Decizie importantă în cazul proiectului de metrou de la Cluj-Napoca

Guvernul a adoptat în ședința de luni nota de fundamentare privind necesitatea și oportunitatea efectuării cheltuielilor aferente proiectului de investiții „Tren Metropolitan Gilău – Florești – Cluj-Napoca – Baciu – Apahida – Jucu – Bonțida – Etapa I A Sistemului De Transport Metropolitan Rapid Cluj Magistrala I De Metrou Și Tren Metropolitan, inclusiv legătura dintre acestea – Componenta 1, Magistrala I de Metrou”, județul Cluj. Proiectul este estimat la aproximativ un miliard de euro și se va derula prin Programul Operaţional Infrastructură Mare (POIM) 2014-2020/  Planul Naţional de Relansare şi Rezilienţă (PNRR) 2021-2027/ Programul Operaţional Transport (POT) 2021-2027.

Totodată, investiţia va fi finanţată şi prin alocaţii de la bugetul local al municipiului Cluj-Napoca şi al comunei Floreşti.

Prin implementarea proiectului se prevede realizarea a 14,4 km de linie de transport public de călători, de mare capacitate, rapid, precum şi realizarea a 14 staţii de călători, care vor deservi Municipiul Cluj-Napoca și localitatea Florești.

„Noua magistrală de metrou pregătește viitorul Clujului și, totodată, dezvoltarea zonelor limitorfe Gilău și Florești. Acest proiect de metrou, de la Cluj, are inclusă și conexiunea cu viitorul Spital Regional de Urgență, iar prin integrarea cu viitorul tren metropolitan va asigura conectivitatea cu Gara CFR și cu Aeroportul Internațional Cluj-Napoca”, a anunțat ministrul Transporturilor Lucian Bode.

„După aprobarea Hotărârii de Guvern privind acest obiectiv, se va realiza studiul de fezabilitate ce va stabili indicatorii tehnico-economici ai proiectului. Valoarea totală a proiectului privind studiile de prefezabilitate, de fezabilitate si PUZ este de 33,4 milioane de lei (asigurate prin bugetele ale UAT Cluj-Napoca și Florești), din care studiul de prefezabilitate are valoarea este 11,1 milioane lei.

Realizarea studiului de prefezabilitate a fost demarată în 30.04.2020, iar în șase luni acest document a fost finalizat și predat. În 27 octombrie, respectiv 29 octombrie, atât Consiliul Local Cluj-Napoca, cât și Consiliul Local Florești au aprobat acest studiu de prefezabilitate.

„Fără doar și poate, acesta este un moment istoric, în condițiile în care pentru prima dată, în România, lansăm un proiect de metrou în afara Bucureștiului. Astfel, odată cu darea in funcțiune, în București, a magistralei 5 de metrou, anul 2020 confirmă angajamentul Guvernului Ludovic Orban pentru o dezvoltare fără precedent a investițiilor în infrastructura de transport, dar și pentru proiecte de mobilitate urbană cu tehnologii moderne ce respectă condiționalitățile actuale în domeniul mediului”, a menționat ministrul Bode, precizând că proiectul „este unul deschizător de drumuri pentru alte mari municipii și zone metropolitane cu o populație de peste 300.000 de locuitori, care au atât nevoia, cât și capacitatea de a implementa astfel de proiecte, iar aici mă refer la Timișoara, Iași, Brașov, Constanța, Sibiu etc”.

În ultimii 15 de ani, s-a înregistrat o creştere totală a populaţiei stabile de circa 3% în Cluj-Napoca iar populaţia din Floreşti a crescut în acelaşi interval de 5,5 ori, principalul motiv al creşterii populaţiei fiind migrarea populaţiei din alte zone către Cluj-Napoca dar mai ales către Floreşti, zonă aflată în continuă dezvoltare şi unde preţurile locuinţelor sunt sensibil mai mici decât în Cluj-Napoca, ca urmare a noilor oportunităţi oferite în zonă.

Numărul de angajaţi a cunoscut o creştere continuă în ultimii 20 de ani cu un vârf local în preajma anilor 2007-2009. La nivelul anului 2018 numărul mediu de angajaţi în zona de analiză extinsă totaliza 172.000 de angajaţi reprezentând 48% din totalul populaţiei şi circa 98% din populaţia activă. Totodată numărul locurilor de muncă este în creştere la fel şi populaţia.

 

Material Comandat de PNL Cluj, Executat de Casa de Editură Napoca SRL, Tiraj 1500 exemplare, Cod Mandatar 11200025

Recomandat pentru dvs.

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Sari la conținut