Un an al „readaptării”, la UMF „Iuliu Hațieganu”

„Experiența pandemiei de COVID-19 a adus provocări și soluții noi și pentru învățământul superior medical și farmaceutic, multe dintre soluțiile identificate în acest context fiind folositoare și în viitor. Din experiența pandemiei am învățat să fim deschiși și să acceptăm schimbarea și am demonstrat că suntem capabili de schimbări radicale într-un timp foarte scurt” – spune, la început de an nou, rectorul UMF „Iuliu Hațieganu”, prof. dr. Anca Dana Buzoianu.

Despre ce a însemnat anul 2022 pentru Universitatea clujeană de Medicină, aflați din dialogul purtat cu rectorul universității, prof. dr. Anca Dana BUZOIANU.

 – Care au fost, pentru UMF „Iuliu Hațieganu” marile provocări ale anului 2022?

– Dacă ar fi să aleg un cuvânt care să descrie anul 2022, acela ar fi „Readaptare”. După pandemie, lucrurile au revenit pe un făgaș normal, dar totuși diferit față de anii dinainte de 2020.

Anul 2022 a început cu speranța că pandemia se apropie de final, însă izbucnirea războiului din Ucraina ne-a arătat că trebuie să fim mereu pregătiți pentru situații imprevizibile. Începerea conflictului de la granițele țării noastre i-a îngrijorat în special pe studenții internaționali și pe părinții acestora, iar efectele acestuia au fost cel mai vizibile la admiterea candidaților internaționali. Numărul candidaților străini din acest an a scăzut comparativ cu anul precedent, însă, colegii de la Departamentul de Relații Internaționale au făcut tot ce s-a putut pentru a contracara temerile legate de război ale candidaților și ale părinților acestora, în special ale celor din Germania. În tot acest timp ne-am concentrat pe finalizarea proiectelor începute, dar și pe multe alte proiecte noi, am organizat evenimente importante și am căutat mereu să fim cu un pas înainte.

Experiența pandemiei: Provocări și soluții noi și pentru învățământul superior medical și farmaceutic

– În ce măsură cei doi ani de pandemie au afectat calitatea învățământului în UMF „Iuliu Hațieganu”?

– Experiența pandemiei de COVID-19 a adus provocări și soluții noi și pentru învățământul superior medical și farmaceutic, multe dintre soluțiile identificate în acest context fiind folositoare și în viitor. Din experiența pandemiei am învățat să fim deschiși și să acceptăm schimbarea și am demonstrat că suntem capabili de schimbări radicale într-un timp foarte scurt.

În cadrul UMF „Iuliu Hațieganu” am adoptat noi metode prin care să transformăm cursurile online în activități cât mai utile și interesante pentru studenți, pe care le vom utiliza și de acum înainte. Pe lângă crearea unei platforme de comunicare online, am investit și în instrumente didactice digitale inovatoare. Din punct de vedere al pregătirii academice, generațiile viitoare nu vor fi diferite, pentru că atât noi, cât și celelalte universități din țară, am căutat să menținem calitatea actului didactic chiar și în acele condiții complicate. Cu toate acestea, susțin cu tărie că învățământul medical și farmaceutic trebuie să aibă loc față în față și la patul pacientului. Un „medic virtual” nu va putea niciodată să pună un diagnostic corect, să efectueze anumite manopere medicale, chirurgicale sau să rezolve anumite probleme.

În anul universitar 2021-2022 am desfășurat activitatea didactică în mod normal, cu prezența fizică a studenților, fără să avem focare de infecție COVID semnificative. Am încercat să punem cât mai mult accent pe pregătirea practică a studenților, ca să recuperăm ceea ce s-a pierdut în pandemie și să formăm specialiști buni, aceasta fiind cea mai importantă parte a misiunii noastre academice. În plus, avem datoria și responsabilitatea de a forma specialiștii care vor lucra în noile unități sanitare: Spitalul Regional de Urgență, Spitalul Pediatric Monobloc, Centrul Integrat de Transplant și Centrul de Neurochirurgie. Din acest motiv, am crescut cu 50% cifra de școlarizare la programul de studii Asistență Medicală Generală și cu 15% la programul de studii Medicină Generală. După experiența ultimilor doi ani, luăm în calcul învățământul online la unele cursuri de la programele de masterat, la modulul de pregătire avansată din cadrul Școlii Doctorale, cât și la unele dintre cursurile din cadrul programului de pregătire profesională continuă (Lifelong learning), respectiv cursurile postuniversitare.

