Cum se aplică regulamentul pentru utilizarea trotinetelor electrice la Cluj-Napoca

Numărul utilizatorilor de trotinete electrice a crescut considerabil în ultimii ani în Cluj-Napoca. Din păcate însă, unii dintre cei care folosesc acest mijloc de transport constituie un adevărat pericol pentru pietoni dar și pentru șoferi.

Accidentul de marți de pe strada Moților din Cluj-Napoca produs între o trotinetă condusă de o tânără care nu a oprit la culoarea roșie a semaforului și o femeie în vârstă de 66 de ani readuce în discuție modul în care sunt respectate normele privind circulația trotinetelor electrice de drumurile publice.

Începând de anul trecut, conducătorii de trotinete electrice au reglementări similare bicicliştilor, potrivit unei hotărâri de guvern pentru modificarea şi completarea Regulamentului de aplicare a Ordonanţei privind circulaţia pe drumurile publice, în sensul reglementării regimului juridic aplicabil circulaţiei trotinetelor electrice pe drumurile publice.

„Principalele reguli de circulaţie aplicabile conducătorilor de trotinete electrice constau în obligativitatea de a circula numai pe pista pentru bicicletă atunci când aceasta există, fiind interzisă circulaţia acestora pe trotuar. Acestea trebuie conduse numai pe un singur rând atunci când circulă pe drumurile publice, iar conducătorii de trotinete electrice au obligaţia de a avea asupra lor actul de identitate”, conform Hotărârii de Guvern.

De asemenea, este menţionată interdicţia conducătorilor de trotinete de a circula cu acestea atunci când se află sub influenţa alcoolului ori a substanţelor psihoactive sau de a circula cu trotinetele electrice atunci când partea carosabilă este acoperită cu polei, gheaţă sau zăpadă.

Totodată, este interzisă circulaţia cu trotineta electrică fără a menţine contactul cu solul sau atunci când nu sunt respectate condiţiile tehnice minime pe care trebuie să le îndeplinească.

Spre deosebire de regulile stabilite pentru conducătorii de biciclete, în cazul trotinetelor electrice, schimbarea direcţiei de mers se face prin deplasarea conducătorilor pe lângă acestea.

„În ceea ce priveşte condiţiile tehnice pentru trotinetele electrice, acestea trebuie să fie dotate cu un sistem adecvat, funcţional, de direcţie, respectiv cu un dispozitiv de frânare eficace şi să fie dotate cu sistem de avertizare sonoră, echipate, pe timp de noapte sau când vizibilitatea este redusă, cu lumini şi cu cel puţin un dispozitiv fluorescent-reflectorizant. De asemenea, trotinetele electrice trebuie să fie echipate cu elemente sau dispozitive fluorescent-reflectorizante, amplasate pe roţi, care, în mişcare, formează un cerc continuu”, arată sursa citată.

Făclia a încercat să afle de la IPJ Cluj câte sancțiuni au fost aplicate utilizatorilor de trotinete pentru nerespectarea normelor privind circulația acestor vehicule, însă deocamdată nu am primit informații, reprezentanții poliției clujene transmițând că vor comunica date în perioada care urmează.

La Cluj-Napoca, odată cu apariția trotinetelor electrice închiriate prin intermediul unei platforme online în regim self-service, municipalitatea a adoptat un regulament pentru utilizarea acestora pe domeniul public. Potrivit acestui regulament, este interzisă amplasarea/staționarea trotinetelor electrice în următoarele locații: pe trotuare cu lățimea mai mică de 2m; în zona stațiilor de transport în comun, pe toată lungimea stației și 25 m înainte și după stație; pe aliniamentele clădirilor sau gardurilor; în zona standurilor de taxi, pe toată lungimea standului; în locurile de parcare special amenajate pentru autoturisme; pe spațiile verzi; în zonele trecerilor de pietoni, pe toată lungimea trecerii și 25m înainte și după trecerea de pietoni; în intersecții și la mai puțin de 10 m de intersecții; în zona acceselor auto și pietonale; pe șantierele în lucru de pe domeniul public și pe gurile de canal/aerisire sau căminele aferente rețelelor edilitare subterane.

Pentru nerespectarea regulamentului, operatorii sunt sancționați cu amenzi cuprinse între 200-400 lei pentru neridicarea trotinetelor din locațiile interzise într-un interval de 120 min sau pentru staționarea acestora în locuri interzise, și cu amenzi cuprinse între 1.000-2.500 lei pentru amplasarea trotinetelor pe domeniul public de către operatori fără avizul Serviciului Siguranța circulației sau pentru amplasarea pe domeniul public de către operatori al unui număr mai mare de trotinete decât cel aprobat de Primăria Cluj-Napoca.

Ca urmare a nerespectării acestui regulament, de la începutul anului și până în 22 mai au fost ridicate de pe domeniul public 268 de trotinete electrice și au fost întocmite 178 de procese verbale de sancționare contravențională. Valoarea sancțiunilor a fost de 17.600 lei.

C.P.

Recomandat pentru dvs.

Sari la conținut