Undă verde pentru marile proiecte ale Clujului

Toate cele trei proiecte majore de infrastructură ale municipiului Cluj-Napoca, metroul, centura metropolitană și trenul metropolitan, au undă verde pentru a fi realizate.

Arterele vitale ale municipiului Clujul menite să rezolve problema traficului din oraș dar și să diminueze poluarea nu mai au niciun obstacol în cale.

Este vorba de metrou, centura metropolitană și trenul metropolitan.

Metroul

Primarul a anunțat, miercuri, că în cazul celui mai mare proiect de infrastructură din România de după 1989-metroul de la Cluj-Napoca, municipalitatea clujeană și-a onorat până acum toate jaloanele din PNRR pentru ca proiectul să meargă mai departe, anunțând că în 25 mai va fi semnat contractul pentru proiectare și execuția lucrărilor.

„Metroul. Partea plină este că nu am avut contestație depusă în instanță. Am verificat să ne asigurăm că nu a fost depusă nicio contestație. În consecință, de luni am procedat la pregătirea terenului pentru semnarea contractului, invitând firma să procedeze la parcurgerea procedurilor legale.

De asemenea, vreau să vă spun că atât primul ministru cât și ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu ne-au confirmat prezența în 25 mai la Cluj-Napoca pentru semnarea contractului. Ne onorează acest răspuns favorabil pentru că reflectă eforturile Guvernului României de implementare a Planului Național de Reziliență și în al doilea rând este vorba de respectul pe care îl arată Clujului pentru un proiect atât de important”, a precizat edilul.

Emil Boc a explicat că după semnarea contractului, în 15 zile se va constitui garanția cu privire la contract. „Vor fi de peste 150 de milioane de euro care trebuie să fie garanția constituită de cel care a câștigat licitația.

După această etapă va fi ordinul de începere a proiectării, care durează șase luni de zile după care se obține autorizația de construcție.

Potrivit cadrului legal, Primăria Municipiului Cluj-Napoca, în vederea utilizării celor 301 milioane de euro pe care îi are alocați până 31 iulie 2026 trebuie să finalizeze nouă stații, de la Sopro la Strada Câmpului și tunelul aferent. Până acum, Primăria Cluj-Napoca și-a onorat toate jaloanele din PNRR legate de metroul. Aveam ca termen 15 iunie să avem contractul semnat. Am reușit mai repede de 15 iunie și le mulțumesc colegilor din Primărie și tuturor celor implicați. Este cel mai mare contract de infrastructură din România de după 1989. Totodată vreau să le mulțumesc ministrului Transporturilor, echipei care a lucrat la acest proiect.

În consecință până în 2026, 31 iulie trebuie finalizate aceste aceste stadii. Bineînțeles că după această dată, proiectul nu se termină aici, își continuă demersul și în virtutea contractului semnat cu Ministerul Transporturilor pentru continuarea finanțării din bugetul european, național și local astfel încât până în 2031 întregul proiect să fie finalizat”, a explicat primarul municipiului Cluj-Napoca.

Centura metropolitană

În cazul centurii metropolitane, un alt proiect vital pentru Cluj-Napoca, Emil Boc a spus că, deși proiectul a fost scos din PNRR, s-a recuperat mult din întârzieri.

„După cum știți, cele trei tronsoane ale centurii metropolitane de un miliard de euro, din Florești și Baciu, până la Vâlcele-Apahida, au următorul stadiu de dezvoltare: pentru tronsonul Florești Cluj-Napoca avem șase oferte depuse iar termenul de anunțare a rezultatului licitației este 29 iunie, cu posibilitate de a prelungi 30 de zile pe lege; pentru tronsonul doi și trei, termenul de depunere a ofertelor este 12 mai; pentru tronsonul doi sunt 17 înscriși la licitație iar pentru tronsonul trei avem 12 înscriși. Cu toate că a fost scos din PNRR am reușit să recuperăm mult din întârzieri”, a spus edilul.

El a menționat că concomitent se lucrează pentru realizarea drumurilor de legătură de la centura metropolitană, de la Cluj-Napoca și Florești, care se ridică la de 25 de milioane de euro. „Proiectanții mai au la dispoziție o lună și jumătate să predea SF după care se declanșează procedura de licitație pentru drumurile de legătură”, a spus Emil Boc.

Trenul metropolitan

Primarul a anunțat că și proiectul privind trenul metropolitan are undă verde pentru implementare după ce specialiștii au stabilit că se poate realiza acest obiectiv fără cel de al treilea fir de cale ferată.

„Tehnologia actuală permite corelarea acestor elemente de infrastructură astfel încât să nu fie nevoie de al treilea fir care ar complica și mai mult derularea proiectului. Această decizie a fost deja luată și urmează să fie concretizată în act administrativ. În acest moment așteptăm finalizarea documentației tehnice cu acest punct de vedere. În concluzie, termenul pe care îl avem agreat cu Ministerul Transporturilor este ca în februarie 2024 să avem studiu de fezabilitate cu toate avizele”, a spus Emil Boc.

Primarul a spus că deblocarea acestui proiect permite realizarea culoarului rutier de nord al municipiului Cluj-Napoca.

Legat de pasajul peste calea ferată din zona Tăietura Turcului, potrivit primarului, în prezent la ultimele detalii și la forma finală la pasaj pentru corelarea cu interesele CFR-ului. „Proiectul este inclus, urmând ca în partea a doua a anului să se înceapă lucrările”, a punctat Emil Boc.

Cosmin PURIȘ

Recomandat pentru dvs.

Sari la conținut