Ce calități umane a dezvăluit perioada de pandemie în rândul studenților și cadrelor didactice din UMF „Iuliu Hațieganu”?

Întreaga comunitate academică s-a implicat exemplar în combaterea pandemiei, cu toate resursele pe care le-am avut la dispoziție. Am observat creșterea interesului studenților și rezidenților pentru specializări precum Boli Infecțioase, Anestezie și Terapie Intensivă, Virusologie, Pneumologie. În ceea ce privește latura umană a profesiei medicale, studenții au devenit și mai apropiați de oameni, de pacienți, au empatizat și mai mult și au dorit să se implice în acțiuni civice.

Pandemia nu ne-a oprit din a continua proiectele de cercetare”

A oprit sau a stimulat, această perioadă de pandemie, cercetarea științifică, în UMF Cluj?

– De-a lungul istoriei, crizele medicale au accelerat progresul științific și au perfecționat politicile de sănătate publică. Pandemia nu ne-a oprit din a continua proiectele de cercetare începute, ba chiar am câștigat multe alte proiecte noi, unele în parteneriat cu personalități de talie internațională. S-au publicat sute de articole și s-au finalizat zeci de teze de doctorat.

Câte proiecte de cercetare științifică s-au derulat în 2022 la UMF „Iuliu Hațieganu” și în ce măsură în aceste proiecte au fost implicați și studenții?

– Pe parcursul anului 2022, UMF „Iuliu Hațieganu” a gestionat 125 de proiecte, cu o valoare totală de aproximativ 27 milioane euro (cu 5 milioane de euro mai mult față de anul 2021). Dintre acestea, 46 de proiecte, cu o valoare totală de 5,7 milioane euro, au fost câștigate în decursul anului 2022. S-au publicat 945 de articole în reviste ISI, cu un factor de impact total de 4.360.

Stimulăm și încurajăm intens cercetarea științifică și în rândul studenților, prin burse consistente, de până la 10.000 lei/student, pe care le acordăm prin competiție bianual. Le oferim oportunitatea de a participa la proiectele de cercetare din cadrul celor trei facultăți (Medicină, Medicină dentară și Farmacie), în cadrul cercurilor științifice și în cele două centre prestigioase de cercetare în medicina inovativă și de înaltă performanță: Centrul de Cercetare pentru Medicină Avansată MedFUTURE și Centrul de Cercetări pentru Genomică Funcțională, Biomedicină și Medicină Translațională – GENOMIC CENTER. Drept dovadă, interesul studenților noștri pentru domeniul cercetării crește tot mai mult, de la an la an, în primul rând datorită infrastructurii și cercetătorilor cu care pot interacționa și, de asemenea, datorită faptului că sunt susținuți și încurajați de cadrele didactice. Este o bucurie că o parte dintre absolvenții noștri aleg cariera de cercetător după absolvire și își continuă studiile doctorale la noi în universitate sau în universități renumite din lume.

Universitatea din România cu cel mai mare număr de studenți internaționali

– Câți studenți internaționali are în prezent UMF „Iuliu Hațieganu” și din ce țări provin?

Anul acesta, 1.800 de tineri din 88 de țări de pe tot globul au candidat pe cele 560 de locuri oferite de universitate pentru programele de studii în limbile franceză și engleză. Cea mai mare concurență s-a înregistrat la programele de studii în limba franceză: 8 candidați/loc la Medicină dentară și 4 candidați/loc la Medicină. La programele de studii în limba română am avut aproximativ 1.700 de candidați pe aproape 1.000 de locuri.

UMF „Iuliu Hațieganu” este în continuare universitatea din România cu cel mai mare număr de studenți internaționali, care reprezintă aproape 50% din numărul total de studenți la nivel de licență. Cei peste 3.000 de studenți internaționali provin de pe 6 continente, din peste 60 de țări, cei mai mulți venind din Franța, Germania, Elveția, Suedia, Italia, Grecia, Israel, Maroc sau Tunisia.

Ce îi atrage pe tineri la această universitate?

