UBB: O investiție greenfield de 20 milioane de euro va asigura conectivitatea comercială a Transilvaniei cu portul Constanța

Un raport privind impactul pe care construirea unui terminal intermodal regional îl va avea asupra viitorului logisticii și transporturilor din Transilvania va fi lansat luni, 26 iunie, de Universitatea Babeș-Bolyai (ora 14:00, Sala Club a Colegiului Academic al UBB, str. Emmanuel de Martonne nr. 1).

Investiția privată de 20 milioane de euro vizează realizarea, în zona orașului Aiud (județul Alba), a  unui terminal intermodal care va asigura conectivitatea comercială a Transilvaniei cu portul Constanța și cu principalele hub-uri logistice din Europa în regim feroviar.

„Investiția vine în întâmpinarea reglementărilor Comisiei Europene cu privire la transportul intermodal și în avans față de investițiile pe care statele membre vor trebui să le facă în următorii ani pentru a se alinia la legislația europeană și la țintele de reducere a CO2. Importanța acestui proiect pentru Transilvania și pentru întreaga Românie e dată de faptul că, în condițiile în care EU Green Deal (zero emisii de CO2 până în 2050) are ca țintă dublarea transportului de marfă pe calea ferată, terminalul intermodal asigură transferul rapid al mărfii din regim rutier în regim feroviar prin intermediul containerelor, reprezentând o infrastructură absolut necesară pentru atingerea acestui obiectiv. În acest moment, în Transilvania nu există terminale de mare capacitate care să asigure condițiile necesare acestei tranziții”, spun, într-un comunicat remis presei, specialiștii Centrului Interdisciplinar pentru Știința Datelor (CISD) al UBB, care au analizat impactul pe care deschiderea acestui terminal îl va avea în regiune. Acest impact este cu atât mai important cu cât România nu are infrastructura rutieră atât de dezvoltată ca alte state europene și, implicit, transportul de marfă în sistem rutier nu face decât să aglomereze și mai mult rețeaua rutieră.

Reprezentanții CISD au realizat o serie de estimări cu privire la diferențele de emisii de carbon și costuri prin utilizarea transportului feroviar pe distanțe lungi, au estimat impactul geografic pe care terminalul îl va avea și dimensiunea investițiilor care pot beneficia de acest mod de transport. De asemenea, specialiștii UBB au contribuit la revizuirea legislației specifice și au purtat o serie de consultări cu marile firme de import-export din Transilvania pentru a valida utilitatea acestui terminal, care va facilita conectarea a aproximativ 50% din PIB-ul industrial al României cu principalele piețe globale – se precizează în comunicat.

Reprezentanții Centrului Interdisciplinar pentru Știința Datelor din cadrul UBB trag și un semnal de alarmă către autorități privind necesitatea investițiilor în infrastructura feroviară și necesitatea sprijinirii acestui mod de transport, având ca scop atingerea țintelor Green Deal. Acesta vine „în condițiile în care ultimul raport al Camerei Europene a Auditorilor evidențiază lipsa de asemenea centre intermodale și problemele pe care UE încă le are pentru a-și atinge strategia legată de transportul intermodal, dar și de reducerea poluării”.

Recomandat pentru dvs.

Sari la conținut