Zona gri-cenușie a Clujului care va prinde viață printr-o investiție de utilitate publică de 27 de milioane de euro

Proiectul de reconversie urbană a fostei platforme industriale Carbochim are în prim plan comunitatea. Investiția de utilitate publică propusă de dezvoltator de 27 de milioane de euro va transforma întregul areal într-un spațiu amplu deschis și accesibil publicului, urmând să fie construite numeroase elemente de infrastructură astfel încât să se poată ajunge cât mai ușor în zonă.

Principalul focus în dezvoltarea proiectului mixed-use ce transformă fosta platformă industrială Carbochim este comunitatea, atât cea care se va forma în cadrul viitorului ansamblu, cât și cea din jurul ei. Astfel, pe lângă componentele de cultură, office, comercial, rezidențial și petrecere a timpului liber, investiția propune și soluții de sistematizare și restructurare a infrastructurii auto, velo și pietonale din zonă, cu respectarea strategiei administrației de realizare a Culoarului de Mobilitate Nord. Obiectivul principal al demersului este acela de a deschide întregul areal fost industrial către oraș, ca parte integrată a sa și conectat cu punctele de interes, făcându-l ușor accesibil comunității, pentru toate mijloacele de deplasare”, au transmis reprezentanții dezvoltatorului.

În acest sens, pentru conectivitatea auto, velo, pietonală și cu transport public, proiectul propune:

  • construirea unui nou pod rutier cu patru benzi auto peste râul Someșul Mic, în continuarea străzii Câmpul Pâinii, ce va include piste velo și trotuare pe ambele sensuri;

  • realizarea a două poduri pietonale peste Someș, ce vor permite conectarea cu parcurile Armătura și malul stâng al râului;

  • amenajarea a două sensuri giratorii, pentru fluidizarea traficului din zona Podul Porțelanului și Parcul Feroviarilor;

  • modernizarea și lărgirea Străzii Porțelanului la 4 benzi auto și cu piste pentru biciclete;

  • modernizarea străzii Câmpul Pâinii;

  • amenajarea a trei intersecții (dintre străzile Câmpul Pâinii și Paris, precum și sensul giratoriu și intersecția cu strada Tăbăcarilor, de care va beneficia și Spitalul Județean Cluj).

De asemenea, în demers este integrată amenajarea de stații pentru transportul public în Piața 1 Mai. „Infrastructura este un pilon prioritar într-un astfel de proiect de regenerare urbană. Este vital ca locuitorii să ajungă ușor la proiect, indiferent cu ce mijloc de transport optează să se deplaseze și, în același timp, am gândit proiectul ca fiind unul prietenos cu pietonii și care încurajează transportul alternativ, principii care se regăsesc și în caracterul sustenabil al acestuia. În egală măsură, respectăm și susținem strategia de mobilitate publică ce vizează această zonă, pentru a contribui în mod concret la regenerarea urbană”, a declarat Sorin Guttman, Project Manager.

Proiectul va fi deservit și de o parcare subterană, cu o capacitate impusă de legislația în vigoare, care să permită ca, la suprafață, să fie realizat un parc de mare amploare, în oglindă cu amenjările publice de spații verzi din zonă, prin Parcurile Armătura și Feroviarilor.

Amenajare verde pe malul drept al Someșului

Prin proiect se propune amenajarea a peste 5 hectare de zone verzi, echivalentul a jumătate din Parcul central din Cluj-Napoca. Vor fi plantați peste 600 de copaci maturi, cu înălțimi de peste 13 metri și vârste de până la 60 de ani, precum și peste 100.000 de plante de diferite dimensiuni. Va fi un parc cu zone de promenadă, piațete pentru evenimente, grădină japoneză ca puzzle între vegetație și apă, cu zone de relaxare și facilități care susțin organizarea unor activități variate de timp liber. Zonele verzi se vor întinde pe acoperișul mall-ului, care va fi înierbat și, parțial, interactiv.

Cei peste 600 de arbori, printre care și cinci Sequoia, se află deja în pepiniera Stațiunii de Cercetări Horticole din zona cartierului Gheorgheni și care aparține USAMV. Copacii urmează să treacă printr-un proces de carantină și aclimatizare. Sunt specii de arțari, castani, tei, platani, ginkgo biloba și stejari cu vârste până la 60 de ani care au fost aduși din diverse pepiniere specializate din Europa.

Deschiderea spre râul Someș se propune a se realiza prin amenajarea malului drept al Someșului, în prezent inaccesibil, fiind închis de zidul fostei platforme industriale, construcții anexe private, de calea ferată și de podul Porțelanului.

În acest sens, au fost achiziționate noi parcele de teren, pentru a reuși să consolidăm și să realizăm spațiu verde pe întreaga linie a râului Someș. Toate aceste investiții sunt în beneficiul public direct al comunității, al orașului și ajung la o valoare totală de aproximativ 27 milioane de euro”, a adăugat Sorin Guttman.

Întregul proiect propus de Grupul Iulius, condus de Iulian Dascălu vizează o investiție de peste 500 de milioane de euro pe fosta platformă Carbochim din Piața 1 Mai din Cluj-Napoca, unde vor apărea un nou mall, apartamente, birouri, spații verzi, pod și pasarele pietonale peste Someș, noi sensuri giratorii, modernizare străzi, piste de biciclete și alei pietonale.

 

Recomandat pentru dvs.

Sari la conținut