Drumul național dintre Huedin și Poiana Horii – reabilitat și pregătit pentru iarnă

Districtul Beliș din cadrul Secției de Drumuri Naționale a DRDP Cluj este pregătit pentru iarnă, atât cu material antiderapant, cât și cu utilaje de deszăpezire.

„Suntem pregătiți, avem suficient material antiderapant, avem suficientă sare, în district. Am făcut deja o serie de intervenții, pentru că aici a început să ningă deja din noiembrie și, fiind o zonă de munte, la un pic de umiditate, dacă noaptea temperaturile sunt negative se face polei și atunci riscul de accidente este ridicat. Avem și utilaje suficiente pentru intervenții, așa că, repet, suntem pregătiți. Avem, deja, activitatea specifică de iarnă, asigurăm permanența la district, suntem atenți la tot ce se întâmplă pe drumurile noastre, astfel încât să nu fie evenimente rutiere” – a declarat, pentru Făclia, șeful Districtului Beliș, Viorel Crainic.

Vestea cea mai bună, însă, este că porțiunea de drum dintre Călățele și Dealu Negru afectată de viituri în toamna anului 2020, a fost reabilitată și modernizată, lucrările fiind finalizate 98%.

Lucrările efectuate pe DN1R, care face legătura între Huedin și Albac, între km 16 și 22, au constat în refacerea zidurilor de sprijin și a subzidirilor, înlocuirea tuburilor de scurgere, refacerea și consolidarea podețelor, refacerea stratului de carosabil, amenajarea șanțurilor (în cea mai mare parte, betonate, drumul fiind în pantă) și montarea de parapeți metalici. De asemeni, au fost îndepărtați arborii uscați de la marginea drumului și arborii crescuți pe acostament, astfel că acum vizibilitatea este mult, mult, îmbunătățită.

Sunt și câteva zone mai „generoase”, unde se poate opri la marginea drumului, dar, precizează Viorel Crainic, și locuri special create de Primăria Călățele, unde să se poată face campări sau popasuri un pic mai lungi. Sunt zone pe malul apei, nu neapărat amenajate, dar unde multă lume vine în timpul verii, la sfârșit de săptămână, iar spre aceste zone a fost lăsat acces.

O altă porțiune de drum reabilitată în acest an a fost din Poiana Horii până la limita cu județul Alba.

„Am refăcut în totalitate porțiunea de drum, de la km 48 până la km 58, în Poiana Horii, până la limita cu județul Alba, asta însemnând reciclat, turnat covor nou de asfalt, refacere și amenajare a șanțurilor, și acolo. Deci asta am făcut anul acesta: 16 km de asfalt, pe DN1R, ceea ce nu e puțin. Lucrările din urmă le-am făcut în regie proprie, prin secția de producție a DRDP Cluj și cu utilajele noastre. Lucrările de la km 16 la km 22 sunt lucrări închiriate și realizate printr-un contract de execuție. Și pot să vă spun că, acum, de la Huedin până la ieșirea din Poiana Horii, la limita cu Alba. avem un drum de top. Și, din ce am văzut, și cei din Alba au făcut anul acesta niște reparații, care cu siguranță vor continua anul viitor.

Din păcate, pe porțiunea asta de drum, de la Poiana Horii, nu am reușit să facem marcaje deoarece am terminat lucrarea abia la începutul lunii decembrie, iar marcajele nu se pot face pe suprafețe umede. Acum, deja, avem activitățile strict specifice iernii, adică deszăpezire, răspândire de material antiderapant, intervenții pentru eliminarea lemnelor căzute pe carosabil” – a mai declarat șeful Districtului Beliș din cadrul Secției de Drumuri Naționale a DRDP Cluj, Viorel Crainic.

Districtul Beliș are în întreținere 58 de kilometri de drum național, de la km 0, din Huedin (de la DN1), până la limita cu județul Alba.

DN1R este unul dintre cele mai dificil de întreținut drumuri naționale din județ, având în vedere diferența de altitudine de aproape 1000 m dintre Huedin, de exemplu, și vârful Ursoaia.

Text și foto: M. TRIPON

Recomandat pentru dvs.

Sari la conținut