Studiu: Opțiunile școlare ale elevilor clujeni de clasa a VIII-a pentru anul școlar 2021-2022

Un studiu realizat recent de Inspectoratul Școlar Județean Cluj în rândul elevilor de clasa a VIII-a relevă că 77% dintre aceștia (3.011 elevi) optează pentru a-și continua studiile liceale. 11% din cei chestionați (425 elevi) raportează ca primă opțiune școala profesională, 5% (201 elevi) sunt încă nehotărâți, iar 7% (270 elevi) sunt parțial nehotărâți (știu profilul, dar nu și școala, sau invers, știu școala, dar nu și profilul, respectiv specializarea).

Sub 1% (18 elevi) dintre cei chestionați optează pentru unități școlare din alte județe (altele decât unitățile vocaționale, profil militar).

„În ceea ce privește opțiunile pentru liceu, s-a procedat la analiza distribuției opțiunilor pentru cele trei filiere: teoretică, tehnologică și vocațională, concluzia fiind că majoritatea elevilor care au optat pentru un liceu (69%  – 2.085 elevi) doresc să urmeze filiera teoretică, 18% (526 elevi) aleg filiera vocațională și 13% (400 de elevi) optează pentru filiera tehnologică” – informează Inspectoratul Școlar Județean Cluj.

Conform sursei citate, în cadrul filierei teoretice, 61% dintre elevi optează pentru profilul real (1274 elevi), în timp ce 39% (811 elevi) aleg  profilul uman. În cadrul filierei teoretice, 33% dintre opțiunile exprimate se îndreaptă spre specializările matematică-informatică (698 elevi), 28% înspre specializarea științe ale naturii (576 elevi), urmate de specializările filologie, cuantificând 20% (420 elevi) și științe sociale, cu 19% (391 elevi).

În ceea ce privește filiera tehnologică, 52% dintre opțiuni sunt distribuite către profilul Servicii și 44% către profilul Tehnic; o mică parte dintre opțiunile exprimate se îndreaptă către profilul Resurse (4%). În cadrul profilului Tehnic cei mai mulți elevi aleg specializarea Mecanică (47%), urmată de specializarea Electronică-automatizări (20%) și Electromecanică (13%). În cadrul profilului Servicii, cei mai mulți aleg specializarea Economie (54%), urmată de specializarea Turism și alimentație (39%) și Comerț (7%). În cadrul profilului Resurse naturale și protecția mediului, 53% dintre respondenți aleg specializarea Agricultură, iar 47% aleg specializarea Protecția mediului.

În cadrul filierei vocaționale, cei mai mulți elevi, reprezentând  34% dintre opțiunile exprimate, aleg profilul artistic (182 elevi), 28% optează pentru profilul sportiv (146 elevi), 17% (88 elevi) se îndreaptă către profilul pedagogic, 11% aleg profilul militar și 10% profilul teologic.

Dintre elevii care au optat pentru învățământul profesional, 25% au ales meseria de mecanic auto, 13% bucătar, 9% frizer, coafor, manichiurist, pedichiurist, 8% ospătar, 7% tinichigiu auto și 5% zugrav-vopsitor. Restul meseriilor sunt alese de mai puțin de 5% din totalul opțiunilor elevilor exprimate pentru școala profesională.

„Comparativ cu anul școlar 2020-2021, se observă creșterea numărului de elevi nehotărâți, una dintre posibilele explicații putând fi rezultatele mai bune obținute de către elevi la examenul de Evaluare Națională 2020, fapt care îi determină pe unii dintre elevi și părinți să decidă opțiunile după susținerea examenului de Evaluarea Națională 2021, pentru a putea cuantifica mult mai bine șansele. Similar anilor școlari precedenți, orientarea școlară și profesională a elevilor din mediul rural înspre învățământul profesional este semnificativ mai mare, decât a elevilor din mediul urban (24% din mediul rural și doar 7% din mediul urban). Această abordare există și în cazul orientării spre filiera tehnologică, aleasă de către 30% dintre elevii din mediul rural (care vor urma un liceu) și doar de 9% dintre elevii din mediul urban. Explicația ar putea fi dată de faptul că mai mulți elevi din mediul rural doresc să aibă o calificare la finalizarea studiilor, în scopul unei inserții imediate pe piața muncii” – precizează IȘJ Cluj.

Studiul a fost realizat pe 85% din totalul elevilor de clasa a VIII-a din județul Cluj, care au fost chestionați cu privire la opțiunile privind orientarea școlară pentru înscrierea în anul școlar 2021-2022, în vederea cunoașterii prevalenței orientării acestora înspre anumite unități școlare din județ (filiere, profiluri, specializări).

Inițiativa aparține conducerii Inspectoratului Școlar Județean Cluj care, în colaborare cu Centrul Județean de Resurse și Asistență Educațională Cluj, a realizat analiza opțiunilor școlare ale elevilor de clasa a VIII-a în urma aplicării de chestionare. Chestionarele au fost aplicate de către profesorii diriginți și consilierii școlari din cadrul cabinetelor de asistență psihopedagogică, din județul Cluj, unui eșantion de  3.925 de elevi (2.957 elevi din mediul urban, reprezentând 88% din totalul elevilor de clasa a VIII-a/ mediul urban și 968 elevi din mediul rural,  reprezentând 77% din totalul elevilor de clasa a VIII-a/ mediul rural) – mai precizează sursa citată.

Studiul complet, conținând detalierea opțiunilor elevilor din clasa a VIII-a, potrivit specializărilor și mediilor de rezidență, poate fi consultat pe site-ul Inspectoratului Școlar Județean Cluj.

M. TRIPON

Recomandat pentru dvs.

Sari la conținut