”Reţeta consacrată ” – schemă de calitate pentru produsele agricole

„Reţeta consacrată” este o schemă accesibilă tuturor prin care îi obligăm pe aceia care au un produs cu specificitate românească, indiferent unde îl fac, să respecte aceste standardele de calitate, a declarat ministrul Agriculturii şi Dezvoltării Rurale, Adrian Oros (foto).

„Avem o altă schemă accesibilă tuturor – Reţeta consacrată, care respectă toate cerinţele Regulamentelor Uniunii Europene. Dacă producătorul aplică la o schemă de calitate voluntară, ea este valabilă tuturor produselor care se comercializează în Uniunea Europeană. Până acum, existau doar nişte standarde obligatorii doar pentru cei care produceau în ţară, iar cei care produceau un anumit produs în altă parte nu erau obligaţi să respecte aceste standarde. De aceea, prin Reţeta consacrată obligăm pe toţi cei care au un produs care are specificitate românească, indiferent unde îl fac, să respecte aceste standarde. Mai avem încă două scheme de calitate în discuţii la Comisie şi când vom finaliza discuţiile le vom comunica şi pe acelea”, a afirmat Oros.

Peste un miliard de euro pentru capacități de depozitare

Conform ministrului de resort, în cadrul Programului de tranziţie, pentru perioada 2021 – 2022, din cele 3,2 miliarde de euro alocate, peste un miliard de euro merge către capacităţile de depozitare şi procesare, „în primul rând în ferme”.
„Făcând anul trecut o analiză a nevoilor, am constatat că sunt mai multe nevoi şi mai multe priorităţi care trebuie luate în considerare şi finanţate consistent în următoarea perioadă de timp. De aceea, în Programul de tranziţie pentru perioada 2021 – 2022, din cele 3,2 miliarde de euro alocate, peste un miliard de euro este pentru capacităţile de depozitare şi procesare, în primul rând în ferme. Noi ne dorim ca fermierii, producătorii de produse primare să fie primii beneficiari ai acestor măsuri de depozitare şi procesare. Apoi, am constatat că produsele româneşti, locale, tradiţionale sunt foarte slab promovate. Din banii care au fost alocaţi în perioada 2014 – 2020 pentru promovarea Măsurii 3 nu a fost accesat niciun euro. Singura modalitate de a utiliza bani europeni pentru a promova produsele româneşti este aceea de a promova scheme de calitate fie europene, fie naţionale, voluntare, care creează un avantaj pentru producătorii români dintr-o anumită zonă. Am păstrat sumele în program, nu le-am orientat spre alte programe, deşi nu au fost consumate, am notificat la Comisie şi am obţinut ca produsul tradiţional să fie eligibil pentru această măsură, astfel încât toţi cei care promovează produse tradiţionale să acceseze această Schemă de calitate şi să beneficieze de bani europeni”, a menţionat Oros.

Achizițiile publice – modalitate de promovarea a produselor româneşti
El a adăugat că o altă modalitate de promovarea a produselor româneşti o reprezintă achiziţiile publice. „Această strategie am gândit-o cu mediul asociativ şi utilizarea banilor europeni pentru promovarea produselor româneşti prin scheme de calitate este doar una din modalităţi. Achiziţiile publice reprezintă cealaltă modalitate. Avem o piaţă publică de câteva miliarde de euro în fiecare an care nu a fost exploatată. Am reuşit să promovăm şi această idee şi sunt multe Unităţi Administrativ – Teritoriale care folosesc acest mecanism în aşa fel încât achiziţiile de produse pe scheme de calitate româneşti să fie punctate mai bine şi să câştige acele achiziţii publice. Dorim ca pentru piaţa publică locală, pentru toate achiziţiile care se fac pentru instituţiile din subordinea unei primării sau Consiliu judeţean, produsele locale pe scheme de calitate să obţină punctaj mai mare, să fie avantajate faţă de alte produse şi astfel o să încercăm să diminuăm acel fenomen în care o singură firmă câştigă o licitaţie pentru produse în şcoli, iar produsele sunt din afara ţării”, a spus Adrian Oros.

Recomandat pentru dvs.

Sari la conținut