Simeze clujene | Joc continuu pe pânză

O întâlnire între clasic și contemporan, asta este ceea ce descoperim la Muzeul de Artă din Cluj-Napoca. În expoziția (Re)contructing Visions” viziunile care se construiesc sau reconstruiesc în fața privitorului sunt de o varietate incontestabilă.

De la perspective arhetipale asupra locurilor pitorești de la noi („Septembrie pe Iza” – Petre Abrudan, 1976; Peisaj de iarnă” – Petru Feier, 1958; Peisaj din jurul Clujului” – Aurel Ciupe; Pe Valea Buzăului” – Nicolae Grigorescu) sau perspective care ne poartă spre zone ceva mai exotice (Marius Bercea – Untitled (Aloe and Cadillac)”, la calmul naturii statice asupra căruia s-au aplecat, printre alții, Ștefan Luchian (Pepene și mere”), Toth László (Toamnă”), la viziuni mizând pe stilizare și inducerea unor idei (Florin Maxa – Plaiuri”; Ioan Sbârciu – Nocturnă sau Pădurea de cenușă”), alunecând apoi în zona unor „geometrii variabile” (Radu Pulbere, Sculpture Park 2”, Radu Șerban – „Geometrii din cotidian”), a bogăției coloristice martore a unui joc neobosit al artistului cu dimensionări și expresii îmbietoare (Joc continuu” – Georgeta Olimpia Bera, 2017, foto cover).

Septembrie pe Iza

 

Untitled (Aloe and Cadillac)

 

Sculpture Park 2

Olimpia Bera surprinde o lume în kinetos-ul bucuriei fără vârstă, de unde și abundența și tăria paletei coloristice zugrăvind o lume cu precădere a copiilor, nealterată încă. Pictorul Ioan Sbârciu surprinde cu expresii antagonice la o primă vedere, însă lucrările pot fi conectate printr-un fir mental: îngerii sunt pretutindeni, ne înconjoară din cele patru puncte cardinale, prin urmare tot ei sunt cei care ne pot salva din noaptea pădurii întunecate, readucându-ne întru lumină.

Îngeri

În atmosfera autumnală ne introduce pictorul Nicolae Maniu, prezent cu lucrarea „Aparițiile toamnei”, remarcabilă atât prin dimensiune cât și prin suprapunerea magică a planurilor. „Compoziția” (1970) artistului Cornel Brudașcu explorează genul pop-art, impunând, totodată, tehnica/perspectiva culorilor inversate.

Aparițiile toamnei

 

Compoziție

Ion Țuculescu, exponent al expresionismului, scrutează un univers ludic în tușe accentuate, conturând o lume care ne privește înapoi atunci când o admirăm, din ochiuri de cer și de pământ. Răzvan Botiș se joacă, după cum putem observa, cu lutul, în mai multe ipostaze. Eugen Gocan se regăsește cu sculptura „Nud culcat”, Vetro Artur, cu un cap de fată”, iar Barbu Bociu surprinde un alai” în mirabila lui deplasare.

Cap de fată

Ne întoarcem ideatic la bazele disciplinei artistice prin Catedra de pictură” semnată Radu Fulger. Ioana Antoniu pune un spotlight” pe transformarea ce amintește de ciclul anotimpurilor. Gagyi Botond readuce viziunea asupra farmecului contrastelor în lucrarea Monster light”.

Dan Măciucă, artist contemporan neo-expresionist, obișnuindu-ne deja cu accentul asupra mesajului pe care îl pot transmite interferențele coloristice atent plasate (mai degrabă decât formele hiper conturate), reclădește, în prezenta manifestare colectivă, viziunea vântului în mișcare („Windy movement”).

Omul de ieri și de azi este același, cu alte cuvinte permanent în căutare de noi perspective, deși rutina, uneori, îl îngreunează (Cristian Lăpușan – 8 AM”; Radu Comșa – Looking for something”). Revenim la puterea formei și a staturii impozante (a basoreliefului, mai bine zis), fiindcă Vlad Olariu ne propune acum Panthera Leo”. Mihai Guleș ne îndreaptă viziunea spre o proiecție izometrică a unei forme geometrice imposibile III”.

Înapoi la culoare și dimensionare, invitați fiind de mives Andor și Gheorghe Ilea la o vânătoare de fluturi (2015). Masca” imaginată de Kudor Duka István (pornind sau nu de la tematica pandemiei) ne umple de culoare, tranzitând un spectru generos cald-rece.

Mască

O miniatură ingenioasă, „Bloom”, sub semnătura artistului Ioan Popdan, Andrei Câmpan este prezent cu două peisaje, iar Markus Lüpertz ne propune “Rücken (spate)”. „Fără titlu” al lui Veres Szabolcs înfățișează un portret de băiat, temă pe care o mai regăsim și în alte lucrări ale artistului.

Tehnicile variază, de la ulei pe pânză, acrilic pe pânză, creion, sculptură în piatră.

Așadar, un arc peste timp, o mostră a efervescenței artistice în domeniul vizualului, un dialog binevenit între clasic și modern, dialog care merită urmărit de toate generațiile.

Vernisajul expoziției a avut loc luni, 18 iulie 2022, în prezența prof. univ. dr. Lucian Nastasă-Kovács, managerul Muzeului de Artă Cluj-Napoca, prof. univ. dr. Ioan Sbârciu, Președintele Uniunii Artiștilor Plastici, Filiala Cluj și dr. Dan Breaz, curatorul expoziției și muzeograf în cadrul Muzeului de Artă din Cluj-Napoca.

Expoziția (Re)contructing Visions” poate fi vizitată până în data de 7 august 2022, de miercuri până duminică inclusiv, în intervalul orar 10:00-17:00.

Iulia GHIDIU

Recomandat pentru dvs.

Sari la conținut