Transportatorii clujeni și-au schimbat traseul dar nu și revendicările

Duminică a fost o nouă zi de protest al transportatorilor și fermierilor din județul Cluj și județele învecinate. Rezultatele întâlnirilor și negocierile cu reprezentanții guvernului, care au avut loc cu o zi înainte în Capitală, nu i-au mulțumit pe protestatari. Ca urmare, duminică peste 100 de TIR-uri, tractoare, utilaje agricole și mașini mici au pornit spre Someșeni, apoi pe Bulevardul Muncii și pe centura Apahida.

Transoprtatorii au circulat în coloană, cu viteze mici și claxoanele pornite, astfel încât traficul în zonele mai sus amintite a fost perturbat. Pe caroseriile utilajelor erau fixate bannere cu inscripționări ce reflectau atât solicitările participanților cât și starea de spirit a acestora: ”RCA-ul ne-a înrobit!”, „Prețuri mai mici la carburanți !”, „Guvernul, promite dar nu respectă!”, „Legislația voastră duce la înrobirea noastră!”. Transportatorii și fermierii cu tractoare au circulat cu 5 -10 kilometri pe oră. Aceștia declară că solicitările adresate guvernului și ministerelor de resort (Agriculturii, Transporturilor și Mediului) sunt reale, reflectă dificultățile cu care se confruntă, iar participanții la marșul pe roți nu se vor lăsa influențați politic.

Vineri, 12 ianuarie, la Cluj s-au alăturat protestului și taximetriștii. Starea de nemulțumire a șoferilor crește pe zi ce trece, aceștia nemaiavând încredere în promisiunile guvernanților.

Reprezentanţii transportatorilor şi ai fermierilor au intrat duminică în a cincea zi de proteste. Aceştia merg la Ministerul Finanţelor, după ce sâmbătă au discutat cu oficiali din Ministerul Agriculturii, Ministerul Transporturilor şi Autoritatea de Supraveghere Financiară. Protestatarii sunt nemulţumiţi de accizele mari la motorină, preţurile RCA, dar şi de schimbările legislative intrate în vigoare de la 1 ianuarie. Ei au plecat pe drumurile din ţară cu camioane şi tractoare, cu viteză redusă, îndreptându-se spre Bucureşti, iar traficul a fost blocat pe mai multe şosele inclusiv pe Şoseaua de centură a Capitalei.

Pe perioada protestului transportatorilor, desfășurat la Cluj-Napoca în zilele de 10 și 11 ianuarie 2024, polițiștii au aplicat 14 contravenții în valoare totală de 11.000 de lei. Totodată, au fost reținute 3 permise de conducere și 2 certificate de înmatriculare.

COTAR: trei sferturi din revendicări se pot rezolva prin dialog

Confederaţia Operatorilor şi Transportatorilor Autorizaţi din România (COTAR) a anunţat continuarea protestelor în luna ianuarie, dacă nu se vor finaliza discuţiile cu autorităţile în legătură cu problemele din transport şi din piaţa de asigurări, dar COTAR nu este organizator al manifestaţiilor din aceste zile şi nici nu a participat la întâlnirile cu Guvernul, precizează organizaţia duminică, printr-un comunicat. „Confederaţia Operatorilor şi Transportatorilor Autorizaţi din România (COTAR) salută orice protest democratic, fără implicarea factorului politic şi fără anarhie! Soluţia este continuarea dialogului cu autorităţile. Scopul nostru este să obţinem modificări legislative în favoarea românilor şi a economiei României, nu să dăm jos guverne sau să punem guverne. COTAR a anunţat organizarea unor proteste în luna ianuarie, dar nu este organizator al manifestaţiilor din aceste zile şi nici nu a participat la întâlnirile cu Guvernul. Din punctul nostru de vedere, aceste proteste, chiar spontane fiind, nu trebuie să degenereze şi nu trebuie să se transforme în anarhie. Noi toţi, transportatori, agricultori şi alte categorii din industrie trebuie să ne punem la masa discuţiilor, pentru negocieri”, arată sursa citată.
În context, organizaţia subliniază că 70% dintre revendicările celor care protestează în aceste zile pot fi rezolvate într-un termen rezonabil, sunt pertinente, iar unele chiar foarte urgente şi necesare. COTAR arată că unele soluţii au fost prezentate de reprezentanţii săi încă de la finalul anului trecut iar rezolvarea stă în mâna autorităţilor din România.

RCA- faliment sau sustenabilitate ?

