Publicaţii clujene. „Tribuna”, nr. 216, 1- 15 septembrie 2011: „Arizona”, un loc al memoriei vii

Cînd spui Arizona, gîndurile te duc imediat la cel de al patruzeci şi optulea stat al Uniunii, 14 februarie 1912. Cînd spui „Arizona” gîndurile se pot îndrepta şi trebuie să se îndrepte spre cea care a fost cîndva o apreciată şi mult căutată „cafenea literară, pe strada Universităţii din Cluj (…) Au mai trecut cîţiva ani şi sub firma mai curînd abstractă, căci niciodată afişată alături ori peste cea, cam lemnoasă, ‘Cofetăria tineretului’, ale cărei litere de neon se mai şi defectau din cînd în cînd, pe sărite, au început să se adune tineri dintre cei mai vii şi adevăraţi, care întemeiaseră în 1968, pentru prima oară în acea epocă, o ‘ revistă studenţească de cultură’, numită şi ea cam în afara regulilor impuse, ‘Echinox’ (…) Dacă însă Clujul, tot ambiţionează să devină şi ‘capitală culturală europeană’, ar fi înţelept ca „Arizona” să fie nu doar salvată de la înstrăinarea care o ameninţă, ci reabilitată tocmai ca reper simbolic, ca ‘loc al memoriei’, redat circuitului viu al zilei de azi. În 1974, regretatul Romulus Guga publica un roman remarcabil, cu titlul „Adio, Arizona !” Era în el multă nostalgie a tinereţii, iar cafeneaua clujeană frecventată de autor îşi putea găsi în ea o emblemă semnificativă. Aşa s-ar cuveni să şi rămînă”.
Editorialul din care am citat rîndurile de mai sus este scris de Ion Pop, subscriu la cele scrise, sînt convins că subscriu şi la el mulţi alţi cunoscători ai fenomenului „Arizona”, altfel un spaţiu de rezistenţă prin cultură într-o perioadă destul de tristă pentru societatea românească.
Recentul număr 216 propune multe titluri interesante, fiind un număr de citit da capo al fine : paginile dedicate scriitoarei Alta Ifland, ‘Coşmarul din umbră’ de Alexandru Jurcan, ‘Ursul’ de Lucian Maier (cronica filmului regizat de Dan Chişu), ‘O anamneză necesară” de Ioan Pavel Azap (inspirată panoramă asupra filmului românesc din 1990 încoace), ‘La jumătatea drumului’ de Ioan Muşlea în secţiunea ‘jazz story’ (articol dedicat glorioasei epoci a swingului marilor orchestre, cu exemplficări sugestive numite Johnny Hodges, Ben Webster, Harry Carney, Lionel Hampton, Charlie Christian), ‘Şcoala altfel’ de Adrian Ţion (privire asupra modificării structurii anului şcolar la români), ‘Petria din Deania sau Petele negre ale vieţii noastre cotidiene…’ de Radu Ţuculescu, ‘Euforia începutului’ de Petru Poantă în secţiunea ‘Clujul interbelic’, ‘Pielea în care locuieşte Almodovar’ de Virgil Stanciu („una din peliculele sale derutante şi exaltate, avînd ca subiect chirurgia estetică, posibilitatea de a corecta natura, limitele acestei profesiuni”), ‘Londra 2011 : rasism, austeritate, oprtunitate. Londra 2012 … ?’ în secţiunea ‘sport&cultură’, ‘Elie Wiesel. Dincolo de limitele identitare’ de Maria Ciurchea (privire asupra romanului „Noaptea” de Elie Wiesel, „o istorie a damnării, a suferinţei, a mîntuirii în negativ”), ‘Maxima philosophia : Hegel, sentimentul religios şi raţiunea’ de Nicolae Turcan, ‘Avatarurile unei triade : Friedrich Nietzsche, Lou Andreas Salome, Paul Ree’ de Ana Ionesei, ‘Distanţarea graduală’ de Sergiu Gherghina în secţiunea ‘dezbateri&idei’ („Problemele Greciei au adus un prim beneficiu României : un grec este perceput în multe state din U. E. mai rău decît un român”), ‘Istoria prin artă’ de Liviu Vlad, ‘Doi graficieni versaţi la Bonţida’ de Viorica Guy Marica în secţiunea ‘plastică’ (expoziţia deschisă de Liviu Vlad şi Ioachim Nica în spaţiul castelului de la Bonţida, august 2011), ‘Preţul libertăţii şi tentaţia integrării’ de Florian Soporan, poezia Ralucăi Soreanu, interviul realizat de Ion Cristofor cu scriitorul catalan Albert Mestres („Cultura este cel mai mare beneficiu pe care o societate îl poate obţine”), ‘Poezia ca eshatologie’ de Ovidiu Pecican, ‘Play back’ – articol semnat de Laszlo Alexandru, ‘Ioan Es. Pop. ‘Biblia’ mahmură sau despre circuitul vieţii în poem’ de Irina Petraş, ‘Întoarcerea printre francofoni’ de Ştefan Manasia, ‘Inventarul vieţii’ de Claudiu Groza (in memoriam Petru Maier Bianu, regizor de film, scriitor, publicist), ‘Cenzura în România – ieri şi azi’ (date esenţiale despre simpozionul naţional de jurnalism, 28-29 octombrie, organizat de catedra de jurnalism a UBB).
Demostene ŞOFRON

Recomandat pentru dvs.

Sari la conținut