Simeze clujene | „Apud magister”

Profesorul universitar și pictorul Ioan Aurel Mureșan, reprezentant al generației optzeciste în domeniul artelor vizuale, a dezvăluit publicului veritabilele opere la care a lucrat cu inspirație și consecvență în perioada pandemiei. Apud magister, altfel spus, pe urmele marilor maeștri, a fost vernisată miercuri, la Muzeul de Artă din Cluj-Napoca.

Expoziția s-a bucurat de prezența unui public numeros, printre care și mulți tineri, fiind marcată de intervențiile valoroșilor invitați. În introducere, a luat cuvântul dl. Lucian Nastasă Kovacs, managerul instituției, iar ulterior curatorii Dan Octavian Breaz și Sorina Jecza au vorbit despre opere și evoluția artistică a pictorului. De asemenea, Doina Mândru, critic de artă, a oferit o prezentare comprehensivă asupra lucrărilor.

„Mă bucur foarte mult să ne întâlnim, mă bucur că văd foarte mulți tineri. Este o expoziție pe care o așteptăm de 22 de ani. Ceea ce vedeți expus este creația lui Ioan Aurel Mureșan din ultimii trei ani”, a menționat Lucian Nastasă Kovacs.

„Lecția de pictură Apud magister este domeniul potrivit ca această experiență să se transfere de la maestru la discipol. Ioan Aurel Mureșan i-a preluat, interpretat și asimilat și a făcut altceva. De acum încolo este rândul dumneavoastră, al generației de studenți pe care el i-a avut, să îl preluați și să îl tratați în aceeași manieră de dialog cordial”, a spus Sorina Jecza cu ocazia vernisajului.

„În proporție de 70-80%, este o expoziție cu lucrări care nu s-au mai văzut până acum. Să ne bucurăm că avem o selecție de lucrări foarte cuprinzătoare. Generația anilor ’80 este fascinantă, sunt artiști cu expresie foarte diferită. I-aș aminti, de pildă, pe Constantin Flondor, Vioara Bara, Komives Andor, Gheorghe Ilea, Mircea Roman. Una dintre ideile de legătură pentru toți acești artiști este simpatia față de valorile postmodernismului. Faptul că după 22 de ani avem de-a face cu o creație deplină este un premiu pentru noi toți. Ioan Aurel Mureșan este un artist care are vocație sistemică. Am numărat nu mai puțin de 11 cicluri, fascinația pentru ideea de pământ, de mască, de materialitate, texturi, combinarea metaforei vizuale cu cea literară etc. Am remarcat două preocupări constante ale maestrului – una pentru figurativism, materialitate, cealaltă pentru volutele neoexpresionismului, pentru libertatea de expresie a acestui curent artistic”, a amintit curatorul Dan Octavian Breaz.

Criticul de artă Doina Mândru a afirmat cu ocazia vernisajului: „Ioan Aurel Mureșan este un pictor extrem de cultivat. Suntem aici ca într-o bibliotecă, în acest palat ca la un banchet. Ne bucurăm și ne înfiorăm în fața acestui extraordinar ciclu care încheie dialogurile cu maeștrii. Un ciclu dedicat revizitării lui Goya și «Casei Surdului», care ne oferă o lectură asupra neantului interior, asupra impasurilor noastre, ale tuturor. Nu cred să fie mulți artiști care să aibă această tenacitate, rigurozitate și claritate.”

„Această serie am executat-o rapid, în pandemie, m-am izolat, am fugit de lume. După ce am terminat dialogul cu maeștrii, la un moment dat, am primit o veste năucitoare. Din momentul acela, am trecut în Casa Surdului. Lucrările negre fac parte din seria Casa Surdului, unde este vorba de confruntarea noastră cu moartea și cu trecerea dincolo”, a adăugat, la final, Ioan Aurel Mureșan.

Expoziția Apud magister poate fi vizitată până în data de 19 iunie, de miercuri până duminică inclusiv, în intervalul orar 10:00-17:00.

Iulia GHIDIU

Sursă foto: István Feleki

Recomandat pentru dvs.

Sari la conținut