Untold scumpește de la an la an „gogoașa” banilor rămași la Cluj-Napoca

Aflăm și în acest an de la organizatorii Untold că în urma festivalului care s-a desfășurat la începutul acestei luni pe stadionul Cluj Arena, în Sala Polivalentă, pe strada Stadionului, pe Splaiul Independenței, jumătate din strada George Coșbuc și în Parcul Central au rămas la Cluj-Napoca peste 70 de milioane de euro. Anul trecut, cei de la Untold au anunțat că de pe urma festivalului la Cluj-Napoca au rămas 60 de milioane de euro iar în 2021 infuzia de capital în acest oraș a fost de 35 de milioane de euro. Practic, după datele prezentate, în doi ani suma atrasă prin Untold în capitala economică și financiară a Ardealului s-a dublat. Numai că aceste date nu sunt altceva decât niște gogoși pe care organizatorii le „scumpesc” de la an la an și le vând clujenilor în ideea că vor vedea în acest eveniment o mare sursă de bunăstare.

Spun gogoși pentru că lucrurile nu stau așa cum le prezintă cei de la Untold. Probabil că festivalul a generat 70 de milioane de euro numai că din acești bani rămân la Cluj foarte puțini.

Ei spun că la festival au luat parte peste 100 de mii de persoane din afara municipiului Cluj-Napoca și că fiecare a cheltuit în medie 700 de euro, ceea ce înseamnă 70 de milioane de euro. Dar o mare parte din acești bani au fost încasați de firme care nu au nicio legătură cu acest oraș și care s-au folosit de acest eveniment pentru a face venituri serioase. Spre exemplu, în cadrul festivalului unul dintre partenerii comerciali a fost un mare hypermarket care își are sediul în București. Bineînțeles că această companie a încasat o grămadă de bani pe timpul celor patru zile de petrecere, care nu rămân în Cluj-Napoca și nici în județul Cluj ci merg la București unde este sediul acestei firme. Același lucru s-a întâmplat și în cazul partenerului care a furnizat berea pe parcursul evenimentului. Este vorba de o firmă care într-adevăr până în urmă cu 14 ani își avea sediul la Cluj-Napoca, dar care acum plătește taxe și impozite într-o altă localitate din țară. Așa că și furnizorul de bere a încasat bani la Cluj-Napoca după care i-a transferat în alte conturi, urmând ca impozitele și taxele să le plătească în altă parte. Au fost și alte firme din alte localități din țară care au prestat diverse servicii în timpul festivalului și care au încasat bani frumoși de la Cluj-Napoca. Din cei 70 de milioane de euro cheltuiți de cei o sută de mii de participanți la Untold s-au mai plătit echipamentele logistice pentru scene și alte elemente necesare pentru organizarea festivalului. Iar banii pentru aceste echipamente nu au fost încasați de o firmă locală astfel încât să rămână în economia orașului, așa cum spun organziatorii, ci de o companie din alt oraș deoarece la Cluj-Napoca nicio firmă nu are capacitatea de a asigura logistică pentru un festival de o asemenea dimensiune.

Foarte mari cheltuieli au fost pentru spectacolele de artificii. Și aici încasările nu au revenit vreunei firme din oraș pentru că la Cluj-Napoca nu există vreun operator în acest domeniu care să aibă o asemenea capacitate.

Cei de la Untold mai spun că foarte mulți bani merg pe cazări. Dar nu știm exact pe care cazări. Știm că în Cluj-Napoca sunt disponibile 7654 de paturi de cazare. Dintre acestea cam 3896 de paturi sunt în hoteluri, 1400 de paturi în apartamente în regim hotel, 1000 în pensiuni, 300 de paturi în vile turistice și 500 de paturi în hosteluri. Și atunci întrebarea care se pune este unde se cazează restul festivalierilor? Un răspuns ar fi că festivalierii închiriază din greu apartamente la negru. Numai că foarte multe dintre acestea sunt deținute de persoane din afara orașului iar banii nu rămân aici.

Ce nu se spune însă când se discută despre așa zisele „beneficii” pe care le aduce festivalul Untold este partea de capital dislocat(exportat) din oraș în timpul evenimentului. După cum se știe, foarte mulți clujeni aleg să părăsească orașul în acea perioadă pentru a scăpa de agitația și zgomotul care are loc pe parcursul festivalului. Or, aceștia binențeles că fac consum în locurile în care aleg să se relaxeze. Și ei plătesc camere la hoteluri sau pensiuni, cumpără mâncare și cumpără diverse servicii cu sume deloc de neglijat. Așa că veniturile Untold în economia orașului sunt mai mult gogoși umflate decât realitate iar Cluj-Napoca se alege de pe urma acestui festival cu un mare deranj și cu siguranță cu mult mai puțini bani decât prezintă organizatorii. Cea mai bună dovadă sunt datele statistice din anii trecuți care arată că indicele cifrei de afaceri la nivelul județului cât și PIB-ul nu înregistrează o creștere spectaculoasă în urma acestui festival.

Cosmin PURIȘ

Recomandat pentru dvs.

Sari la conținut