Program de monitorizare și reducere a accidentelor cu animale sălbatice

În fiecare an, aproximativ 250 de milioane de animale mari sunt implicate în accidente rutiere, în Europa. Studiile de la nivel european arată că fenomenul accidentelor cu animale sălbatice a crescut, în ultimii 5 ani, cu 20-25%. România, țara cu unele dintre cele mai mari efective de animale sălbatice din întreaga Europă, nu are date precise privind sălbăticiunile căzute victime ale accidentelor rutiere. Un program pe termen lung care să permită cercetarea și evaluarea gravității pe care o au aceste accidente și incidente în România și să conducă la reducerea lor a fost lansat de Asociația EnCaRe și Asko Group.

Programul Zăgan – denumit așa după numele dacic al celui mai maiestuos vultur care a stăpânit mii de ani înălțimile și stâncăriile Carpaților, extins în 1938 și reapărut în 2016 în cadrul unui program european de repopulare – își propune „să creeze baze de date credibile și precise despre locațiile, datele și speciile de animale sălbatice din România, implicate în accidente rutiere”. Programul este gândit pe termen lung și țintește cercetarea și evaluarea frecvenței și gravității pe care o au aceste accidente în România, folosind rețelele sociale, dar și aplicații de monitorizare.

Pentru început, inițiatorii își propun sensibilizarea publicului asupra accidentelor cu animale sălbatice, în cadrul unei campanii adresate conducătorilor auto și copiilor între 7 și 12 ani („care vor fi șoferii de mâine, dar care pot, de pe acum, să își avertizeze părinții să ia măsuri atunci când există risc de a întâlni animale pe carosabil”). După strângerea a suficiente date privind numărul accidentelor, programul își propune acțiuni în direcția implementării de măsuri locale concrete, care să conducă în timp la reducerea accidentelor cu animale sălbatice pe teritoriul României.

„Mulți dintre noi am observat, în timpul călătoriilor noastre, leșuri de animale pe marginea drumului, într-o formă sinistră: vulpi, iepuri sau dihori ș.a. Țara noastră are populații de animale sălbatice foarte mari, în comparație cu alte țări din Europa și, ca atare, probabil, incidentele și accidentele rutiere cu aceste animale sunt mai numeroase. Totuși, nimeni nu știe cu adevărat cât este de gravă situația. Pe lângă faptul că vietățile acestea sunt rănite sau omorâte în urma impactului cu mașinile, mai există și cealaltă latură a problemei, și anume faptul că accidentele respective pot provoacă pagube materiale sau umane. Accidentele cu urși, cerbi, căprioare, mistreți, bursuci etc. pot conduce la daune mari în ceea ce privește vehiculele și/sau chiar persoanele, iar în unele cazuri aceste accidente pot să fie inclusiv mortale. Alteori, incidentele nu implică animale mare care distrug mașinile, ci vietăți mici care abia sunt sesizate de șoferi, cum sunt broaștele, șopârlele, șerpii și alte mici vertebrate, ce sunt sistematic călcate în timp ce se deplasează spre zonele de hrănire sau de reproducere” – spun inițiatorii programului Zăgan.

”În aceste vremuri în care populațiile de animale sălbatice scad din diferite motive, trebuie să facem tot posibilul să creăm noi instrumente pentru a le ocroti viața. Este în interesul tuturor sa păstrăm biodiversitatea, iar pentru ca asta să se întâmple, este nevoie de implicarea populației, a societății civile care poate veni cu soluții legate de mediu, completând eforturile autorităților și ale lumii științifice”, declară Quim Rueda Pilar, președintele Asociației EnCaRe, asociație ce are baza de operații în Munții Codru Moma din Apuseni – „un ținut neschimbat de la facerea lumii”.

„Privesc cu încredere și optimism acest proiect, dar și spre rezultatele sale pozitive în ceea ce privește schimbarea conduitei de drum a șoferilor și conștientizarea impactului pe care acțiunile acestora îl au, direct sau indirect”, declară și Andreea Bilciurescu, coordonator responsabilitate socială în cadrul Asko Group, „o entitate care crede în viitor”, cu sediul în București.

Recomandat pentru dvs.

Sari la conținut