Dascălii de la Cășeiu, la perfecționare „Erasmus+” în Spania

Ne găsim în plină vacanță, când conducerile unităților de învățământ au mai multe preocupări gospodărești în vederea pregătirii noului an școlar, dar mai sunt locații, unde se află în plină derulare proiectele și programele începute în timpul anului de învățământ. O astfel de unitate este Școala Gimnazială Cășeiu în calitate de partener în cadrul Consorțiului „Erasmus +” Educație Școlară, coordonat de Inspectoratul Școlar Județean Cluj. Zilele trecute un grup de cadre didactice în frunte cu directorul coordonator prof. Cristian Groșan a participat la un curs desfășurat în Spania. A fost doar o etapă a cursului de perfecționare în domeniul Consorțiului „Erasmus”.

Obiectivele cursului în care sunt angrenați și profesorii comunei Cășeiu sunt: îmbunătățirea calității activităților de predare în beneficiul elevilor; întărirea relațiilor interpersonale în Europa; revitalizarea schimbului de bune practici; dezvoltare personală; asumarea schimbărilor prin modernizare și deschidere internațională în școală; dezvoltarea relațiilor internaționale în mediul școlar, perfecționarea calității proiectelor, actualizarea cunoștințelor cu privire la evoluția lumii moderne; susținerea pentru crearea în școli a unui mediu incluziv și deschis pentru schimbare; creșterea motivației pentru propria dezvoltare profesională; îmbunătățirea competențelor de comunicare în limba engleză: ascultare, vorbire, citire și scriere, înțelegere generală și comunicare în context social, lucru în echipă; utilizarea diferitelor aplicații și instrumente digitale pentru a proiecta și implementa învățarea bazată pe proiecte în procesul de predare; uncă în grupuri transnaționale, crearea oportunităților de învățare, dezvoltarea ideilor de proiecte.

Scurta descriere a cursului „Învățarea bazată pe proiecte (Project-Based Learning – PBL)” este o metodă educațională centrată pe elevi, în care aceștia învață explorând și rezolvând probleme complexe și reale pe parcursul unor proiecte. Această abordare promovează dobândirea de cunoștințe și abilități prin implicarea activă în procese de investigație și rezolvare de probleme. Învățarea bazată pe proiecte este o metodă educațională activă și interactivă în care elevii învață prin implicarea lor în proiecte practice relevante și captivante. Această abordare pune accent pe aplicarea cunoștințelor și abilităților în contexte reale, contribuind astfel la dezvoltarea competențelor practice și a gândirii critice a elevilor.

Învățarea bazată pe proiecte presupune focalizare pe proiecte, când elevii lucrează la proiecte concrete și relevante, care abordează probleme sau întrebări din lumea reală. Un alt aspect vizat de această învățare este colaborarea între elevi, promovarea lucrului în echipă și a abilităților de comunicare. Învățarea bazată pe proiecte conduce la autonomie și responsabilitate. Elevii au o mai mare autonomie în procesul de învățare, fiind responsabili de planificarea și implementarea proiectelor lor. Totodată, acest tip de învățare contribuie la dezvoltarea abilităților practice, cum ar fi rezolvarea de probleme, gândirea critică, creativitatea și luarea deciziilor, dar și la o motivație crescută a elevilor. De reținut că evaluarea în învățarea bazată pe proiecte se concentrează pe rezultatele proiectului, abilitățile dobândite și procesul de învățare al elevilor, fiind vorba de o evaluare holistică. În plus, învățarea bazată pe proiecte poate fi o metodă eficientă și captivantă de predare, oferind elevilor oportunitatea de a-și aplica cunoștințele într-un mod practic și relevant.

La acest curs cadrele didactice clujene au primit informații despre modul în care se aplică învățarea centrată pe proiecte: planificarea activităților de învățare bazată pe proiecte; tehnici de învățare colaborativă – au învățat tehnici care pot fi adaptate și aplicate în diverse contexte; dinamica grupurilor de lucru – promovarea muncii în echipă și a proiectelor pe termen lung pentru a realiza delegare de sarcini evitând supraîncărcarea unei singure persoane, stimulând inițiativele, colaborarea și propunerea de soluții creșterea motivării – oferă posibilitatea să atragă elevii prin prezentarea temei într-un mod mai interesant; contextul internațional – dobândirea unor competențe care ajută la realizarea de schimbări în școală prin modernizare și deschidere internațională.

Școală de vară pentru elevi

Sunt niște cerințe relevante pentru abordarea unui învățământ modern, de care țin cont învățătorii și profesorii Școlii Gimnaziale Cășeiu, o unitate de învățământ unde și în timpul vacanței de vară elevii sunt angrenați în programe și activități atractive, din care nu lipsesc drumețiile în locurile de interes istoric din zona Someșurilor. De asemenea, copiii au fost prezenți și în Școala de vară, organizată de World Vision la sediul școlii, unde timp de cinci zile au participat la diferite acțiuni educative și artistice, din program nelipsind meșteșugurile de artă populară specifice meleagurilor dejene.

Szekely Csaba

Recomandat pentru dvs.

Sari la conținut