– Gradul din ce în ce mai mare de internaționalizare și multiculturalitate pe care universitatea noastră l-a dobândit, precum și schimburile de studenți și de personal cu universitățile din consorțiul NeurotechEU și prin programul Erasmus+, ne conferă o reputație internațională tot mai crescută, o atractivitate și o vizibilitate extraordinară, la toate acestea contribuind și poziționarea universității noastre în ranking-urile internaționale. Candidații internaționali sunt atrași la UMF „Iuliu Hațieganu” de calitatea actului educațional, orientat către activitățile practice și învățământul la patul bolnavului, prin metode moderne precum „Problem-based learning” sau simularea medicală și având o curriculă dintre cele mai atractive. Diplomele oferite de universitatea noastră sunt recunoscute la nivel internațional, iar astfel absolvenții noștri pot profesa oriunde în lume.

Noi recunoașteri internaționale pentru UMF „Iuliu Hațieganu”

Ce noi recunoașteri naționale și internaționale a adus anul 2022 universității?

– La începutul anului 2022 am primit vestea că Universitatea de Medicină și Farmacie „Iuliu Hațieganu” din Cluj-Napoca se situează pe locul 4 în Metarankingul Universitar pe anul 2021, realizat de Ministerul Educației, care clasifică cele mai performante instituții de învățământ superior la nivel științific și cu vizibilitate internațională în clasamentele globale ale universităților. Pe primele locuri se află Universitatea Babeș-Bolyai (locul 1), Universitatea din București (locul 2) și Universitatea Politehnica din București (locul 3). Poziționarea universității noastre în acest clasament reprezintă o confirmare a faptului că, prin rezultatele muncii colegilor noștri, ne situăm în rândul elitelor și ne aduce avantajul de a beneficia de finanțări suplimentare, prin care vom susține proiectele educaționale și de cercetare din cadrul universității. Astfel, vom continua să dezvoltăm noi proiecte în domeniul medical și farmaceutic, care vor oferi beneficii comunității noastre academice, dar mai ales societății.

Și în 2022 suntem singura instituție academică din domeniul medical și farmaceutic din România inclusă în QS World University Rankings by Subject, în care ne situăm pe locul 351-400 în domeniul Medicină. În clasamentul SCIMAGO 2022, care clasifică cele mai bune instituții academice din domeniul cercetării, Universitatea se situează printre primele 1.000 de universități din lume, pe locul 611, în clasamentul global care include peste 4.300 de instituții de învățământ superior din întreaga lume. În clasamentul World University Rankings 2023, realizat de Times Higher Education, UMF „Iuliu Hațieganu” se situează pe locul al doilea în topul universităților din România și este singura universitate de medicină și farmacie din țară listată printre cele mai performante 1.000 de universități din lume. Iar în clasamentul Times Higher Education – World University Rankings by Subject 2023, publicat în luna octombrie, universitatea noastră se clasează în rangul #601-800 pentru domeniul Clinical & Health și se situează pe primul loc în rândul universităților de profil din România incluse în clasamentul pentru acest domeniu.

Investiții de milioane de euro pentru creșterea calității serviciilor educaționale

La sfârșitul lui februarie 2022 ați inaugurat căminul studențesc VII, din campusul Hașdeu, reabilitat și modernizat din fonduri proprii și fonduri alocate de la bugetul de stat, investiția ridicându-se la aproape 2 milioane de euro. Ce alte investiții s-au făcut în 2022?

– La nivel de infrastructură, am implementat o serie de proiecte pentru îmbunătățirea condițiilor din clădirile aflate în patrimoniul UMF „Iuliu Hațieganu”, care au fost realizate cu scopul de a crește nivelul serviciilor educaționale oferite de universitate, precum și calitatea vieții studenților pe toată perioada studiilor. Astfel, pentru a asigura condiții optime pentru desfășurarea activităților din cadrul campusului universitar, în 2022 s-au implementat o serie de investiții majore, în valoare totală de peste 3,2 milioane de euro. De la reabilitarea și modernizarea amfiteatrelor, a sălilor de curs și a căminelor, dotarea clădirii Disciplinei de Informatică Medicală și Biostatistică cu mobilier și dispozitive noi și până la înființarea unui Centru de Cercetări privind Dezvoltarea Medicamentului, avem foarte multe proiecte implementate sau în curs de finalizare. În viitor, infrastructura didactică a universității se va extinde prin construcția unui Centru de Simulare, Training și Cercetare pentru dezvoltarea competențelor profesionale și chirurgie experimentală.

