Sorin Mierlea, președinte InfoCons: Din toamnă vom avea un centru de informare în Cluj-Napoca

Sorin Mierlea, președintele asociației de protecție a consumatorului InfoCons, unul dintre cele mai vechi ONG-uri din România cu acest domeniu de activitate, face câteva precizări privind activitatea asociației și a serviciilor oferite, precum și a intenției de a deschide un centru de informare în Cluj-Napoca.

Fiind înființată în urmă cu 19 ani, în 2003, InfoCons a ajuns la vechi state de serviciu în România. Cum a fost înființată această asociație?

– InfoCons a fost înființată în 2003, printr-o inițiativă cetățenească în cadrul unui program european pe tema protecției consumatorului. Acest domeniu, al protecției consumatorului este reprezentat în România de foarte multe autorități, ceea ce creează confuzie. Pentru impelmentarea acquis-ului comunitar (drepturile și obligațiie comune ale statelor, care decurg din statutul membru al Uniunii Europene – n.r.), în preambulul intrării României în Uniunea Europeană s-a decis acest tip de organizare la nivelul Uniunii, astfel că în fiecare țară membră UE există un fel de InfoCons, fiecare cu altă denumire, dar cu același tip de structură.

– Cine sunt membrii acestei asociații românești?

– Avem peste 68.000 de membri. Oricine poate să devină membru – persoanele vârstnice, studenții, elevii, inclusiv cei care au împlinit 14 ani și au document de identitate – orice persoană fizică ce dorește să fie parte a mișcării de protecție a consumatorului. Spre exemplu, ar fi normal să fim membri într-o asociație de părinți dacă suntem părinți, într-o asociație chinologică dacă avem căței ca animale de companie, deci în organizații care pot să ne reprezinte interesele. Și organizațiile de protecție a consumatorilor fac parte din acest tip de normalitate. În Germania, organizația similară are peste 2,5 milioane de membri, din păcate în România avem doar cu puțin peste 68.000 de membri.

– Cum se poate deveni membru al InfoCons?

– Se intră direct fie în site-ul InfoCons, fie în aplicația InfoCons, în secțiunea dedicată ”Contul meu”, se completează câteva date și apoi se plătește o cotizație, care se poate achita anual sau lunar, și care este în valoare de 50 lei pe an. Pentru persoanele cu dizabilități, studenți și persoane vârstnice cuantumul cotizației este de doar 1 leu pe an. Iddeea este că, de fapt poți să fii voluntar, dacă îți permite timpul asta, iar dacă nu poți să plătești o cotizație către organizația a cărei activitate consideri că te sprijină sau ajută societatea.

– Din ce alte surse este finanțată organizația, în afară de cotizațiile membrilor?

– Din activitățile curente ale organizației, din anumite cursuri pe care le facem. Sunt mai multe teme de cursuri: de protecția consumatorilor, de educație financiar-bancară, de educație financiară non-bancară, de protecție a mediului, și mai sunt câteva care reprezintă un up-grade al cursurilor de bază. Toate acestea sunt contra-cost pentru cei care nu sunt membri, iar pentru cei care sunt membri cursurile sunt gratuite. O altă sursă o reprezintă programele de finanțare ale Uniunii Europene, ale ONU, din fonduri norvegiene sau fondurile elvețiene. O mică parte este reprezentată de segmentul de CSR, a programelor de responsabilizare socială derulate de companii. Există chiar un standard european, conform căruia fiecare societate cu peste 8 angajați are obligativitatea de a se implica în societate, iar statul deduce 20% din impozitul pe profit, sumă pe care fiecare societate comercială o poate distribui către o activitate non-profit, dacă organizația respectivă îndeplinește condițiile legale.

– Aveți birouri de reprezentare în mai multe orașe din țară. De ce nu și în Cluj-Napoca?

– Mai întîi trebuie să spun că centrele noastre de informare sunt fie direct ale InfoCons, fie în parteneriat cu diferite organizații. De curând avem deschis un centru și în Roma, unde există mulți conaționali care au nevoie de consiliere în limba română. Avem și adresă de e-mail, dar și partea de call-center, precum și un număr scurt de telefon, 021-9615, astfel ca și cei care sunt mai puțin familiarizați cu mediul on-line să poată lua legătura cu noi.

În Cluj-Napoca a existat la un moment dat un centru, însă cei cu care aveam o colaborare din păcate nu au mai putut să funcționeze, din diferite motive. Pentru toamna acestui an este preconizată inaugurarea unui centru în Cluj-Napoca, într-un parteneriat local. Vrem să fie un centru important, care să vină și în sprijinul cetățenilor din județele limitrofe, nu doar al clujenilor. Până atunci toți cetățenii din Cluj pot să apeleze direct InfoCons, fie pe adresa de e-mail fie pe telefon.

