenea program și cu România.

Da, am pus bazele unui program de educație a imaginii și astăzi, în cadrul prezentei conferințe, Institutul Francez de la Paris prezintă programul de educație prin și în Cinematecă.

*****

Conferința de Educație Media și Cinematografică

Sesiunea de dimineață a conferinței, i-a avut ca invitați și speakeri pe E. S. Doamna Laurence Auer, Tudor Giurgiu, Alexandra Bogdan (consilier, Ministerul Culturii), Radu Szekely (Ministerul Educației), Oana Ghera, Dana Grigorovici, Raluca Nemeti, Victor Negrescu (prin video; membru al Parlamentului European, vicce-președinte al Ccomisiei de Cultură, Educație, Media, Tineret și Sport), Mihai Lupu, Ileana Bârsan, Andrea Reisz.

Au urmat întâlnirile în grupuri de lucru, tematicile abordate vizând includerea educației cinematografice în curricula școlară, dezvoltarea mecanismelor de educație prin cinema, oportunitatea educației cinematografice extracurriculare.

Au fost detectate 3 direcții prioritare, mă refer la curricula opțională, la cea extraopțională, la educația prin trio-ul cinematograf-film-media.

Luările de cuvânt au atins puncte fierbinți ale educației media și cinematografică, mă gândesc numai la cuvântările în care cuvintele cheie au fost și sunt-ele rămân valabile și în viitor-părinți, educație în familie, clasele primare, urbanul vs rural, profesori, proiecte, programe…, plus multe, foarte multe prezentări de caz, tot atâtea experiențe personale și/sau colective.

Lucrările conferinței au continuat după orele prânzului, când au fost puse în discuție exemplele europene, educația cinematografică în școli, cinematografia și evoluția ei în era digitală, cinematografia în perioada pandemiei. Au fost stabilite din nou 3 grupuri de lucru, în care au fost abordate educația cinematografică și cooperarea europeană, modalitățile de învățământ, inluziunea socială, cu alte exemple și studii de caz.

Două clasamente…

Premiul Publicului: ”Complet necunoscuți”/România-4.78; ”Un loc ca oricare altul”/Italia-4.71; ”Trupa de intervenție”/Spania-4.69; ”Dineu cu vecinii de sus”/Spania-4.66; ”Străjerii Deltei”/România-4.61…

Competiție: ”Norul roz”/Brazilia-4.30; Vânătorul de balene”/Rusia-4.16; ”Ultima baie”/Portugalia-3.89…

Demostene Șofron

Recomandat pentru dvs.

Sari la conținut