Un alt aspect important a fost reprezentat de lărgirea accesului la exploatarea echipamentelor de top de către mai mulți utilizatori, atât din interiorul universității, cât și externi (universități, institute de cercetare, companii private etc.). Ne-am ocupat de identificarea tuturor oportunităților de finanțare, de la granturi și până la finanțările independente, așa cum se procedează la nivel european. Un exemplu în acest sens îl reprezintă Centrul de Cercetări pentru Medicină Avansată, MedFUTURE, care a reușit creșterea gradului de utilizare a infrastructurii de cercetare cu 300% în doar un an. MedFUTURE servește acum drept studiu de caz la Banca Mondială, pentru a înțelege cum comercializarea serviciilor de cercetare poate ajuta alte instituții de cercetare din România, și nu numai, să profite la maximum de investițiile în echipamente și infrastructură de cercetare și să se asigure că acestea aduc beneficii publicului. Astfel de inițiative deblochează potențialul subutilizat, ajutând nu numai la acoperirea unora dintre costurile de mentenanță a unei infrastructuri de cercetare de ultimă generație, ci și la furnizarea de noi produse și servicii de sănătate care aduc beneficii economiei și populației României.

Peste 3.600.000 de euro pentru „digitalizare și inovare în formarea specialiștilor din sănătate”

– În iulie 2022 ați anunțat că universitatea a câștigat proiectul „EMed – Digitalizare și inovare în formarea specialiștilor din sănătate”, în cadrul competiției PNRR „Digitalizarea universităților și pregătirea acestora pentru profesiile digitale ale viitorului”. Ce își propune acest proiect, în valoare de 3.620.000 euro, și ce s-a realizat până în prezent?

– Proiectul EMed își propune alinierea universității la standardele europene în domeniul educațional medical printr-un proces de digitalizare coerent și coordonat la nivel instituțional. Vor fi create sau modernizate laboratoare de practică prin achiziționarea de simulatoare medicale, echipamente IT, software ș.a., în vederea realizării transformării digitale a universității și se va înființa un centru nou de cercetare pentru deschiderea de noi direcții de cercetare bazate pe noi tehnologii digitale. De asemenea, formarea de competențe digitale în cadrul proiectului pentru studenți, masteranzi, doctoranzi, cadre didactice și personal didactic auxiliar constituie o altă direcție de dezvoltare în cadrul Strategiei de digitalizare a universității. Se vor actualiza 6 programe de studii care vizează specializări care vor asigura pregătirea studenților pentru domeniile stabilite de Ministerul Educației ca prioritare (Medicină, Asistență medicală generală, Balneofiziokinetoterapie și recuperare medicală, Farmacie, Medicină dentară și Tehnică dentară).

Întrucât etapa de elaborare a proiectului a fost una foarte scurtă, a fost necesar să fie foarte atent analizate investițiile care se vor realiza în cadrul proiectului și etapizarea optimă a acestora. S-au actualizat cerințele pentru achizițiile care vor fi realizate în 2023, au fost analizate locațiile de implementare și nevoile de digitalizare pentru fiecare dintre acestea, pentru utilizarea optimă a fondurilor și încercăm să corelam cât mai bine și alte investiții ale universității cu acest proiect.

Evenimentele științifice ale anului 2022

– Care au fost câteva evenimente majore organizate sau găzduite de UMF Cluj în 2022?

– Faptul că am putut să reluăm evenimentele importante pentru comunitatea academică, dar și să organizăm unele noi, în premieră, a reprezentat una dintre marile bucurii ale anului 2022. Voi aminti doar câteva dintre ele.

Unul dintre cele mai importante evenimente academice ale acestui an a fost cea de-a treia întâlnire a rectorilor universităților din cadrul consorțiului Universităților Europene NeurotechEU. Timp de 3 zile am avut deosebita onoare de a fi gazdele rectorilor și reprezentanților unor universități de top, precum Oxford, Radboud, Bonn și Karolinska. Au avut loc dezbateri cu privire la realizarea obiectivelor comune, evenimente dedicate studenților, s-au prezentat rezultatele obținute în ultimul an și s-a decis extinderea consorțiului. Ultima zi a fost dedicată semnării declarației comune a rectorilor universităților fondatoare, care s-a desfășurat la Salina Turda. Ne simțim cu adevărat privilegiați și extrem de onorați că am devenit parte a acestei familii de universități, ce va avea un impact semnificativ asupra învățământului superior european, în deceniile următoare.