Aplicația InfoCons, disponibilă gratuit și în limba engleză, pentru orice sistem de operare IOS, Android și Huawei, pune la dispoziția utilizatorilor următoarele informații: * acces la numerele de urgență la nivel județean, național și internațional, apelabile direct din aplicație * acces la alertele europene privind produsele agroalimentare și non-alimentare, actualizate în timp real * timpii de așteptare în punctele rutiere de frontieră din România * lista cu unitățile de cazare clasificate și a agențiilor de turism licențiate * scanarea codului de bare al etichetei unui produs și traducerea instantă a informațiilor de pe etichetă; în baza de date a aplicației există peste 2,5 miloane produse * tipurile și numericul de E-uri (aditivi alimentari) din produsele alimentare * rating la produsele alimentare, formulat de consumatori * alergenii, ingredientele, cantitatea de zahăr, cantitatea de sare și caloriile din produsele alimentare * distanța de alergare, mers sau pedalat, pentru arderea caloriilor din produsul scanat.

– Una dintre cele mai cunoscute activități ale asociației este aplicația InfoCons. Ce oferă aceasta pentru utilizatori?

– Este un proiect idependent, dezvoltat pe parcursul mai multor ani, pe bază de volunatriat, și care conține o bază de date imensă, cu 2,5 milioane de produse. Aplicația este utilă atât în țară cât și în străinătate, și oferă foarte multe informații, cum ar fi scanarea codului de bare al unui produs alimentar pentru a afla ingredientele conținute de acesta, inclusiv aditivii alimentari sau alergenii. O altă facilitate oferită este un calculator care permite aflarea cantității de zahăr, de sare sau de calorii dintr-un produs alimentar. Aplicația furnizează și toate numerele de urgență la nivel local, național sau internațional, indiferent unde se află utilizatorul, timpii de așteptare din punctele rutiere de frontieră ale României, și date privind toate zonele unde se află adăposturi civile, în funcție de localitate. De asemenea, există acces în timp real la toate alertele Uniunii Europene despre produsele de folosință personală, cum ar fi cele de îngrijire corporală, jucării sau alimente, pentru ca în momentul în care este identificat un produs neconform să se poată afla aceste informații și, nu în ultimul rând, există date despre toate unitățile de cazare, de turism, pentru a se putea verifica dacă acestea sunt autorizate, pentru ce anume dețin autorizație, și când au obținut-o. Foarte important este că se poate lua atitudine privind un produs sau un serviciu, făcând prin aplicație o reclamație referitoare la cele care sunt considerate ca fiind neconforme.

– Ce se întâmplă apoi cu aceste sesizări?

– Sesizările membrilor organizației sunt procesate în numele lor, iar pe ceilalți consumatori îi îndreptăm către autoritatea competentă din raza teritorială unde s-a făcut sesizarea respectivă.

– Ce alte activitați desfășurați?

– Avem multe campanii de educare, informare și consiliere, în special pentru cei din învățământul preuniversitar, și asta pentru că este mult mai greu să schimbi o mentalitate la adulți decât să formezi o mentalitate la cei tineri. Avem un program, se numește InfoCons Junior, unde facem cursuri cu cadrele didactice, și punem la dispoziție elevilor diferite materiale, atât tipărite cât și în format electronic. De asemenea, derulăm și diverse campanii de informare pe diferite zone, cum ar fi cele utile pentru consumatorii de energie electrică, de gaze naturale sau de servicii publice – și aici aș vrea să atrag atenția că fiecare dintre noi plătim taxe și impozite și trebuie să primim niște servicii la un standard european.

– Ce proiecte aveți pentru viitorul imediat?

– În primul rând vom continua să popularizăm aplicația InfoCons în toate țările membre ale Uniunii Europene – din septembrie aceasta va fi disponibilă în 22 de state – , precum și campania de popularizare a centrelor InfoCons din țarile unde avem mulți cetățeni români. De asemenea, din septembrie aplicația InfoCons va fi actualizată, în sensul că vor fi introduse informații despre produsele electrocasnice – frigidere, congelatoare, televizoare, aspiratoare etc – astfel că vor putea fi obținute toate datele tehnice de pe ”etichetă”, și se va putea face comparație între diferite tipuri de produse din aceeași categorie.

Interviu realizat de Viorel Dădulescu

Recomandat pentru dvs.

Sari la conținut