Societatea „Avram Iancu” vrea să readucă mocănița pe Valea Arieșului

Societatea Cultural-Patriotică „Avram Iancu” din România încearcă să găsească soluții în vederea revitalizării mocăniței pe Valea Arieșului, proiect care ar putea revigora viața culturală, socială și economică a Țării Moților.

În acest scop, vineri, 23 octombrie 2020, între orele 16-18, va fi organizat simpozionul « Mocănița-trecut, prezent și viitor în Țara Moților», eveniment la care vor lua parte reprezentanți ai Asociației pentru păstrarea liniilor ferate înguste din România, Asociației Mocănița de pe Arieș, Mocănița Transilvaniei, ai Facultății de Istorie a Universității Babeș-Bolyai, ai Societății de Administrare Active Feroviare,  ai Consiliilor Județene Alba și Cluj și ai primăriilor de pe Valea Arieșului.

„Scopul simpozionului este acela de a dezbate rolul Mocăniței în viața economică și socială a localităților de pe Valea Arieșului de la înființarea liniei înguste de cale ferată până în 1998 când s-a închis activitatea Mocăniței pe traseul Turda- Câmpeni-Abrud. De a dezbate posibilitățile de revitalizare a Mocăniței pe Valea Arieșului și perspectivele de revigorare a vieții culturale, sociale și  economice a Țării Moților cu ajutorul acestui proiect”, susțin organizatorii.

Proiectul « Mocănița- trecut prezent și viitor în Țara Moților » este un proiect finanțat de Primăria Municipiului Cluj Napoca.

Simpozionul se va difuza pe internet, pe pagina de Facebook a Societății Cultural-Patriotice Avram Iancu din România, între orele 15-17.

Mocăniţa s-a dat în funcţiune oficial la data de 20 iunie 1912, însă a fost scoasă din uz în anul 1998. În anul 2006 porţiunea Mocăniţei de pe teritoriul judeţului Alba a fost înscrisă pe lista monumentelor istorice din judeţul Alba, elaborată de Ministerul Culturii în anul 2010, sub numele „Ansamblul Calea Ferată Îngustă Abrud-Vidolm“. Linia îngustă avea un număr de 21 de staţii, din care 4 gări (Turda, Baia de Arieş, Câmpeni, Abrud) şi 19 halte: Turda-Transbordare, Mihai Viteazu, Corneşti, Moldoveneşti, Buru, Ocolişel, Vidolm, Ocoliş, Poşaga, Sălciua, Brăzeşti, Sartăş, Valea Lupşii, Hădărău, Lupşa, Muşca, Gârde, Bistra şi Roşia Montană

Între Turda şi Câmpeni au fost 22 de treceri la nivel cu cale ferată, cu şi fără barieră. Trenul trecea, de asemenea, prin 2 tuneluri. În ultimii ani de existenţă pe această rută circulau zilnic (dus-întors) 3 trenuri. Trenul parcurgea cei 94 km în cca 6 ore şi 30 minute. Mocăniţa oprea însă şi între staţii, când pasagerii ocazionali făceau semne cu mâna.

Recomandat pentru dvs.

Sari la conținut