Creșteri uriașe de costuri la lucrările de modernizare a drumurilor județene

Consilierii județeni sunt solicitați să aprobe, în ședința ordinară de joi, 30 iunie, majorarea devizelor pentru lucrări de modernizare a mai multor drumuri județene ca urmare a creșterii prețurilor materialelor de construcții. Cheltuielile rezultate pe fondul creșterii prețurilor nu vor fi acoperite din fonduri europene chiar dacă proiectele se derulează în cadrul Programului Operațional Regional 2014 – 2020, acestea urmând să fie suportate din bugetul Consiliului Județean Cluj.

Potrivit unui proiect de hotărâre ce va fi supus dezbaterii deliberativului județean unul dintre sectoarele de drum pentru care e nevoie de majorare de prețuri este traseul județean 5 format din sectoare de drum ale DJ 108C, parte a Traseului Regional Transilvania de Nord.

De asemenea, e nevoie de suplimentare de fonduri și pentru traseului judeţean 3 format din sectoare de drum DJ 161H, DJ 150, DJ 161A si DJ 151C, parte a Traseului Regional Transilvania de Nord. Ambele trasee sunt finanțate prin finanțat din Programul Operațional Regional 2014 – 2020.

Din datele prezentate de Consiliul Județean reiese că pentru finalizarea lucrărilro la aceste proiecte de drumuri e nevoie de actualizarea valorii restului de executat cu 23%. Mai exact de o suplimentare cu 7.110.512,54 lei TVA inclus. Suma alocată nu este eligibilă, adică nu va fi acoperită din fonduri europene, aceasta urmând să fie suportată de Consiliul Județean Cluj.

Urmare a actualizării restului de executat, valoarea totală a proiectului devine 59.075.228,93 lei (TVA inclus), cheltuielile neeligibile rezultate fiind în cuantum de 41.369.718,75 lei (TVA inclus), care trebuie asumate de Consiliul Județean Cluj în scopul finalizării proiectului.

Consiliul Județean Cluj arată că motivele care determină suplimentarea valorilor contractelor de lucrări sunt legate de criza provocată de conflictul militar din regiunea Mării Negre. Astfel războiul a afectat piaţa construcţiilor din întreaga Uniune Europeană, având în vedere că Ucraina este principalul furnizor şi producător de oţel şi materie primă pentru piaţa europeană a construcţiilor. „Consecinţa imediată a fost o creştere semnificativă a preţurilor la materiale, determinând creşteri şi de peste 40% la unele materiale utilizate în proiectele de infrastructură, cum sunt: mixturile asfaltice, bitumul, oţelul sau fierul-beton, care urmează a fi reflectate în indicele de cost total în construcţii, un indice compozit care cumulează impactul creşterii cheltuielilor materiale, manoperă, utilaje şi transport asupra preţului contractelor de achiziţie legal încheiate pentru care finanţarea este asigurată din fonduri externe nerambursabile”, a explicat CJ Cluj.

C.P.

Recomandat pentru dvs.

Sari la conținut