În 2022 am organizat prima ediție a evenimentului UMF Cluj Technology Transfer Days, în cadrul căruia au fost prezentate 13 brevete de invenție și 8 cereri de brevete de invenție de procedee, echipamente și produse medicale. Prin acest eveniment am dorit, în primul rând, să facilităm întâlniri și sesiuni de matchmaking între profesioniști și cercetători, cu scopul de a încuraja crearea de noi colaborări între mediul privat și cel universitar, în domeniul medical. Acest eveniment face parte dintr-un proiect amplu de dezvoltare instituțională, de finanțare a excelenței în Cercetare, Dezvoltare și Inovare, pe care l-am demarat la începutul acestui an, intitulat PROGRES – ”Creșterea performanțelor cercetării științifice, susținerea excelenței în cercetare și a inovării în medicină”.

Pe lângă numeroasele evenimente științifice, conferințe și simpozioane, am avut parte și de evenimentele mai speciale și am trăit emoțiile despărțirii de școală împreună cu absolvenții noștri, profesorii, colegii și toți cei dragi lor. Ne-am bucurat împreună la minunatele serenade susținute în parcul UMF și în cadrul ceremoniei de absolvire care a avut loc în luna iulie, la sala polivalentă BTArena.

Concursul de admitere și concursul național de intrare în rezidențiat au reprezentat două provocări majore din punct de vedere organizatoric. Ne-am străduit să le oferim candidaților condițiile optime pentru a obține cele mai bune rezultate și se pare că am reușit. La examenul de admitere pentru programele de studii în limba română s-au obținut 33 de note de 10, iar la concursul de rezidențiat, absolvenții universității noastre au obținut cea mai mare notă, la nivel național, în domeniile Medicină, respectiv Medicină Dentară.

Bucurii „de neegalat”

. În octombrie 2022 v-a fost acordat Premiul de Excelență, în cadrul „Sommet européen d’affaires franco-roumain”, pentru „o carieră de excelență în domeniul medicinei românești, care să inspire generațiile de medici și pacienți europeni din secolul XXI și să încurajeze studenții, dar și să îmbunătățească imaginea României și a românilor în Europa și în lume și să creeze încredere într-o Europă din ce în ce mai puternică și inovatoare”. Ce alte satisfacții v-a adus anul 2022?

– Anul 2022 mi-a adus bucuria de neegalat a părintelui de absolvent de Medicină. Timp de 6 ani am fost decan, rector și mamă de student la Medicină, iar această experiență nu poate fi exprimată în cuvinte.

Anul 2022 mi-a mai adus și recunoștința pentru o echipă unită și performantă, alături de care am reușit să duc la bun sfârșit tot ce mi-am propus și pe care mă pot baza în orice situație. Iar finalul de an a venit cu o veste bună, aceea că am fost aleasă membru corespondent al Academiei de Științe Medicale și că voi avea onoarea de mă alătura oamenilor de știință din cadrul acestei organizații de înaltă ținută științifică și profesională.

„Voi continua să susțin internaționalizarea universității”

Care vă sunt câteva dintre proiectele pentru 2023?

– Voi continua să susțin internaționalizarea universității și crearea unor legături durabile și fructuoase cu actori importanți din domeniu, atât la nivel academic, cât și administrativ. De asemenea, investițiile în infrastructură, dar și susținerea dezvoltării și stimulării cercetării științifice reprezintă puncte importante pe agenda 2023. Îmi doresc foarte mult să începem lucrările la noul centru de simulare, training și cercetare.

– Aveți un mesaj de An Nou pentru studenții și cadrele didactice ale universității?

– Doresc să mulțumesc întregii comunități academice a Universității de Medicină și Farmacie „Iuliu Hațieganu” Cluj-Napoca pentru un an plin de succese, pentru implicarea în proiectele și evenimentele universității și pentru munca constantă și susținută, de zi cu zi. Le doresc Sărbători cu bucurie și în deplină armonie, alături de familiile lor și toți cei dragi și un An Nou plin de reușite!

M. TRIPON

Recomandat pentru dvs.

Sari la conținut