„În legătură cu plafonarea preţului RCA la un tarif de 4.500 de lei pentru clasa de bonus B0 – considerăm că iniţiativa, în această formă, nu poate fi implementată, din două motive: acel tarif este nesustenabil, dacă mai vrem ca acea poliţă RCA să poată despăgubi daunele produse din accidente. City Insurance a vândut poliţe RCA la acel nivel de preţ şi a dat faliment, producând pagube uriaşe pe această piaţă. De asemenea, plafonarea pe termen lung a unui preţ contravine legislaţiei europene, iar o astfel de măsură nu poate fi menţinută nici măcar pe termen mediu. Se poate face, însă, altceva: se poate lua ca reper tariful RCA de referinţă, care este unul sustenabil, astfel încât orice tarif RCA care depăşeşte acel nivel să fie redistribuit de către BAAR spre una dintre companiile de asigurări care să fie obligată să îl accepte, la tariful de referinţă publicat pe site-ul ASF. În cazul transportatorilor, tariful de referinţă publicat în luna decembrie 2023, valabil timp de 6 luni, este de 8.609 lei. Tariful nu a fost calculat nici de COTAR, nici de ASF şi nici de vreo firmă de asigurări. Este un tarif calculat de o firmă de consultanţă din „Big 4″, tarif RCA complet sustenabil şi despre care nu se poate bănui că va conduce la falimentarea unui nou jucător din piaţa RCA, dar va fi aproape la jumătate din preţurile reale de vânzare ale RCA-ului de astăzi pentru transportatori”, se arată în comunicat.

Unele măsuri sunt imposibil de implementat

Referitor la propunerile de suspendare a poliţei RCA, confederaţia transportatorilor consideră că propunerea este 100% realizabilă, pe modelul din Germania sau Italia: cu un simplu e-mail şi o declaraţie pe proprie răspundere care se transmite cu câteva zile înaintea suspendării poliţei RCA către compania de asigurări care a emis respectiva poliţă RCA şi către Poliţie şi, eventual, s-ar putea transmite şi către BAAR. „ASF poate emite o astfel de normă în cel mult 3 săptămâni. Măsura poate fi realizabilă în forma propusă de noi, în termen scurt. Nu excludem existenţa altor variante ce ar putea fi mai bune”, se mai precizează în document. Măsurile cu privire la scurtarea timpilor de trecere a frontierei, prin optimizarea controlului, pot fi implementate în termen de aproximativ 3 luni, COTAR precizând, totodată, că se referă inclusiv la măsuri logistice care trebuie autorizate, cum ar fi mutatea cântarelor în diverse puncte de frontieră sau lărgirea în vama a spaţiului de control.

Reglementarea unui mediu de concurenţă loială în transporturi. Din păcate, toate cele 5 măsuri propuse de către cei care au mers în aceste zile la negocierile de la Guvern sunt imposibil de implementat, atât timp cât România este membră UE şi are obligaţia respectării regulamentelor şi legislaţiei europene. Această revendicare nu poate fi implementată, neexistând un cadru juridic european care să permită adoptarea unor astfel de măsuri. Posibilitatea recuperării unui procent din acciza la combustibil (motorina profesională) este, fără îndoială, o măsură foarte utilă şi necesară în transportul rutier. Considerăm că poate fi implementată într-un termen rezonabil o subvenţie pe litrul de combustibil, dar nu trebuie să uităm că azi avem cea mai mică acciză la carburant, la nivel european”, se mai menţionează în comunicatul COTAR.

Ceva se mișcă: ASF lucrează la reducerea RCA

Autoritatea de Supraveghere Financiară lucrează la un set de măsuri care să aibă ca rezultat final reducerea RCA, a anunţat sâmbătă noaptea Alexandru Petrescu, preşedintele Autorităţii de Supraveghere Financiară, după discuţii cu reprezentanţii fermierilor şi transportatorilor. „Lucrăm la un document de măsuri, unele vor fi parte din norme interne, deci vor avea un termen de implementare scurt, alte măsuri ţin de schimbări de legislaţie. Lucrăm la bonus malus, vom elabora o serie de subdiviziuni şi circumstanţe care să permită mai multe gradări de preţ, discutăm şi despre întreruperea RCA acolo unde există activităţi sezoniere, sunt în discuţii cu asigurătorii să avem la nivel generalizat, fiindcă în excepţii există, şi plata în rate pentru RCA. Toate temele sunt pe masă şi am încredere că vom găsi o soluţie în cele din urmă. Toate aceste măsuri sunt gândite ca să aibă ca rezultat final reducerea RCA”, a declarat Petrescu, potrivit Digi24.
Pe de altă parte, reprezentantul fermierilor Dănuţ Andruş a subliniat că solicitările protestatarilor nu sunt luate în calcul iar neputinţa este „la ea acasă”. „Cerinţele pe care le-am făcut noi nu pot fi luate în calcul. Din punctul eu de vedere neputinţa e la ea acasă. Adică nu se poate face absolut nimic”, a precizat Andruş.

Beniamin Pascu

Recomandat pentru dvs.

Sari la conținut