Săraci, dar optimişti: Românii au încredere în economia naţională, dar nu își pot permite bunuri de valoare și achiziții scumpe

romaniRomânii se așteaptă la scăderea șomajului și la majorarea veniturilor, ca urmare a creșterii economice, dar nu își pot permite bunuri de valoare și cumpărături scumpe, şi rămîn reticenţi privind achiziţiile costisitoare.

Rezultatele studiului GfK „Climatul de Consum în Europa”, valabile pentru trimestrul al doilea din 2016, arată că, în România, perspectiva economică generală a înregistrat o creștere minimă (+0,9 puncte), până la nivelul de 4,2 puncte, în luna iunie. Studiul GfK nu surprinde încă efectele Brexitului, acestea urmând a se vedea în valul din trimestrul al treilea.

Așteptările românilor privind veniturile au scăzut ușor în al doilea trimestru, cu 3 puncte, până la nivelul de 18,5 puncte. Acest indicator rămâne totuși la un nivel destul de bun. Predilecția spre consum în luna iunie a fost de 3,4 puncte, cu puțin peste media pe termen lung. Venitul neconsumat și economiile sunt încă la un nivel nesatisfăcător, dar venitul este suficient pentru acoperirea cheltuielilor zilnice. Reprezentanții GfK spun că, pe parcursul anului, se așteaptă, totuși, la o creștere de încă 15 puncte.

Europenii – preocupaţi de fotbal, terorism şi imigranţi

Climatul de consum general din cele 28 de țări ale Uniunii Europene a crescut cu 4,1 puncte, în intervalul martie – iunie 2016, până la nivelul de 13,1 puncte. În trimestrul II, subiectele interne (diferite de la o țară la alta) au dominat dezbaterile din presa europeană. Subiectele comune au vizat în special lupta contra Statului Islamic și atacurile teroriste produse în Europa (mai ales în Turcia). În perioada premergătoare Campionatului European de Fotbal din Franța, ziariștii, experții în securitate și autoritățile guvernamentale din întreaga Europă s-au axat în special pe găsirea unor soluții de combatere a terorismului. De asemenea, s-a discutat mult despre acordul dintre Uniunea Europeană și Turcia privind refugiații.

Cu ajutorul Turciei s-a obținut o scădere semnificativă a afluxului de refugiați către Europa. Pe de altă parte, în negocierile cu Turcia s-a adus în discuție și respectarea principiilor democratice. Unul dintre principalele subiecte dezbătute în luna iunie a fost referendumul din Marea Britanie cu privire la ieșirea din UE. Sondajul, care indica victoria taberei pro-europene, nu a reușit să influențeze rezultatul real al referendumului care a avut loc pe 23 iunie.

„Este de așteptat ca incertitudinea situației curente să se propage pe piețele financiare și să afecteze în final consumatorii europeni. Cât de mare va fi impactul ieșirii Marii Britanii asupra climatului de consum din fiecare țară în următoarele luni va depinde în special de politicile fiscale, de evoluția discuțiilor din cadrul UE și de impactul economic al Brexit-ului asupra fiecăreia dintre țările membre”, se arată în studiu.

Recomandat pentru dvs.

Sari la conținut