Societatea „Avram Iancu” caută soluții să readucă mocănița pe Valea Arieșulu

Societatea Cultural-Patriotică Avram Iancu din România, organizează vineri, 17 noiembrie, ora 16, la Biblioteca Universitară Lucian Blaga din Cluj Napoca, simpozionul „Mocăniţa – trecut prezent şi viitor în Ţara Moţilor”.

În cadrul simpozionului va fi prezentat proiectul de refacere şi exploatare turistică a căii ferate înguste de pe Valea Arieşului.

La simpozion sunt invitaţi să susţină comunicări Conf. Dr. Ioan Cârja – Facultatea de Istorie şi Filosofie a UBB, Georg Hocevar, administratorul a trei căi ferate înguste din România:”Mocăniţa Apusenilor”din Cîmpeni-Abrud, „Mocăniţa Brad-Criscior”

Şi „Mocăniţa Huţulca” din Moldoviţa, jud. Suceava, Cristian Moldovan administratorul „Mocăniţa Transilvaniei” din jud. Bistriţa, Suciu Petru şi Miron teodor – experţi în domeniu.

Simpozionul „Mocăniţa – trecut, prezent şi viitor în Ţara Moţilor” este continuarea activităţilor desfăşurate de Societatea Avram Iancu din România începând cu anul 2020 în scopul sensibilizării opiniei publice şi a autorităţilor statului privitor la necesitatea reabilitării căii ferate înguste de pe Valea Arieşului în scopul valorificării turistice a acesteia, pentru promovarea turistică a Ţării Moţilor, revitalizării economice, sociale şi turistice a localităţilor din regiunea munţilor Apuseni, şi stopării depopulării localităţilor de munte.

Anul acesta se organizează simpozionul, de prezentare a proiectului de valorificare turistică având ca scop atragerea de noi parteneri în proiect: Asociaţia de Dezvoltare Intercomunitară „Moţii – Ţara de Piatră”, primăriile comunelor de pe Valea Arieşului.

Mocăniţa s-a dat în funcţiune oficial la data de 20 iunie 1912, însă a fost scoasă din uz în anul 1998. În anul 2006 porţiunea Mocăniţei de pe teritoriul judeţului Alba a fost înscrisă pe lista monumentelor istorice din judeţul Alba, elaborată de Ministerul Culturii în anul 2010, sub numele „Ansamblul Calea Ferată Îngustă Abrud-Vidolm“. Linia îngustă avea un număr de 21 de staţii, din care 4 gări (Turda, Baia de Arieş, Câmpeni, Abrud) şi 19 halte: Turda-Transbordare, Mihai Viteazu, Corneşti, Moldoveneşti, Buru, Ocolişel, Vidolm, Ocoliş, Poşaga, Sălciua, Brăzeşti, Sartăş, Valea Lupşii, Hădărău, Lupşa, Muşca, Gârde, Bistra şi Roşia Montană

Între Turda şi Câmpeni au fost 22 de treceri la nivel cu cale ferată, cu şi fără barieră. Trenul trecea, de asemenea, prin 2 tuneluri. În ultimii ani de existenţă pe această rută circulau zilnic (dus-întors) 3 trenuri. Trenul parcurgea cei 94 km în cca 6 ore şi 30 minute. Mocăniţa oprea însă şi între staţii, când pasagerii ocazionali făceau semne cu mâna.

Recomandat pentru dvs.

Sari la conținut