Proiectul pilot „Vreau la facultate”, lansat la Cluj-Napoca

Universitatea Babeş-Bolyai în parteneriat cu World Vision România a lansat miercuri, la Cluj-Napoca, proiectul-pilot „Vreau la facultate – UBB&WVR Academy”. Prin această inițiativă. peste 100 de tineri din comunităţi vulnerabile vor fi sprijiniţi să finalizeze studiile universitare şi să facă performanţă.

Conform inițiatorilor, modelul proiectului este inspirat după programul Vreau în clasa a 9-a prin care, în prezent, 1.000 de adolescenţi de la sate şi din alte comunităţi vulnerabile sunt sprijiniţi cu burse, activităţi de educaţie nonformală, mentorat şi tabere de vară, ca să-şi termine studiile liceale, dar şi ca să se dezvolte profesional şi personal.

Demararea proiectului „Vreau la facultate – UBB & WVR Academy” vine în contextul în care aproape jumătate dintre absolvenţii programului Vreau în clasa a 9-a din judeţul Cluj se îndreaptă către Universitatea Babeş-Bolyai.

Astfel, în perioada 2023-2026, studenţii incluşi în proiect vor beneficia, cu sprijinul donatorilor, de următoarele: un laptop sau un calculator pentru procesul de învăţare şi studiu, workshopuri tematice specifice vieţii de student, un program de mentorat şi orientare în carieră, acces la şcoli de vară şi burse lunare pentru acoperirea cheltuielilor minime pentru cămin şi transport.

„Sunt extrem de recunoscătoare pentru că astăzi, 4 octombrie, cu o zi înainte de Ziua Educației, UBB și Fundația World Vision România lansează programul pilot Vreau la facultate. Este primul program din țară de felul acesta și sunt onorată să îl lansăm împreună cu UBB Cluj.

(…)Ne confruntăm cu o discrepanţă alarmantă între dorinţa tinerilor din medii defavorizate de a urma studii universitare şi resursele financiare pe care familiile lor le pot oferi. Prin intermediul Vreau la facultate – UBB&WVR Academy, ne propunem să oferim şansa tinerilor cu potenţial din medii defavorizate să urmeze o facultate, în pofida greutăţilor financiare şi a statusului familial. Ne onorează parteneriatul cu Universitatea Babeş-Bolyai, mai ales în contextul în care este în topul universităţilor căutate de către adolescenţii absolvenţi ai programului Vreau în clasa a 9-a. Sperăm ca un număr cât mai mare de donatori individuali şi companii să se alăture demersului nostru. Prin acest program academic, avem toată încrederea că vom putea vorbi de excelenţă prin incluziune şi de performanţă prin echitate”, a declarat Mihaela Nabar, director executiv fundaţia World Vision România.

Prorectorul UBB Cluj, Alexandra Muțiu, a subliniat, la rândul său, importanța acestui proiect. „Este o plăcere să sărbătorim Ziua Educației împreună, nu s-a putut mâine (n.red joi), dar o facem azi, în avanpremieră. Este o ocazie unică să facem ceva mai mult pentru studenții noștri decât am făcut până acum. Dacă este să ieșim din paradigma clasică a educației, și anume- studentul merge la cursuri, seminarii, laboratoare, și să mergem mai departe, ca să ne încadrăm în noile tendințe care există pe plan mondial, și în zona economică, de bussiness, aș spune că este necesar să oferim studenților mai mult decât educația clasică. (…) Nu am cum să mă aștept să mă dezvolt dacă n-am basic-ul asigurat, dacă nu am condiții de trai bune, dacă nu am niște resurse minime. În acest spirit vine proiectul pe care îl lansăm azi și suntem onorați că putem lucra împreună cu World Vision România”, a declarat Alexandra Muțiu.

Cifre îngrijorătoare

Proiectul vine ca o necesitate la statisticile îngrijorătoare referitoare la părăsirea timpurie a procesului educaţiei.

Conform reprezentanților World Vision, procentul tinerilor români care terminau o facultate în 2021 era aproape de două ori mai mic (23,3 %) faţă de media Uniunii Europene de 41,2 %, potrivit ultimului raport Monitorul Educaţiei şi Formării realizat de Comisia Europeană. Una dintre cauzele invocate în raport este direct legată de nivelul scăzut de participare la sistemul universitar a tinerilor din mediile dezavantajate.

Ca să facă faţă cheltuielilor pentru facultate, 70% dintre elevii din anii terminali de liceu din medii defavorizate plănuiesc să muncească pe perioada studiilor, conform unui sondaj realizat de fundaţia World Vision România. Motivele invocate de tineri sunt:
78% dintre adolescenţi sunt îngrijoraţi de nivelul tot mai ridicat al preţurilor; 34% dintre respondenţi spun că familiile nu-i vor putea susţine financiar la facultate; 14% se tem că nu vor găsi loc la cămin, iar costurile pentru o chirie sunt prea mari raportat la bugetele lor.

Drept consecinţă a acestor deprivări materiale, pentru unu din trei liceeni din medii defavorizate, din clasele XI – XII, unul dintre cele mai importante criterii în alegerea facultăţii este posibilitatea de a primi o bursă de studiu de la universitate.

Anca M. COLIBĂȘANU

Recomandat pentru dvs.

Sari la conținut