Din fotoliul de orchestră: Personalități componistice, personalități interpretative

Simfonicul serii de vineri 16 februarie 2024, merita mai multă lume, mult mai multă, reținând cca 450 de spectatori la 1000 de locuri. Mai mult chiar, prezența numărului amintit, îmi confirmă o aserțiune de acum două, trei săptămâni, legată de motivele interesului pentru un concert sau altul. Să mă explic…Imediat după concert am luat drumul Operei Naționale clujene, unde în aceeași seară de 16 februarie, era programat Evgheni Oneghin, dirijor armeano-american (Constantine Orbelian), solistă din Rusia (soprana Lali Khabalova), sală aproape, aproape plină. Rămasă plină și după plecare unora în cele două pauze, se practică des, era vineri, în sală regăsindu-se însă mulți spectatori care au renunțat la concertul simfonic pentru operă. Concluzii puteți trage și dvs.

Revin la simfonicul de vineri, menționând de la bun început faptul că cei care au lipsit, motivat sau nu, au ce regreta. Au pentru că a fost o seară, și nu exagerez absolut deloc, în care muzica și arta interpretativă au fost onorate la superlativ. Am în vedere personalitățile componistice incluse în program-Bartok și Ravel, piesele alese-Bartok: Tablouri maghiare, Concertul nr 2 pentru vioară  BB 117; Ravel: Alborada del gracioso și Rapsodia spaniolă-și, nu în ultimul rând, invitații serii, dirijorul Cristian Mandeal și violonista Ioana-Cristina Goicea.

”Întotodeauna am vrut să mă exprim clar, să evidențiez intențiile mele melodice, să scot în relief ritmurile”, declara Bartok într-un interviu (Bruxelles, 2 februarie 1937). Și intențiile melodice și-au găsit două clare și excelente tălmăciri în originalitatea discursului violonistic (în cazul Concertului nr 2) și orchestral în ansamblu.

Ioana-Cristina Goicea revine pe scena de concert clujeană după o absență de 5 ani (ianuarie 2019), un de neuitat Concert pentru vioară în re major de Erich Korngold. În februarie 2024 a optat pentru Bartok, etalând virtuozitate, o construcție muzicală în cele trei părți ale concertului-Allegro non troppo; Andante tranquillo; Allegro molto-judicios gândită ca mesaje transmise, atent pregătită tehnic, ținând cont de variațiunile dezvoltate, imagini vii și puternic colorate. Să ne gândim la Allegro non troppo, cu harfa și pizzicato-urile corzilor grave, să ne gândim apoi la forma de temă cu variațiuni a părții a doua sau cea de rondo-sonată din Allegro molto, tonalități diferite față de cele tradiționale. Prin urmare, vorbim despre variațiuni ornamentale, concertante, polifonice, ”o muzică suficient de puternică ca să se apere”, cum răspundea, în același interviu, Bartok.

Vă mai rețin atenția cu următoarele…Pentru Ioana-Cristina Goicea urmează concerte și recitaluri în diverse areale geografice, Naantali Music Festival (Finlanda), Leon (Spania), turnee în Germania (Flensburg, Husum, Zittan, Heide, Nurnberg…), Tirana (Albania), Nagoya, Tokyo (concert, dar și masterclass) și Kasugai (Japonia), programe cu lucrări de Beethoven, Prokofiev, Ceaikovski, Brahms, Ravel, Bartok…, invitații care atestă odată în plus nivelul atins de tânăra profesoară de vioară de la Academia de Muzică și Arte Interpretative din Viena, la numai…32 de ani.

Dialogul solistă-dirijor-orchestră, respectiv dirijor-orchestră în cazul Tablourilor maghiare BB 103O seară în sat, Dansul ursului, Melodie, Un pic cherchelit, Dansul porcarilor-, ne-a reamintit de cele declarate de pianistul și dirijorul Kocsis Zoltan: ”… fiecare zi este o aniversare Bartok!”.

Maurice Ravel a fost, de asemenea, o încântare. Cele două piese alese-Alborada del gracioso; Rapsodia spaniolă-cam rar incluse în programele de concert, au fost o încântare. Energic, ferm dar și suplu în gestică, dezvoltări fastuoase de o expresivă muzicalitate, linii lirice elegante și grațioase, electrizante finaluri, o Orchestră cu răspunsuri  prompte și exacte, acestea sunt doar câteva dintre notele definitorii ale  abordărilor și interpretărilor care definesc arta  Maestrului Cristian Mandeal.

Bonsoir tristesse

Am găsit, pe Facebook, o însemnare pe marginea simfonicului de vineri seara, semnată de distinsa doamnă prof univ dr Gabriela Lungu: ”Ce m-a emoționat în seara asta. Concertul Filarmonicii din Cluj. Dirijor Cristian Mandeal. Solist Ioana-Cristina Goicea. În program: Bartok, Concertul pentru vioară nr 2. Maurice Ravel, Rapsodia spaniolă. Apoi a venit tristețea. Pare că nimic nu mai poate opri ferocitatea unei părți a lumii”, urcate în online vineri 16 februarie 2024, 23:28. Subscriu și subscriem  celor afirmate.

Demostene Șofron

Foto Cristina Rădulescu

 

 

Recomandat pentru dvs.

Sari la conținut