Căderea din grație la Galeria Art Melange

David Fidileș, proaspăt absolvent al Universității de Artă și Design din Cluj-Napoca, secția pictură, expune la galeria de artă Art Melange o colecție inedită, tabuistică, dar cu o viziune asumată, substanțială.

Colecția de tablouri „Căzute din grație” prezintă intimitatea așa numitelor lucrătoare sexuale, temă inspirată din tablourile unor pictori precum Toulouse Lautrec – care reprezintă, poate, cel mai bine văzutele și nevăzutele boemei pariziene de la Moulin Rouge sau Manet, Degas, Picasso și Kitagawa. Rămânând o temă oarecum incomodă pentru contextul socio-cultural al țării noastre, David Fidileș reușește să o abordeze fără menajamente, în primul rând, printr-un alocentrism, care îl și face diferit față de marii pictori ai finalului de secol XIX și ai începutului de secol XX, căci pânza lui e eliberată de contemplativul masculin asupra muzei. Aici nu există muze, ci doar ordinarul trist al femeii care își caută independența prin trup. E un univers al femininului, respectat și neînsușit, iar asta oferă lucrărilor lui David maturitate.

Cromatica incertitudinii dansează într-un vârtej de culori, o simfonie amalgamată în care nu predomină nuanțele primare. Nu sunt tonuri luminescente, ci doar culori ale interiorului, parcă tulburate, încărcate și golite de vibrație. După cum observă și Demostene Șofron: „Galbenul este culoarea soarelui, a căldurii, dar este și culoarea înșelăciunii, a trădării și a minciunii. Să nu uităm de galbenul administrativ al prostituatelor din Imperiul Țarist și al celor din Imperiul Austro-Ungar; să nu uităm că în Europa secolului al XX-lea, prostituția este semnalată prin două culori: galben și roșu, culori ce descriu sexul comercial”.

David Fidileș a declarat că aceasta este prima sa expoziție personală și până acum, a fost un succes, o experiență de care se bucură. El spune: „Cel mai interesant e să observi cum publicul este atent doar la lucrările tale, să nu fie distras de altceva. Am vrut să urmăresc dacă oamenii înțeleg tema sau interpretează altfel și destul de mulți mi-au spus că, dacă nu ar fi auzit ideea de la baza acestei expoziții, de la curator, ar fi crezut că privesc doar reprezentarea unor femei frumoase.”

Acest lucru ne demonstrează, încă o dată, viziunea preconcepută pe care o avem asupra artei figurative realizate de artiștii bărbați. Suntem obișnuiți să ne însușim idealizarea vândută pe pânză, să o transformăm în realitate, să nu vedem dincolo de reprezentare și să transformăm narațiuni fabricate în adevăruri. Aceasta este o perspectivă care trebuie să înceteze.

De aceea, colecția lui David Fidileș este incomodă, pentru că ne aduce aminte de omul din spatele identității societale și scoate în evidență feminitatea în intimitatea sa, crudă și adevărată, depășind eticheta publică. Aceasta ne provoacă să privim dincolo de suprafață și să ne confruntăm cu complexitatea umană și cu diversitatea experiențelor individuale: „Am încercat să redau atât părțile văzute în media, sau pe care lumea le cunoaște când vine vorba despre lucrătoarele sexuale, ideile standardizate, dar pe lângă asta, am vrut să redau și partea fie ascunsă, sau cea la care lumea se gândește mai puțin” a declarat artistul.

Ideea proiectului a pornit de la lucrările lui Picasso, dar apoi, prin paralele cu istoria artei și analizând contextul social actual, David a hotărât că această temă este de mare actualitate și trebuie tratată. Lipsa trăsăturilor din picturile sale reprezintă, spune David, nu o lipsă de identitate, ci o universalitate, o planetaritate pentru ca accentul să nu fie pus pe fiziologia unor anumite persoane, ci pe trăirea comună, împărtășită de aceste femei.

David Fidileș a declarat că a apelat la Galeria Art Melange pentru a-și expune lucrările pentru că îl cunoștea pe domnul Peter Elkan, artist și proprietar al galeriei și consideră că e un spațiu bun, promițător, cu locație centrală, lucru care îl va ajuta foarte mult în promovarea artei sale.

La rândul său, domnul Peter Elkan a declarat următoarele: „Conceptul pe care îl promovez în galeria mea este de a sprijini și promova tinerii artiști aflați la început de drum, indiferent dacă sunt în liceu sau la facultate. Galeria se află într-o locație strategică în oraș, asigurând o vizibilitate sporită. Deoarece și eu sunt un artist, îmi doresc să ofer cât mai mult sprijin celor care aspiră să urmeze calea artei. Tinerii talentați au nevoie de un spațiu unde să se exprime și să își afirme creativitatea. Am în plan un proiect inedit, care să le ofere studenților de la facultate oportunitatea de a participa la un open call, fără costuri, pentru a-și expune picturile în galerie, în timpul weekend-urilor. Acest demers își propune să îi familiarizeze cu experiența expozițiilor și să le ofere șansa de a învăța cum să se promoveze, un aspect ce se dezvoltă cel mai bine din practică, pe piața reală și nu neapărat la facultate. Consider că acest proiect poate constitui o rampă de lansare pentru tinerii artiști, ajutându-i să dobândească încredere în propria lor creație și să își construiască un profil artistic în mediul cultural”.

Expoziția „Căzute din grație” a lui David Fidileș poate fi vizitată la Galeria Art Melange, Palatul Josika, Piața Unirii, nr. 10, până sâmbătă.

Mara A. MUNTEAN

Recomandat pentru dvs.

Sari la conținut