Tutela, calea spre profesionalism în Poliție

● Pro Jure – Docendo discimus! ●

Ne așteptăm să acționeze cu operativitate, profesionalism și în deplină legalitate. Puțini știu însă ce efort uman și logistic implică pregătirea unui viitor polițist. Dincolo de însușirea unor cunoștințe teoretice, deprinderea unor abilități practice și a unor proceduri tactice este, de multe ori, mult mai dificilă. Este nevoie de un tutore care să urmărească îndeaproape primii pași ai viitorului polițist, atât în școală, cât și în primele luni de carieră, să-l îndrume, să-l corecteze dacă a greșit și să-l aprecieze dacă a procedat corect.

Iată de ce stagiile de practică reprezintă o parte esențială a educației polițienești. Rolul tutorilor este esențial în creionarea portretului profesional și în șlefuirea caracterului viitoarelor generații de polițiști. Atunci când se solicită intervenția forțelor de poliție, oriunde în Europa, se apelează la profesioniști care trebuie să posede un bagaj de cunoștințe, competențe și abilități clădite armonios și în spiritul legii.  Și nu o credem doar noi. Universitatea de Poliție din landul Renania-Palatinat, Germania, și Școala de Poliție din Miskolc, Ungaria, ni s-au alăturat în primăvara anului 2020 într-un parteneriat strategic. Scopul? Crearea unui cadru unitar de instruire practică în unitățile de învățământ polițienesc, prin dezvoltarea competențelor tutorilor și organizarea stagiului de practică în concordanță cu tendințele europene în domeniul educației și formării profesionale. Și astfel a luat naștere Proiectul TRIDENT „Guiding the guide – an European approach of police internship”, în cadrul Programului Erasmus+, Acțiunea cheie 2 – Parteneriate strategice în domeniul formare profesională KA202, în sesiunea din aprilie 2020, fiind aprobat spre finanțare în septembrie 2020. Perioada de implementare este noiembrie 2020 – octombrie 2022, iar valoarea grantului este de 253.983 de euro.

Sunt  patru mari obiective de atins. În primul rând, ne dorim să creștem calitatea și obiectivitatea modului de organizare a stagiului de practică al elevilor/ studenților instituțiilor de învățământ polițienesc, prin corelarea metodelor și mijloacelor didactice ale tutorilor cu rezultatele învățării din programul de pregătire al educabililor și elaborarea de ghiduri privind desfășurarea acestei activități.

Al doilea obiectiv este de a contribui la dobândirea de către tutori a competențelor necesare exercitării activității de tutelă, pe baza unui program de studii fundamentat pe un standard ocupațional.

Un alt obiectiv dorit este să creștem eficiența predării și învățării la locul de muncă, prin folosirea de mijloace și instrumente inovative din domeniul IT.

Nu în ultimul rând, intenționăm să întărim rolul profesional al tutorilor în educația civică a elevilor, inclusiv în ceea ce privește diversitatea și principiile legale care trebuie respectate în contact cu grupurile marginalizate.

Școala de Agenți de Poliție ”Septimiu Mureșan” Cluj-Napoca este coordonatorul proiectului iar  Universitatea de Poliție din landul Renania-Palatinat, Germania, și Școala de Poliție din Miskolc, Ungaria, sunt parteneri. Astfel, principiul latin, Docendo discimus!Învățând pe alții, învățăm și noi își regăsește aplicabilitatea și valabilitatea în instituțiile moderne.

Liviu Gabriel DUMITRU

Recomandat pentru dvs.

Sari la conținut