Ministru PSD, atac electoral la Emil Boc

Metroul din Cluj este cel mai întârziat proiect din PNRR

Lovitură primită în campanie de primarul Emil Boc din partea aliaților de la guvernare. Ministrul Investiţiilor şi Proiectelor Europene, Adrian Câciu, PSD, a declarat la o televiziune centrală că metroul de la Cluj, principala promisiune electorală a lui Emil Boc, este cel mai întârziat proiect din PNRR și că este sceptic că va putea fi realizat în timp util pentru a prinde finanțare europeană.

Întrebat în emisiunea România Politică de la Prima News care este investiţia care are cea mai mare întârziere în PNRR, Adrian Câciu a răspuns: ”Metroul de la Cluj, dintre cele mari și reprezentative”. El a făcut comparaţie cu un proiect de investiţie, spune el, asemănător, Magistrala M6 a metroului bucureștean, spre Otopeni, care are un stadiu foarte bun de execuţie.

”Magistrala M6, pe care acum o contractăm, este deja în stadiu de execuţie de 30%, am reuşit să o introducem în PNRR şi vom deconta banii pe ea”, a spus Câciu.

Ministrul Investiţiilor a precizat că la Cluj vorbim de ”acelaşi tip de infrastructură, dar suntem încă la stadiul în care nu avem contract de dirigenţie de şantier, nu avem o delimitare de şantier şi să înceapă săpăturile, deşi până la finalul acestui an ar trebui să avem execuţie de 50%.

”Sunt îngrijorat”, a precizat ministrul Adrian Câciu, adăugând că va merge la Cluj să se intereseze de problemă, dar după campanie, pentru că nu vrea să se creadă că este un atac, ”Chiar mi-aş dori ca întreaga atenţie a autorității locale să se îndrepte spre acest proiect, pentru că este un proiect care, dacă este util pentru toţi clujenii, haideţi să îl facem”, a mai spus Câciu.

 

Afirmațiile minsitrului generează comentarii contradictorii

Declarațiile ministrului social-democrat a stârnit în mediul online comentarii contradictorii. Unele îndreptate împotriva promisiunilor optimiste ale primarului: ”Ce metrou, când Clujul n-are șosea de centură, poduri sau pasaje pietonale. Asta cu metroul e praf în ochi, un primar gospodar ar fi făcut ceva concret”; ”Nu va fi finalizat niciodată. Avem peste tot depozite de sare, estimările se vor dubla din nou. Deja nu e rentabil, dar după ajustări va fi anulat”; ”Dacă pică și proiectul acesta eu, ca persoană relativ mulțumită de Boc, nu-l mai votez. Ar fi al doilea eșec major (după centură). Ajunge!”.

Altele au sancționat ipocrizia ministrului Câciu:” Cel mai întârziat proiect din PNRR? Îmi pare rău, dar asta e populism ieftin. Spre exemplu, totul în Târgu Mureș, Miercurea Nirajului e și mai întârziat”; ”La București, M4 era pentru PNRR și s-a scos după două săptămâni de Grindeanu, că era clar că e de muncă. Iar dacă M6 e la 3o la sută, autostrada Bechtel e deja finalizată. Unde 3o la sută când ei n-au 10 metri de galerie forată? ”.

Atacul lansat de ministrul PSD vine la câteva zile după ce directorul de campanie al PNL, Florin Roman, a declarat că, acolo unde sunt primari liberali, orașele se dezvoltă prin atragerea de bani europeni, în timp ce comunitățile prezidate de primari social-democrați stagnează.

 

Barbu Mateescu: ”Un atac preventiv la Emil Boc”

 

Sociologul Barbu Mateescu traduce atacul inițiat de ministrul socia-democrat în cheia unei dispute politice cu țintă dincolo de alegerile locale. ”Aș citi declarația domnului Câciu ca un atac preventiv la Emil Boc, care ar putea fi oferta PNL pentru poziția de prim-ministru (deci promovat ca atare) sau, într-un set de circumstanțe mai complicat, chiar candidatul partidului la președinția României”, afirmă Mateescu.

El este de părere că disputa creată nu are cum afecta realegerea primarului Boc.” În afara Clujului, ideea că la alegerile locale din oraș ar exista o competiție reală este complet absentă”. Menționează sociologul stabilit la Cluj.

 

În ce stadiu se află proiectul metroului clujean

 

Metroul clujean este unul ușor, ar urma să aibă 21 de stații și să coste peste 9 miliarde de lei. Peste 1,5 miliarde sunt prinse în PNRR. Contractul pentru construirea Magistralei 1 de metrou a fost semnat în urmă cu un an la sediul Primăriei Cluj – Napoca La evenimentul de semnare a celui mai mare contract din domeniul infrastructurii de transport din România la acea vreme au participat și premierul Nicolae Ciucă și ministrul Transporturilor Sorin Grindeanu. Anterior, pe 28 februarie a fost desemnat câștigătorul licitației pentru proiectarea și execuția de lucrări la Magistrala I de metrou, respectiv asocierea Gulermak – Alstom Transport – Arcada Company.

Oferta financiară a asocierii a fost de 9,059 de miliarde de lei fără TVA, față de valoarea estimată de 9,064 de miliarde de lei fără TVA.

În toamna anului trecut, licitația pentru metroul din Cluj a fost deblocată, după ce fusese suspendată pentru actualizarea valorii contractului. Astfel, valoarea estimată a achiziției a crescut la 9,064 de miliarde de lei fără TVA, de la nivelul inițial de 6,665 de miliarde de lei fără TVA.

Contractul prevede proiectare și execuție lucrări de infrastructură (structură de rezistență, cale de rulare, finisaje, sisteme de instalații), automatizare trafic, racordare alimentare cu energie electrică aferente obiectivului de investiție Magistrala I de metrou Cluj. Durata lucrărilor este de opt ani.

 

Recomandat pentru dvs.

Sari la conținut